ITPP1/443-1179a/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1179a/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat otrzymanych od mieszkańców w związku z realizacją projektu, opodatkowania czynności przekazania kolektorów słonecznych po 5-letnim okresie trwania projektu, prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową zestawów kolektorów słonecznych oraz braku obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie ww. wpłat otrzymywanych od mieszkańców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat otrzymanych od mieszkańców w związku z realizacją projektu, opodatkowania czynności przekazania kolektorów słonecznych po 5-letnim okresie trwania projektu, prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową zestawów kolektorów słonecznych oraz braku obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie ww. wpłat otrzymywanych od mieszkańców.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje realizację projektu pn.: "", polegającego na wykonaniu 228 instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych będących własnością osób fizycznych (kolektory płaskie będą posadowione głównie na dachach, rzadko na ścianach, sporadycznie na gruncie) pozostała część instalacji wewnątrz budynków oraz 2 instalacji solarnych na obiektach użyteczności publicznej w miejscowościach Gminy. Planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań, własnych gmin.

Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), art. 403 ust. 2, w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i pkt 22, finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii określa jako zadanie własne gmin.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 216 ust. 2 pkt 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, wydatki budżetów gmin mogą być przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy. Kwoty dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) są środkami o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

Gmina wyłoni Wykonawcę projektu zgodnie z zasadami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, kwalifikując zamówienie zgodnie z art. 6 ust. 2 ("Jeżeli zamówienie obejmuje równocześnie dostawy oraz rozmieszczenie lub instalację dostarczonej rzeczy lub innego dobra, do udzielenia takiego zamówienia stosuje się przepisy dotyczące dostaw") jako dostawy z instalacją dostarczonej rzeczy.

Wykonawca zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług zobowiązany jest do naliczenia podatku VAT za zrealizowane dostawy i roboty instalacyjne.

Inwestorem w przedmiotowym projekcie jest Gmina.

Instalacje solarne wykonywane będą w budynkach mieszkalnych należących do osób fizycznych i będą stanowiły własność Gminy przez okres trwałości projektu tj. minimum 5 lat. W tym okresie Gmina będzie dokonywała obsługi gwarancyjnej i serwisowej, nie obciążając tym zainteresowanych mieszkańców.

Mieszkańcom postawione będą ograniczenia w dysponowaniu instalacjami solarnymi. W szczególności mieszkańcy zobowiązani będą do zaniechania dokonywania jakichkolwiek zmian lub przeróbek układu solarnego bez wiedzy i zgody Gminy - właściciela instalacji. W przypadku zbycia budynku zobowiązani będą do zapewnienia przejęcia przez nabywcę praw i obowiązków wynikających z ww. umowy z Gminą.

Użytkowanie instalacji solarnych, stanowiących własność Gminy, przez mieszkańców będzie nieodpłatne. Również mieszkańcy nieodpłatnie udostępnią część powierzchni dachu i pomieszczeń, celem zamontowania instalacji kolektorów słonecznych.

Po upływie 5 lat od zakończenia projektu instalacje solarne zostaną przekazane na własność mieszkańcom, na budynkach których zostaną wykonane.

Całokształt działań, w tym kształtowanie relacji z mieszkańcami, ma zapewnić realizację celów projektu, jakim jest podniesienie poziomu ochrony walorów środowiskowych w rejonie Parku..., w szczególności ochrona powietrza atmosferycznego poprzez zmniejszenie niskiej emisji zanieczyszczeń pochodzących ze spalania paliw konwencjonalnych podczas przygotowania CWU.

Planowane do podpisania umowy z mieszkańcami oraz realizacja projektu zgodnie z zasadami RPOWP nie przewidują uzyskania przez Gminę korzyści finansowych po jego realizacji. Umowa na wykonanie instalacji solarnej wraz uruchomieniem układu w ramach uczestnictwa w projekcie jest umową nienazwaną, jednak w części dotyczącej bezpłatnego użytkowania przez mieszkańców układów kolektorów słonecznych najbardziej zbliżona jest do charakteru umowy użyczenia, a w części dotyczącej wykonania instalacji i późniejszego przeniesienia prawa własności, uwzględniając wymóg wpłaty mieszkańców z tytułu uczestnictwa w projekcie, najbardziej zbliżona jest do charakteru umowy sprzedaży.

Warunkiem uczestnictwa mieszkańca w projekcie i podpisania z nim umowy będzie dokonanie wpłaty na rachunek bankowy Gminy. Wpłaty z tego tytułu mają być ujęte w klasyfikacji budżetowej jako środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin pozyskane z innych źródeł - współfinansowanie innych środków bezzwrotnych. Wpłaty dokonywane mają być za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Mieszkańcy zostaną poinformowani o konieczności dokładnego opisywania dowodu wpłaty. Wpłaty mieszkańców dokumentowane będą poprzez wystawienie faktur VAT. Do chwili obecnej mieszkańcy nie dokonywali żadnych wpłat w związku z projektem. Czas dokonywania koniecznych wpłat to początek okresu wdrożenia projektu. Planowany termin - do końca IV kwartału 2013 r. Wysokość wpłaty mieszkańca zostanie wyliczona po rozstrzygnięciu przetargu i ma wynosić 20% kosztów instalacji solarnej, planowanej do zainstalowania na budynku mieszkańca - uczestnika projektu. Koszt ten ma obejmować wykonanie instalacji solarnej oraz proporcjonalny koszt inspektora nadzoru.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania, oznaczone we wniosku numerami:

1. Czy otrzymane przez Gminę wpłaty mieszkańców w budynkach mieszkalnych, na których zostaną wykonane instalacje solarne w ramach projektu, na rachunek bankowy Gminy z tytułu uczestnictwa w projekcie są opodatkowane podatkiem VAT.

2. Według jakiej stawki podatkowej podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wpłaty mieszkańców, którym w budynkach mieszkalnych zostaną wykonane instalacje solarne posadowione na dachach lub ścianach tych budynków.

3. Według jakiej stawki podatkowej podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wpłaty mieszkańców dotyczące realizacji instalacji solarnej na konstrukcji wolnostojącej na gruncie obok budynku mieszkalnego, do którego zostanie wykonane podłączenie tej instalacji.

4. Czy przekazanie przez Gminę prawa własności zainstalowanych instalacji solarnych na budynkach lub obok nich na rzecz mieszkańców, po 5 latach od zakończenia projektu, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeśli tak, to według jakiej stawki podatkowej.

5. Czy Gmina może odliczyć lub uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych.

6. Czy wpłaty mieszkańców na rachunek bankowy Gminy z tytułu uczestnictwa w projekcie podlegają ewidencji przy użyciu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Otrzymane przez Gminę wpłaty mieszkańców, na budynkach mieszkalnych których (lub na konstrukcji wolnostojącej na gruncie obok budynku mieszkalnego do którego zostanie wykonane podłączenie tej instalacji) zostaną wykonane instalacje solarne w ramach projektu, na rachunek bankowy Gminy z tytułu uczestnictwa w projekcie, są opodatkowane podatkiem VAT.

Co prawda, celem Gminy przystępującej do realizacji projektu nie jest świadczenie materialne na rzecz mieszkańców, jednak dążąc do realizacji celu, jakim jest ochrona środowiska poprzez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, ludność zyska nie tylko korzyści niematerialne w postaci czystego powietrza, ale również konkretni mieszkańcy uczestniczący w projekcie, którzy podpiszą stosowną umowę z Gminą przyjmując na siebie określone w niej zobowiązania, odniosą korzyść o charakterze majątkowym w formie bezpłatnego korzystania z zainstalowanych na swoich budynkach mieszkalnych instalacji solarnych, a po okresie trwałości projektu przejmą je na własność.

Jest więc konkretny konsument, odbiorca działań Gminy, związany z Gminą umową oraz dokonujący wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie. Zobowiązanie do wpłaty mieszkańca jest warunkiem podpisania umowy i w konsekwencji zainstalowania układu solarnego na budynku mieszkalnym, można więc określić, że działania Gminy i mieszkańca wykonywane są w ramach umowy zobowiązaniowej i że wpłata mieszkańca następuje w zamian za świadczenie Gminy na jego rzecz. Zaplanowany sposób organizacji i zarządzania instalacjami solarnymi, które zostaną zainstalowane na budynkach osób fizycznych to:

* 5-letni okres trwałości projektu - pozostawanie układów jako własności Gminy, w bezpłatnym użytkowaniu mieszkańców,

* po zakończeniu okresu trwałości projektu - przeniesienie własności instalacji solarnych na rzecz mieszkańców, na budynkach których będą zainstalowane, z równoczesnym zobowiązaniem mieszkańców do korzystania z nich.

Jednoznacznie określony został zamiar przekazania układów solarnych mieszkańcom, pierwsze w użytkowanie, później na własność, a więc, dokonywane na początku projektu, wpłaty mieszkańców za świadczenie Gminy na ich rzecz, należy określić jako zaliczkę na poczet wykonania instalacji solarnych na budynkach mieszkańców, która zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy, jest obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2

Wpłaty mieszkańców z tytułu uczestnictwa w projekcie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% w przypadku instalacji solarnych, w których kolektor słoneczny zainstalowany będzie na dachu lub przytwierdzony do ściany budynku mieszkalnego, jeżeli powierzchnia użytkowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie przekracza 300 m2 lub lokalu mieszkalnego, z którym związana będzie instalacja solarna, nie przekracza 150 m2. Powyższe zgodne jest z art. 41 ust. 12-12b, ust. 2, z uwzględnieniem art. 146a pkt 2 ustawy.

Wykonanie instalacji solarnych w ramach projektu jest zamianą dotychczasowego źródła energii konwencjonalnej służącej do podgrzewania wody użytkowej na źródło odnawialne, którym jest energia słoneczna. Tak zdefiniowane jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów, którą to definicję należy zastosować wobec braku określenia pojęcia w ustawie o podatku od towarów i usług i w ustawie prawo budowlane. Budynki mieszkalne, na których instalowane będą instalacje solarne i lokale mieszkalne, z którymi związane będą instalacje, o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej ww. wielkości stanowią obiekty budowlane zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Spełnione są więc warunki zastosowania 8-procentowej stawki podatku VAT.

W przypadku wpłat mieszkańców, dotyczących instalacji kolektorów słonecznych, w których kolektor słoneczny zainstalowany będzie na dachu lub przytwierdzony do ściany:

* budynku mieszkalnego jednorodzinnego, którego powierzchnia użytkowa,

* lub budynku o dwóch mieszkaniach, lub budynku wielomieszkaniowego, w których powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych

przekracza ww. wielkości określone w art. 41 ust. 12b ustawy, stawka podatku VAT w wysokości 8% zastosowana powinna być do części wpłaty, odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej budynku lub lokalu mieszkalnego kwalifikującej ten budynek lub lokal mieszkalny do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej tego budynku lub lokalu mieszkalnego.

Do pozostałej części wpłaty powinna być zastosowana stawka podstawowa w wysokości 23%. Powyższe zgodne jest z art. 41 ust. 12c, ust. 2, z uwzględnieniem art. 146a pkt 2 ustawy.

Ad. 3

W przypadku wpłat mieszkańców, dotyczących instalacji solarnych, w których kolektor słoneczny zainstalowany będzie na wolnostojącej konstrukcji w terenie, do tych wpłat powinna być zastosowana stawka podstawowa w wysokości 23%.

Ad. 5

Do zagadnienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności realizowanych przez Gminę w ramach projektu, w części dotyczącej wykonania instalacji solarnych w budynkach mieszkalnych osób fizycznych, trzeba odnieść się w sposób całościowy.

Faktem jest, że, tak jak wskazano w stanowisku przedstawionym w odpowiedzi na pytanie nr 1 (opodatkowanie wpłat mieszkańców), Gmina w ramach umowy zobowiązaniowej będzie dokonywała świadczeń na rzecz konkretnych mieszkańców. Świadczenie polega na instalacji zestawu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych osób fizycznych. Ponieważ wpłaty mieszkańców z tytułu uczestnictwa w projekcie można interpretować jako wpłaty w zamian za to świadczenie, można je - świadczenie - traktować jako odpłatne świadczenie usług i jako takie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Świadczenie to wykonane ma być w trakcie realizacji projektu, a przedmiot świadczenia, w postaci instalacji solarnej na budynkach mieszkalnych osób fizycznych, wydany będzie odbiorcom świadczenia - mieszkańcom z chwilą uruchomienia konkretnej instalacji solarnej i podpisania przez wszystkie zainteresowane strony, w tym mieszkańca, protokołu odbioru.

Od tej chwili rozpocznie się okres bezpłatnego użytkowania instalacji solarnej przez mieszkańców.

Po 5-letnim okresie trwałości projektu mieszkańcy, na budynkach których zainstalowane zostaną kolektory słoneczne, przejmą prawo własności instalacji, bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na rzecz Gminy. Przejęcie własności zostanie udokumentowane protokołem podpisanym przez strony: przekazującą i przyjmującą układ solarny.

W konsekwencji całość należności Gminy od mieszkańca, w związku z wykonaniem instalacji solarnych na jego budynku mieszkalnym, to kwota wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie, o której mowa w pytaniu i stanowisku Gminy nr 1.

Ponieważ zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, a obrót jest kwotą należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę należnego podatku, a całość należności z tytułu wykonania instalacji solarnych na budynkach osób fizycznych to wymagana na początku projektu wpłata mieszkańców z tytułu uczestnictwa w projekcie, to całość zobowiązania podatkowego Gminy w zakresie podatku od towarów i usług, związanego z realizacją projektu w części dotyczącej instalacji solarnych w budynkach mieszkalnych osób fizycznych, wynika z opodatkowania wpłat mieszkańców z tytułu uczestnictwa w projekcie.

Stanowisko Gminy, będące odpowiedzią na pytanie nr 2 i 3 - przekazanie przez Gminę prawa własności instalacji solarnych na rzecz mieszkańców, na budynkach których zostaną wykonane w ramach projektu, po 5 latach od jego zakończenia, wobec przyjęcia od tych mieszkańców wpłat z tytułu uczestnictwa w projekcie, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług, lecz nie jako odrębna czynność, a razem z wyświadczeniem usługi - wydaniem wykonanego przedmiotu, efektu usługi. Wszakże zbycie prawa własności nierozłącznie związane jest z wydaniem towaru lub, jak w tym przypadku, odbiorem przedmiotu świadczonej usługi, czyli dostawą towarów i świadczeniem usług, które to czynności, w przypadku ich odpłatności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odległość czasowa pomiędzy przeniesieniem prawa własności a dostawą towarów czy wyświadczeniem usługi nie przeczy nierozerwalności tych czynności. Powyższe jest wtedy zbieżne z zapisami Kodeksu cywilnego, gdzie w art. 535 wskazane jest, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Stąd należy podejść do świadczenia Gminy na rzecz mieszkańców jako całości, jak w pierwszej części niniejszego stanowiska.

a. Całość świadczenia Gminy na rzecz mieszkańców, na budynkach których zostaną wykonane instalacje solarne w ramach projektu, czyli przekazanie prawa własności, po 5 latach od zakończenia projektu, wraz z wydaniem przedmiotu usługi, opodatkowane jest według stawek przywołanych i przedstawionych w stanowisku Gminy dotyczącym pytań nr 2 i 3 niniejszego wniosku (opodatkowanie wpłat mieszkańców);

b. Podstawą opodatkowania całości świadczenia Gminy na rzecz mieszkańców, w budynkach których zostaną wykonane instalacje solarne w ramach projektu, czyli przekazania prawa własności, po 5 latach od zakończenia projektu, wraz z wydaniem przedmiotu usługi, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwotą należną z tytułu całości świadczenia Gminy na rzecz mieszkańców w ramach realizacji projektu jest wymagana wpłata mieszkańców z tytułu uczestnictwa w projekcie. Ponieważ wpłaty mieszkańców wymagane są na początku realizacji projektu, przed rozpoczęciem robót, zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy, opodatkowane są jako zaliczka, o czym mowa w niniejszym wniosku, w pytaniu i stanowisku Gminy nr 1.

Wobec powyższego kwota należna, po rozliczeniu zaliczki wynosi 0,00 zł, w tym: obrót -0,00 zł, podatek VAT - 0,00 zł.

Wysokość zastosowanych stawek VAT ma wpływ na wysokość i faktyczne koszty inwestycji Gminy, która jest zobowiązana do pokrywania kosztów inwestycji w cenach brutto.

Mając na uwadze podpisanie w dniu 18 lipca 2013 r. umowy nr o dofinansowanie projektu "" Nr Projektu... w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Osi Priorytetowej V Rozwój infrastruktury ochrony środowiska, Działania 5.2 Rozwój lokalnej infrastruktury ochrony środowiska pomiędzy Województwem i Gminą i uzyskania potwierdzenia dofinansowania projektu w wysokości 64,9999% z Regionalnego Programu Rozwoju Województwa na lata 2007-2013 (środki EFRR), planowane pozostałe finansowanie projektu pochodzić ma od zainteresowanych osób fizycznych - 20% i z budżetu Gminy - 15%.

Projekt przewiduje wykonanie instalacji solarnych w budynkach mieszkalnych osób fizycznych, w tym budynkach jednorodzinnych z wyłączeniem budynków, w których prowadzona jest działalność komercyjna w celu uzyskania dodatkowego źródła CWU do celów bytowych.

Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane cyt. "Pozwolenia na budowę nie wymaga wykonywanie robót budowlanych polegających na:

15.

instalowaniu urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych, na obiektach budowlanych;

16.

montażu pomp ciepła, urządzeń fotowoltanicznych o zainstalowanej mocy elektrycznej do 40 KW oraz wolno stojących kolektorów słonecznych".

Z art. 30 ust. 1 pkt 2 prawa budowlanego wynika, że wykonywanie ww. instalacji nie podlega zgłoszeniu pod warunkiem, że nie będą stanowić urządzeń o wysokości powyżej 3 m na obiektach budowlanych - art. 30 ust. 1 pkt 3, lit. b prawa budowlanego.

W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2012 r. w sprawie wykazu robót budowlanych (Dz. U. z 7 grudnia 2012 r. poz. 1372 - wydanym na podstawie delegacji zawartej w art. 2c pzp) brak jest wyszczególnionych instalacji kolektorów słonecznych, co skutkuje brakiem możliwości zakwalifikowania ich do robót budowlanych.

Ad. 6

Gminie przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu z urzędu skarbowego (zgodnie z właściwymi przepisami ustawy i aktów wykonawczych), podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w ramach projektu, w części projektu dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych osób fizycznych, a to podatku naliczonego wynikającego z faktur za:

* wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej instalacji solarnych dla osób fizycznych,

* dostawy i roboty - wykonanie instalacji solarnych na budynkach osób fizycznych,

* Inspektora Nadzoru - usługi nadzoru nad wykonaniem instalacji na budynkach osób fizycznych.

W przypadku ww. robót i usług istnieje bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, skutkującymi powstaniem podatku należnego. Gmina jest podatnikiem VAT czynnym. Spełnione są dwa warunki przysługiwania prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku, naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast w zakresie kosztów ponoszonych na obiektach użyteczności publicznej za:

* wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej instalacji solarnych dla osób fizycznych,

* dostawy i roboty - wykonanie instalacji solarnych na budynkach osób fizycznych,

* Inspektora Nadzoru - usługi nadzoru nad wykonaniem instalacji na budynkach osób fizycznych,

Usługi, dostawy i roboty nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie będą spełnione warunki przysługiwania prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Ad. 7

Otrzymane do końca 2013 r. wpłaty mieszkańców z tytułu uczestnictwa w projekcie na rachunek bankowy Gminy nie wymagają ewidencji przy użyciu kas rejestrujących. Wpłaty będą przyjmowane za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Mieszkańcy zostaną poinformowani o konieczności dokładnego opisywania dowodu wpłaty. Wpłaty mieszkańców udokumentowane będą poprzez wystawienie faktur VAT. Spełnione więc będą wymogi określone w poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niemniej należy wskazać, że w kwestii zwolnienia z obowiązku sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stanie prawnym od 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Końcowo należy wskazać, że w kwestii objętej pytaniem czwartym tutejszy organ w dniu 31 stycznia 2014 r. wydał postanowienie znak ITPP1/443-179b/13/AJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl