ITPP1/443-1173/09/AT - Możliwość zwolnienia usług stołówek szkolnych z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1173/09/AT Możliwość zwolnienia usług stołówek szkolnych z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 2 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjowania przy zastosowaniu kas rejestrujących usług stołówek szkolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjowania przy zastosowaniu kas rejestrujących usług stołówek szkolnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szkoła jest podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 18 listopada 2009 r. Prowadzi stołówkę szkolną, z której korzysta ok. 50 % uczniów. Na dzień dzisiejszy odpłatność za obiady przyjmowana jest do kasy za pomocą kwitariusza przychodowego, co dla Szkoły stanowi lepszą formę rejestracji przyjętej opłaty, z uwagi na fakt, że zawiera on dane osoby korzystającej ze stołówki szkolnej (czego brakowałoby na paragonie fiskalnym). Z punktu widzenia księgowego, wpływy otrzymane na pokrycie tzw. "wkładu do garnka" kwalifikowane są do przychodów ze sprzedaży, jednakże nie stanowią one same z siebie przychodów dla Szkoły, ponieważ w 100 % pokrywają one koszty zakupu produktów żywnościowych.

Szkoła osiąga także pozostałe przychody, które "pochodzą głównie od osób prowadzących działalność gospodarczą".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szkoła może zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy utrzymać dotychczasowy sposób rozliczeń, czyli opłaty za obiady winny być przyjmowane za pomocą kwitariuszy przychodowych, natomiast pozostałe świadczone przez Szkołę usługi należy potwierdzać za pomocą wystawianego rachunku - na dzień dzisiejszy fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, uregulowane zostały na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. przepisy powyższe kwestie regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

W myśl § 2 pkt 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 46 tego załącznika wymieniono usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Stosownie do art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury, o czym stanowi art. 106 ust. 4 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Szkoła, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 18 listopada 2009 r., prowadzi stołówkę szkolną. Odpłatność za obiady przyjmowana jest do kasy za pomocą kwitariusza przychodowego. Szkoła uzyskuje ponadto przychody, które pochodzą głównie od osób prowadzących działalność gospodarczą.

Jednocześnie z okoliczności faktycznych sprawy nie wynika, iż opisane we wniosku usługi stołówki szkolnej świadczone są na rzecz osób niebędących uczniami, studentami i innymi podopiecznymi oraz nauczycielami lub personelem Szkoły.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii ustalenia, czy Szkoła może zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej.

W myśl powołanych wyżej przepisów, należy stwierdzić iż, usługi stołówek w placówkach oświatowych, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu do dnia 31 grudnia 2009 r. korzystały ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Konsekwentnie zatem, o ile usługi te świadczone były faktycznie wyłącznie na rzecz wskazanych powyżej osób, Szkoła mogła do 31 grudnia 2009 r. korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji tych czynności za pomocą kas rejestrujących, na podstawie powołanego wcześniej przepisu § 2 pkt 2 w zw. z poz. 46 załącznika do ww. rozporządzenia.

Jednocześnie w związku z zaistniałą sytuacją, w przypadku wykonywania przez Szkołę pozostałych czynności wskazanych we wniosku (głównie na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą), faktury VAT dokumentujące dokonanie tych czynności winny być wystawiane z uwzględnieniem postanowień art. 106 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zaznacza się ponadto, iż zasady korzystania ze zwolnień z obowiązku ewidencjowania przy zastosowaniu kas rejestrujących usług stołówek szkolnych, z dniem 1 stycznia 2010 r. regulują przepisy § 2 w zw. z poz. 46 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Końcowo wskazuje się, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię zwolnienia z obowiązku ewidencjowania przy zastosowaniu kas rejestrujących usług stołówek szkolnych, a nie kwestię ewidencjonowania, bądź braku obowiązku takiego ewidencjonowania na kasie pozostałych przychodów, które "pochodzą głównie od osób prowadzących działalność gospodarczą", albowiem nie było to przedmiotem zapytania ze strony Wnioskodawcy ani nie przedstawiono własnego stanowiska w sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl