ITPP1/443-1206/12/AJ - Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku świadczenia usług komunalnych oraz w przypadku dostawy gazu płynnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1206/12/AJ Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku świadczenia usług komunalnych oraz w przypadku dostawy gazu płynnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 17 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka stosuje kasy rejestrujące dla usług komunalnych tj.: w zakresie odprowadzania wody, sprzątania i czyszczenia obiektów, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów oraz usług pogrzebowych i pokrewnych. Spółka posiada również działalność komercyjną, dla której stosuje kasy rejestrujące. Działalność komercyjna polega na prowadzeniu sprzedaży wyrobów betonowych, sprzedaży paliwa na Stacji Paliw, usług transportowych na wynajem oraz sprzedaży detalicznej w sklepie. Obroty w 2011 r. wynosiły na działalności komunalnej 13.101.902,22 zł tj. 38,40% natomiast na działalności komercyjnej 21.022.683,81 zł tj. 61,60%. Spółka z dniem 1 stycznia 2013 r. zamierza zlikwidować działalność Stacji Paliw, w której dokonywana była sprzedaż gazu płynnego.

Ze złożonego uzupełnienia wynika ponadto, iż działalność komunalna Spółki została wymieniona w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w poz. 3 - PKWiU 36, w poz. 4 - PKWiU 37, w poz. 5 - PKWiU 38.11.1, w poz. 6 - PKWiU 38.1.2.

W związku z powyższym zadano następujące pytania, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 17 grudnia 2012 r.

Czy istnieje w związku z powyższym możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących na działalności komunalnej.

Czy w przypadku nie zlikwidowania z dniem 1 stycznia 2013 r. Stacji Paliw dokonującej sprzedaży gazu płynnego istnieje możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących na działalności komunalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących -

załącznik do rozporządzenia czynności - zwolnione zewidencjonowania, istnieje możliwość zaniechania stosowania kas rejestrujących. Wnioskodawca uważa, że zgodnie z § 4 ust. 1 nowego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. wchodzącym w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., będzie mógł zastosować zwolnienie z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących do usług komunalnych wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w poz. 3 - PKWiU 36, w poz. 4 - PKWiU 37, w poz. 5 - PKWiU 38.11.1, w poz. 6 - PKWiU 38.11.2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym do dnia 31 grudnia 2012 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku tym wymieniono m.in.:

* w poz. 3 - wodę w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody - PKWiU 36,

* w poz. 4 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych PKWiU 37,

* w poz. 5 - usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu PKWiU 38.11.1,

* w poz. 6 - usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu PKWiU 38.11.2.

Należy przy tym wskazać, iż świadczenie usług pogrzebowych i pokrewnych, nie zostało w tym załączniku wymienione.

Natomiast z § 4 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka oprócz działalności komunalnej - w zakresie odprowadzania wody, sprzątania i czyszczenia obiektów, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów oraz usług pogrzebowych i pokrewnych - prowadzi również działalność komercyjną, polegającą na sprzedaży wyrobów betonowych, usług transportowych na wynajem oraz sprzedaży detalicznej w sklepie, a także sprzedaży paliw, w tym gazu płynnego.

W świetle powołanych przepisów, dokonywanie przez Spółkę sprzedaży gazu płynnego, wykluczyła możliwość korzystania z przedmiotowego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikającego z § 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia, wobec czego, do dnia 31 grudnia 2012 r. Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w całym zakresie prowadzonej działalności, stosownie do zapisu § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia.

Natomiast w okresie od 1 stycznia 2013 r., będzie obowiązywało w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. (Dz. U. z 11 grudnia 2012, poz. 1382) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku tym wymieniono m.in.:

* w poz. 3 - wodę w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody - PKWiU 36,

* w poz. 4 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych PKWiU 37,

* w poz. 5 - usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu PKWiU 38.11.1,

* w poz. 6 - usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu PKWiU 38.11.2.

Świadczenie usług pogrzebowych i pokrewnych, nie zostało w tym załączniku wymienione.

Natomiast z zapisu § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a wynika, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się w przypadku dostaw gazu płynnego.

Należy również wskazać, iż zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł. (...)

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia. (§ 3 ust. 2).

Przedstawiony opis sprawy wskazuje, iż Spółka osiąga obroty powodujące powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i taką ewidencję prowadzi, zarówno w zakresie czynności komunalnych, jak i komercyjnych. Z dniem 1 stycznia 2013 r., jak wynika z wniosku, Spółka planuje zlikwidować działalność Stacji Paliw, w której dokonywana jest sprzedaż gazu płynnego, ale rozważa również możliwość zaniechania prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do usług komunalnych w przypadku, gdyby działalność Stacji Paliw nie została zlikwidowana.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż z uwagi na brzmienie obowiązującego od 1 stycznia 2013 r. przepisu § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a, który wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w stosunku do czynności dostawy gazu płynnego (obowiązujący do dnia 31 grudnia 2012 r. § 4 ust. 1 pkt 1 wyklucza zwolnienie z tego obowiązku w stosunku do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego), Spółka będzie mogła zaniechać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., tj. odprowadzania wody, sprzątania i czyszczenia obiektów, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, korzystając w tym zakresie ze zwolnienia na podstawie zapisu § 2 ust. 1 powołanego rozporządzenia. Natomiast w pozostałym zakresie prowadzonej działalności, tj. usług pogrzebowych i pokrewnych, działalności komercyjnej, polegającej na prowadzeniu sprzedaży wyrobów betonowych, sprzedaży paliwa na Stacji Paliw, usług transportowych na wynajem oraz sprzedaży detalicznej w sklepie, Spółka będzie zobowiązana kontynuować prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, stosownie do zapisu § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl