ITPP1/443-118a/12/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-118a/12/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej opodatkowania czynności wniesienia aportu do spółki komunalnej oraz sposobu dokumentowania tej czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu do spółki komunalnej oraz sposobu dokumentowania tej czynności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza przekazać w formie aportu do spółki komunalnej składniki majątkowe, które można podzielić na dwie grupy:

* Grupa I: wybudowane przez Gminę w latach 2003-2007 sieci kanalizacyjne i przepompownie ścieków, które zostały przekazane w nieodpłatny zarząd spółce powołanej przez Gminę w roku 2000 i której głównym udziałowcem jest Gmina oraz nieruchomość zabudowaną oczyszczalnią ścieków, przejętą nieodpłatnie od "S." w 2007 r. i zmodernizowaną w 2010 r. (wartość modernizacji nie przekroczyła 30% wartości początkowej), oddaną również w nieodpłatny zarząd spółce. Obecnie dokonana została wycena budowli i urządzeń przez rzeczoznawcę, w celu określenia ich wartości odtworzeniowej oraz wartości rynkowej gruntu w celu określenia wysokości aportu przeznaczonego do wniesienia do spółki. W okresie budowy Gmina nie była uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT, gdyż do 1 kwietnia 2009 r. nie obowiązywało opodatkowanie aportów;

* Grupa II: wybudowane przez Gminę w roku 2009 sieci wodociągowe i kanalizacyjne wraz z przepompowniami, które zostały przekazane w nieodpłatny zarząd wyżej wymienionej spółce. Z uwagi na to, iż od 1 kwietnia 2009 r. wszedł w życie obowiązek opodatkowania aportów, Gmina uprawniona była do odliczenia podatku VAT od budowli i urządzeń, które w przyszłości mają być wniesione aportem do spółki. Z uprawnienia tego Gmina nie skorzystała. Obecnie Gmina zamierza wnieść powyższe składniki w postaci aportu do Spółki, przyjmując do określenia jego wysokości wartości księgowe, które są wartościami brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wniesienie aportem budowli, urządzeń i nieruchomości opisanych w I grupie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też można zastosować w tym przypadku zwolnienie od podatku VAT.

2.

W przypadku gdyby w stosunku do składników wymienionych w I grupie nie przysługiwało zwolnienie od podatku VAT, to ustalona przez rzeczoznawcę wartość odtworzeniowa składników majątkowych, będąca podstawą do określenia wysokości aportu, przekładająca się bezpośrednio na ilość udziałów, będzie kwotą netto czy brutto.

3.

czy wniesienie aportem budowli i urządzeń opisanych w II grupie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

4.

Jak udokumentować wniesienie aportu.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, iż w przypadku składników majątkowych opisanych w I grupie Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wniesienie ich aportem powinno być zwolnione od podatku VAT.

Według Wnioskodawcy, w przypadku gdyby w stosunku do składników wymienionych w I grupie nie przysługiwało zwolnienie od podatku VAT, to ustalona przez rzeczoznawcę wartość odtworzeniowa budowli i urządzeń i wartość rynkowa gruntu powinna stanowić kwotę brutto.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wniesienie aportem budowli i urządzeń wymienionych w II grupie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według obecnie obowiązującej stawki podstawowej 23%.

W ocenie Wnioskodawcy, wniesienie aportu powinno się udokumentować fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, towarami w rozumieniu ww. ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 22 omawianej ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnatrzwspólnotową dostawę towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki komunalnej spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu powołanego art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca zwolnił od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca określił co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi art. 43 ust. 7a ustawy.

W oparciu o przepis art. 106 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina zamierza przekazać w formie aportu do spółki komunalnej składniki majątkowe:

* wybudowane przez Gminę w latach 2003-2007 sieci kanalizacyjne i przepompownie ścieków przekazane w nieodpłatny zarząd spółce powołanej przez Gminę oraz nieruchomość zabudowaną oczyszczalnią ścieków, przejętą nieodpłatnie od "S." w 2007 r. i zmodernizowaną w 2010 r. (wartość modernizacji nie przekroczyła 30% wartości początkowej), oddaną również w nieodpłatny zarząd spółce. W okresie budowy Gmina nie była uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT;

* wybudowane przez Gminę w roku 2009 sieci wodociągowe i kanalizacyjne wraz z przepompowniami przekazane w nieodpłatny zarząd wyżej wymienionej spółce. Gmina uprawniona była do odliczenia podatku VAT od budowli i urządzeń, lecz z uprawnienia tego nie skorzystała.

Mając na uwadze powyższe, w kontekście powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy w tak przedstawionych okolicznościach sprawy, że - nie oceniając kwestii prawa Gminy do odliczenia podatku naliczonego w związku z przedmiotowymi inwestycjami - w przypadku wniesienia w formie aportu przez Gminę do spółki komunalnej składników majątku należących do:

* grupy I - należy uznać tą czynność za podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, korzystającą ze zwolnienia od tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT;

* grupy II - należy uznać tą czynność za podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki VAT 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z zaistniałą sytuacją, na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia faktury VAT, dokumentującej dokonaną na rzecz spółki komunalnej czynności.

W konsekwencji, mając na względzie warunkową formułę pytania nr 3, z uwagi na przyjęte w sprawie rozstrzygnięcie, odpowiedź na to pytanie uznać należy za bezprzedmiotową, dlatego też nie dokonano w tym zakresie oceny prawnej prezentowanego we wniosku stanowiska.

Końcowo, informuje się, iż w zakresie pytań: "Czy wysokość wnoszonego aportu, która powinna się przekładać na ilość wnoszonych udziałów, należy określić w kwocie netto, czy brutto..." oraz "Czy wartości księgowe, będące podstawą do określenia wysokości wniesionego aportu w postaci udziałów, będą kwotą netto, czy brutto..." w dniu 16 kwietnia 2012 r. wydano postanowienie znak ITPP1/443-118b/12/AT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl