ITPP1/443-1122/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1122/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2008 r., (data wpływu 19 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia prawa własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz gminy w zamian za zaległości podatkowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia prawa własności działek na rzecz gminy w zamian za zaległości podatkowe.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

"P" S.A. z siedzibą w Warszawie jest podatnikiem podatku od nieruchomości na terenie Gminy. Spółka zwróciła się z wnioskiem do Burmistrza Gminy o przeniesienie na rzecz Gminy:

* prawa wieczystego użytkowania gruntów nieruchomości "P" S.A.,

* prawa do nakładów na ww. nieruchomości

w zamian za wygaśnięcie zobowiązań podatkowych, tj. zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości, stanowiących dochody budżetu Gminy.

"P" S.A. złożyła oświadczenie, że jest użytkownikiem wieczystym przedmiotowych działek oraz właścicielem znajdujących się na nich nakładów. Natomiast właścicielem przedmiotowych działek jest Skarb Państwa.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina oświadczyła, że nie posiada planu przestrzennego zagospodarowania dla ww. nieruchomości. Nieruchomości te w ewidencji gruntów zarejestrowane są jako drogi. Przedmiotowe drogi zgodnie z oświadczeniem Burmistrza mają służyć Gminie do usprawnienia ruchu drogowego. Natomiast nakładem na ww. nieruchomości (po uzgodnieniu telefonicznym Gminy z "P" S.A.) był remont chodnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych (w trybie art. 66 ustawy - Ordynacja podatkowa) w zamian za wygaśniecie zobowiązań podatkowych będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Gminy zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W wyniku przeniesienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do przeniesienia władztwa nad gruntem (tj. towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT) na rzecz Gminy, dzięki czemu może ona rozporządzać nim jak właściciel. Przeniesienie następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej i jest odpłatne.

Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych (w trybie art. 66 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowa tekst jedn. w Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 z późn. zm.) w zamian za wygaśnięcie zobowiązań podatkowych będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl