ITPP1/443-1105/10/AT - Usługi administrowania opłatami z tytułu wynajmu mieszkania a opodatkowanie VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1105/10/AT Usługi administrowania opłatami z tytułu wynajmu mieszkania a opodatkowanie VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 26 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na administrowaniu opłatami z tytułu wynajmu mieszkania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na administrowaniu opłatami z tytułu wynajmu mieszkania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jako pośrednik nieruchomości podpisuje Pan umowę z wynajmującym mieszkanie, która uprawnia Pana do monitorowania comiesięcznych wpływów z tytułu wynajmu nieruchomości. Opłaty za wynajem mieszkania wpłacane są przez najemcę na rachunek bankowy wynajmującego, do którego Pan, jako administrator, jest upoważniony. Następnie, z przekazanych środków pieniężnych bezpośrednio reguluje Pan opłaty związane z wynajmem mieszkania, do których zalicza się: czynsz, rachunki za energię elektryczną, rachunki za gaz, podatek od wynajmu nieruchomości. Pozostałą "kwotę wynajmu" bezpośrednio wpłaca Pan na rachunek oszczędnościowy wynajmującego.

Urząd Statystyczny stwierdził, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. ww. usługa mieści się w grupowaniu 82.91.12.0 "Usługi świadczone przez agencje inkasa". Jednocześnie, w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. ww. usługa mieściła się w grupowaniu 74.87.12-00.00 "Usługi świadczone przez agencje inkasa".

Stawka podatkowa usługi wynosi 22%.

Natomiast z załączonego do wniosku pisma ww. Urzędu Statystycznego wynika, że według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. wskazana usługa mieściła się w grupowaniu PKWiU 74.87.12-00.00 "Usługi świadczone przez agencje inkasa".

W uzupełnieniu wniosku, w dniu 26 stycznia 2011 r. wskazał Pan, że od września 2010 r. świadczy ww. usługę dla klientki przebywającej za granicą, która powierzyła Panu, na mocy stosownej umowy, regulowanie opłat związanych z wynajmowanym mieszkaniem, t.j. opłacanie rachunków bieżących, regulowanie podatku ryczałtowego od najmu do urzędu skarbowego, monitorowanie wpływów na konto. Ponadto, przygotowuje Pan rozliczenie roczne dla tej klientki z tytułu wynajmu. Wskazana umowa wygasa z końcem czerwca 2011 r. Usługę taką chciałby Pan świadczyć na rzecz większej ilości zainteresowanych. Ponieważ jest Pan czynnym podatnikiem VAT, zobowiązuje się do wystawiania na koniec każdego miesiąca faktury. Obecnie wystawia Pan faktury ze stawką 22%, a od stycznia 2011 r. ze stawką 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką należy doliczyć stawkę podatku VAT z tytułu usługi administrowania opłatami wynajmu mieszkania.

Pana zdaniem, usługa administrowania opłatami wynajmu mieszkania podlega pod zarządzanie nieruchomościami, które jest zwolnione od podatku.

Zwrócił Pan uwagę, iż zarządzanie nieruchomościami wiąże się z administracją wspólnotami mieszkaniowymi, na co trzeba mieć licencję zawodową, lecz w tym zakresie znajduje się również regulowanie opłat.

Według Pana, w tym przypadku chodzi o konkretne mieszkanie.

W uzupełnieniu zajętego w sprawie stanowiska, w dniu 26 stycznia 2011 r. ponownie wskazał Pan, że w Jego przekonaniu, usługa powinna być zwolniona od VAT - jako usługa zarządzania nieruchomością mieszkalną. W powyższym utwierdzają Pana przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119, o czym stanowił obowiązujący do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 8 ust. 3 ustawy.

Dla celów klasyfikacji usług na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się, na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w przepisach samej ustawy, jaki i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

I tak, na podstawie § 12 ust. 1 pkt 6 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jako pośrednik nieruchomości podpisuje Pan umowę z wynajmującym mieszkanie. Umowa ta uprawnia Pana do monitorowania comiesięcznych wpływów z tytułu wynajmu nieruchomości. Opłaty za wynajem mieszkania wpłacane są przez najemcę na rachunek bankowy wynajmującego, do którego Pan, jako administrator, jest upoważniony. Następnie, z przekazanych środków pieniężnych bezpośrednio reguluje Pan opłaty związane z wynajmem mieszkania, do których zalicza się: czynsz, rachunki za energię elektryczną, rachunki za gaz, podatek od wynajmu nieruchomości. Pozostałą "kwotę wynajmu" bezpośrednio wpłaca Pan na rachunek oszczędnościowy wynajmującego. W przedmiotowej sprawie, od września 2010 r. świadczy Pan ww. usługę dla klientki przebywającej za granicą, która powierzyła Panu, na mocy stosownej umowy, regulowanie opłat związanych z wynajmowanym mieszkaniem, t.j. opłacanie rachunków bieżących, regulowanie podatku ryczałtowego od najmu do urzędu skarbowego, monitorowanie wpływów na konto. Ponadto, przygotowuje Pan rozliczenie roczne dla tej klientki z tytułu wynajmu. Wskazana umowa wygasa z końcem czerwca 2011 r. Według klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Urząd Statystyczny, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. ww. usługa mieści się w grupowaniu 82.91.12.0 "Usługi świadczone przez agencje inkasa". Natomiast, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. ww. usługa mieściła się w grupowaniu 74.87.12-00.00 "Usługi świadczone przez agencje inkasa". Natomiast z załączonego do wniosku pisma ww. Urzędu Statystycznego wynika, że według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. wskazana usługa mieściła się w grupowaniu PKWiU 74.87.12-00.00 "Usługi świadczone przez agencje inkasa". Jest Pan czynnym podatnikiem VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa, jak również przedstawione okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że skoro opisana we wniosku usługa, na mocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z (PKWiU) z 1997 r. klasyfikowana jest w grupowaniu PKWiU 74.84.12-00.00 jako "Usługi świadczone przez agencje inkasa", to tym samym w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku względem tych usług na mocy przepisu § 12 ust. 1 pkt 6 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem, w tym przypadku, do dnia 31 grudnia 2010 r., czynność tą należało opodatkować według stawki podstawowej, w wysokości 22%.

Jednocześnie informuje się, iż zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto, należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Końcowo, tut. organ wskazuje, że opisany przez Pana w uzupełnieniu wniosku element świadczonych usług, polegający na rozliczeniu rocznym dla klientki korzystającej z tych usług, nie był analizowany pod kątem zgodności tej czynności z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, t.j. czy jest to czynność, którą może Pan wykonywać w ramach prowadzonej działalności, jako podmiot uprawniony do tego rodzaju czynności, gdyż wykracza to poza dyspozycje przepisu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. W związku z tym niniejszą interpretację wydano wyłącznie przy założeniu, że takie czynności mogą być przez Pana wykonywane.

Analizie merytorycznej nie poddano także załączonej do wniosku umowy, gdyż stan faktyczny sprawy winien wynikać ze złożonego wniosku, nie zaś z załączonych do niego dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl