ITPP1/443-1184/09/DM - Opodatkowanie wpłat dokonywanych w związku z realizacją inwestycji w zakresie budowy wodociągu rozdzielczego wraz z przyłączami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1184/09/DM Opodatkowanie wpłat dokonywanych w związku z realizacją inwestycji w zakresie budowy wodociągu rozdzielczego wraz z przyłączami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 22 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców w związku z realizacją inwestycji w zakresie budowy wodociągu rozdzielczego wraz z przyłączami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 22 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców w związku z realizacją inwestycji w zakresie budowy wodociągu rozdzielczego wraz z przyłączami.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca podpisał z wykonawcą, wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego, umowę na realizację w 2010 r. zadania w zakresie budowy wodociągu rozdzielczego wraz z przyłączami we wskazanych we wniosku wsiach. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, zbiorowe zaopatrzenie w wodę jest zadaniem własnym gminy. Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy, realizację budowy przyłączy do sieci zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. W związku z powyższym planuje się podpisanie, oddzielnie z każdym mieszkańcem wymienionych miejscowości, umów cywilnoprawnych, których przedmiotem będzie zobowiązanie się ich do udziału finansowego w części poniesionych kosztów budowy gminnej inwestycji. Mieszkańcy będą wnosić dobrowolne opłaty, które zostaną wprowadzone do budżetu jako dochody i przeznaczone na pokrycie części kosztów realizacji inwestycji. W ramach wymienionej opłaty gmina wykona zbiorczą sieć wodociągową wraz z przyłączami zgodnie z zatwierdzonym projektem technicznym zaś współinwestorzy (mieszkańcy) wyrażą zgodę oraz dadzą prawo wstępu wykonawcy robót na swoją nieruchomość celem wykonania prac. Inwestycja będzie realizowana w całości przez gminę, a po zakończeniu budowy zostanie nieodpłatnie przekazana w użytkowanie jednostce organizacyjnej, jaką jest zakład gospodarki komunalnej. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w trakcie realizacji inwestycji będzie wykonywał całość inwestycji, czyli również budowę przyłączy, których obowiązek wykonania został nałożony na właścicieli przyłączy. Rozliczenie inwestycji w części nie stanowiącej realizacji zadań własnych, polegać będzie na zawieraniu umów cywilnoprawnych z właścicielami nieruchomości ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, w których to Wnioskodawca przejmie do realizacji odcinek przyłączy, który na własny koszt powinna zapewnić osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci. Jednocześnie właściciel nieruchomości zobowiązuje się we wspomnianej umowie do uiszczenia całości opłaty będącej pokryciem kosztów budowy przyłącza do jego nieruchomości, przed rozpoczęciem budowy tego przyłącza. Nieuiszczenie wspomnianej kwoty oznaczać będzie rezygnację właściciela nieruchomości z podłączenia do sieci, a przyłącze do nieruchomości w takim wypadku nie zostanie zrealizowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wpłaty dokonywane przez mieszkańców na poczet realizacji budowy przyłączy wodociągowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przywołującego brzmienie art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, wpłaty dokonywane przez mieszkańców będą miały charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokojeniu zbiorowych potrzeb i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, że nie będą to czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 cyt. ustawy. Wnioskodawca wskazuje, że wykonanie przyłącza do sieci wodociągowej nie może być uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, gdyż w związku z wpłatą mieszkaniec nie nabędzie własności przyłącza. Nie jest też odpłatnością za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ustawy, gdyż mieszkańcy nie będą korzystali po wybudowaniu sieci wodociągowej z żadnych ulg, dokonywane wpłaty nie będą miały wpływu na późniejszą cenę jednostkową za świadczone usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w takcie realizacji inwestycji polegającej na budowie wodociągu rozdzielczego wraz z przyłączami, z właścicielami nieruchomości ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, zostaną zawarte umowy cywilnoprawne, mocą których Wnioskodawca przejmie do realizacji budowę przyłączy, których obowiązek wykonania nałożony został na właścicieli nieruchomości. Przyłącza będą wykonywane wyłącznie do tych budynków, których właściciele podpisali umowę i uiścili całość określonej opłaty. W przypadku niedokonania wpłaty, przyłącze do nieruchomości nie zostanie zrealizowane.

Ustosunkowując się do powyższego wskazać należy, że w sytuacji, gdy w trakcie realizacji inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej, z mieszkańcami nieruchomości zostały zawarte umowy cywilnoprawne dotyczące wykonania przyłączy do sieci wodociągowej - co jest obowiązkiem osób ubiegających się o przyłączenie do sieci - mamy do czynienia ze świadczeniem usług na podstawie umów cywilnoprawnych. Odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie, podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takim przypadku, wnoszone przez mieszkańców wpłaty, które determinują przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej, w istocie winny być traktowane jako opłata za wykonanie przyłącza, gdyż od ich dokonania uzależnione jest przyłączenie nieruchomości mieszkańców do nowo powstałej sieci wodociągowej. Z treści umowy wynika bowiem ewidentny stosunek zobowiązaniowy pomiędzy stronami.

W świetle powyższego w niniejszej sprawie, dokonane przez mieszkańców, w oparciu o zawartą umowę cywilnoprawną, wpłaty na poczet realizacji budowy przyłączy stanowią należności w związku z wykonywaniem na rzecz mieszkańców czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, stanowiąc zaliczkę - zapłatę za usługę wybudowania przyłączy do sieci.

Jednocześnie zauważyć należy, że w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania także przywołany przez Wnioskodawcę przepis art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, bowiem jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, tytułem realizacji przedmiotowych czynności Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl