ITPP1/443-1111/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1111/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 maja 2011 r. rozpoczął Pan ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kas rejestrujących. Na życzenie klienta sprzedaż jest również dokumentowana fakturą VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych ewidencjonowana na kasie fiskalnej i udokumentowana fakturą VAT podlega ujęciu w rejestrze dostawy VAT poprzez wpisywanie kwot z raportów miesięcznych, jak i wystawionych faktur VAT.

2.

Czy w przypadku gdyby w Firmie przyjęto zasadę, iż cały obrót (zarówno na rzecz osób fizycznych jak i firm) podlega ewidencjonowaniu za pomocą kas fiskalnych, to w ewidencji dostaw VAT należałoby ująć kwoty wynikające z raportów miesięcznych bez konieczności ujmowania sprzedaży na fakturach VAT na rzecz osób fizycznych, jak i podmiotów gospodarczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej rejestrowanej za pomocą kas rejestrujących oraz wystawiania na życzenie klienta faktur VAT nie ma obowiązku oddzielnego ewidencjonowania takich faktur w ewidencji dostaw VAT. W przypadku, gdyby ewidencjonowano cały obrót zarówno na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej jak i podmiotów prowadzących taką działalność, to również nie będzie obowiązku wykazywania obrotu uprzednio zaewidencjonowanego na kasie rejestrującej w ewidencjach dostawy VAT.

Reasumując, ewidencjonowanie obrotów za pomocą kas rejestrujących wyłącza w obu opisanych przypadkach obowiązek wykazywania sprzedaży w ewidencji VAT. Wartości rejestrowane w pamięci fiskalnej kasy stanowią podstawę do wykazania obrotu i kwot podatku należnego. Podstawą do sporządzenia deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy jest raport miesięczny z kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ww. ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy wskazać, iż na gruncie podatku od towarów i usług, obowiązek wystawienia faktury wynika z treści art. 106 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4).

Szczegółowe zasady dotyczące wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Stosownie do zapisu § 7 ust. 3 powołanego rozporządzenia, w przypadku, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje ustalenia powszechnie obowiązującej formy ewidencji. Wobec tego może być ona prowadzona w dowolnej formie, przy czym musi zawierać wszelkie wymagane w przepisach elementy.

Powołane przepisy wskazują na konieczność prowadzenia przez podatnika ewidencji, która ma służyć prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W celu wyeliminowania podwójnej ewidencji, zamierza przy zastosowaniu kasy rejestrującej ewidencjonować również sprzedaż dokonywaną na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Wnioskodawca wskazuje, iż wartości rejestrowane w pamięci fiskalnej kasy stanowią podstawę do wykazania obrotu i kwot podatku należnego, a raport miesięczny z kasy fiskalnej stanowi podstawę do sporządzenia deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy.

Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do powołanych przepisów należy stwierdzić, iż ewidencja sprzedaży prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej spełnia wymogi zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług.

Trzeba jednak zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek rzetelnego prowadzenia urządzeń księgowych, tak by odzwierciedlały faktyczny ich przebieg dokonywanych operacji.

Skoro zatem, jak wskazano w złożonym wniosku, wartości rejestrowane w pamięci fiskalnej kasy stanowią podstawę do wykazania obrotu i kwot podatku należnego, a raport miesięczny emitowany przez kasę rejestrującą pozwala na prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy, to Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji celem wpisywania kwot z raportów miesięcznych i wystawionych faktur VAT. W przypadku bowiem, gdy podatnik ewidencjonuje obrót i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - wydrukowane raporty dobowe oraz miesięczne, stanowią ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl