ITPP1/443-1163/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1163/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych korekty deklaracji VAT-7D - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych korekty deklaracji VAT-7D.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, począwszy od początku roku 2009, wybrał metodę kwartalnego rozliczania się w zakresie podatku od towarów i usług i stosownie do art. 99 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług składa deklaracje podatkowe za kwartał, do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale rozliczeniowym.

Jednocześnie, stosownie do art. 103 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wpłaca co miesiąc, za dwa pierwsze miesiące kwartału rozliczeniowego, zaliczki na podatek w wysokości 1/3 podatku należnego za kwartał poprzedni (za wyjątkiem dwóch pierwszych miesięcy pierwszego kwartału roku 2009, które rozliczone zostały stosownie do art. 103 ust. 2e ustawy o podatku od towarów i usług).

Działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług na rzecz podmiotów, działających w ramach Grupy Kapitałowej. Do katalogu tych usług należą między innymi:

* obsługa procesu przyłączeniowego klientów zleceniodawcy do sieci energetycznej,

* zawieranie i obsługa umów z klientami zleceniodawcy,

* rozliczanie i fakturowanie klientów zleceniodawcy,

* obsługa zgłoszeń i reklamacji klientów zleceniodawcy,

* windykacja należności z tytułu umów dystrybucji,

* windykacja należności pozaprądowych oraz z tytułu nielegalnego poboru energii elektrycznej,

* przygotowanie raportów do sprawozdawczości statystycznej i finansowej zleceniodawcy,

* wykonywanie czynności związanych z odczytami układów pomiarowo-rozliczeniowych klientów zleceniodawcy,

* obsługa zleceń obsługi technicznej klientów zleceniodawcy.

Za wykonanie przedmiotowych usług Wnioskodawca, zgodnie z umową, otrzymuje stałe wynagrodzenie miesięczne. Podstawą do otrzymania wynagrodzenia jest faktura VAT wystawiana do 7-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym usługa została wykonana. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego Wnioskodawca zobowiązany jest do sporządzenia zbiorczej specyfikacji realizacji przedmiotu umów, zawierającej rzeczywiste, wykonane wielkości, w oparciu o jednostkowy rzeczywisty koszt świadczenia usługi, liczbę wykonanych czynności w ramach zlecanych usług w danym okresie, współczynniki jakości dla świadczonej usługi, kolejne zlecane usługi oraz kolejne obszary, z których świadczone są usługi.

Ustalenie rzeczywistych kosztów realizacji przedmiotu umów, istotnych dla wielkości wynagrodzenia, nie jest możliwe przed dniem wystawienia faktury pierwotnej, co może powodować obowiązek wystawienia faktury korygującej, do uprzednio wystawionej faktury, skutkujące zwiększeniem bądź zmniejszeniem podatku należnego. W konsekwencji na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzenia korekty deklaracji VAT-7D.

W związku z powyższym, przewiduje się, iż w III kwartale roku 2011 Wnioskodawca złoży korektę deklaracji VAT-7D za II kwartał 2011 r., z której będzie wynikał wyższy podatek należny niż wykazany w pierwotnej deklaracji

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy złożenie korekty deklaracji VAT-7D za II kwartał 2011 r., po terminie wpłaty zaliczki na podatek za pierwszy miesiąc następnego kwartału, spowoduje obowiązek ponownego przeliczenia/korekty zaliczki oraz wpłaty skorygowanej kwoty wraz z odsetkami.

2.

Czy złożenie korekty deklaracji VAT-7D za II kwartał 2011 r., przed terminem wpłaty zaliczki na podatek za drugi miesiąc następnego kwartału, spowoduje obowiązek ponownego przeliczenia/korekty zaliczki oraz wpłaty skorygowanej kwoty.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 1, nie wystąpi obowiązek korekty zaliczki na podatek, w tym obowiązek zapłaty odsetek za zwłokę, bowiem nie wystąpi zaległość podatkowa w zaliczkach. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o VAT:

* art. 99 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133;

* art. 99 ust. 2 mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale;

* art. 99 ust. 3 podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa (...);

* art. 103 ust. 2a podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 3, inni niż mali podatnicy, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do wpłacania zaliczek na podatek za pierwszy oraz za drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającej z deklaracji podatkowej złożonej za poprzedni kwartał - w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za które jest wpłacana zaliczka.

Wnioskodawca wskazuje, iż przepisy prawa materialnego nie regulują zasad oraz skutków wynikających ze złożenia korekty deklaracji kwartalnej, stanowiącej podstawę obliczenia i wpłaty zaliczek na podatek za kolejne dwa miesiące następnego kwartału. Zauważa jednocześnie, iż art. 81 § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi wyraźnie, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Korekta deklaracji ma na celu ponowne, poprawne wypełnienie deklaracji. Skoro więc korekta deklaracji zastąpi poprzednio złożone zeznanie, a tym samym poprawi zawarte w nim dane, należy uznać, że od dnia złożenia korekty deklaracji, to właśnie ta korekta wywołuje skutki w postaci należnego zobowiązania podatkowego. Zatem od momentu skorygowania uprzednio złożonej deklaracji VAT, zaliczki o których mowa w art. 103 ust. 2a winny być obliczane i wpłacane na podstawie kwoty zobowiązania podatkowego wynikającego z korekty deklaracji. Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku w którym korekta należnego zobowiązania podatkowego (zarówno zwiększająca, jak i zmniejszająca to zobowiązanie) zostanie złożona po ustawowym terminie wpłaty zaliczek - nie powstanie obowiązek ponownego przeliczenia/korekty zaliczek wpłacanych za pierwszy i drugi miesiąc kwartału.

W odniesieniu, natomiast do pytania zawartego w pkt 2 Wnioskodawca wyraził przekonanie, że wystąpi obowiązek korekty zaliczki na podatek za drugi miesiąc III kwartału, bowiem korekta deklaracji, stanowiąca podstawę skalkulowania danej zaliczki na podatek, złożona zostanie przed terminem płatności zaliczki za drugi miesiąc następnego kwartału.

Wnioskodawca wskazał, iż niniejsze stanowisko znajduje uzasadnienie m.in. w interpretacjach, działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygn. ITPP1/443-578/09/KM z dnia 7 września 2009 r. oraz sygn. ITPP1/443-552/11/MN z dnia 5 lipca 2011 r., a także interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn.: IPPP1-443-185/09-2/BS z dnia 1 lutego 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl