ITPP1/443-1097/13/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1097/13/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku dla czynności dostawy i montażu schodów, drewnianych stopni, podstopni, balustrad - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia właściwej stawki podatku dla czynności dostawy i montażu schodów, drewnianych stopni, podstopni, balustrad.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem schodów, które są montowane w domach jednorodzinnych oraz lokalach mieszkalnych (dwupoziomowych) znajdujących się w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. Każde z przedmiotowych schodów wytwarzane są na indywidualne zamówienie poszczególnych ostatecznych odbiorców.

Produkcja schodów obejmuje wytwarzanie:

* schodów drewnianych, metalowych, szklanych będących konstrukcjami wolnonośnymi (szkielet schodów, stopnie, podstopnie, balustrady), albo

* drewnianych stopni, podstopni, balustrad, montowanych na wykonanych/istniejących schodach betonowych, zrealizowanych przez firmy budowlane inne niż Wnioskodawca.

Produkowane schody są sprzedawane innym podmiotom, które dokonują montażu tych schodów u ostatecznego klienta (osób fizycznych będących właścicielami domów, bądź lokali mieszkalnych) lub firm deweloperskich, budujących domy przeznaczone na sprzedaż, bądź lokale mieszkalne w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.

W chwili obecnej Wnioskodawca celem zwiększenia przychodów oraz zysków zamierza, oprócz działalności wytwórczej, świadczyć usługi (budowlane) montażu wyprodukowanych przez siebie wyrobów (schodów). Powyższy zamiar Wnioskodawcy wynika z faktu, iż wobec zmian na rynku i wzrostu oczekiwań ostatecznych klientów co do jakości usługi montażowej, zamierza on poszerzyć profil swojej firmy o część usługową.

W ocenie Wnioskodawcy ostateczny efekt związany ze sprzedażą schodów uzyskuje się poprzez perfekcyjny montaż schodów u klienta. Taki stan rzeczy może zostać osiągnięty wyłącznie w sytuacji kiedy w jednym podmiocie gospodarczym połączy się zarówno wytwarzanie schodów jak i usługę montażu schodów.

Tym samym Wnioskodawca zamierza wykonywać usługę montażu wyprodukowanych przez siebie schodów u ostatecznych klientów tj. osób fizycznych które są właścicielami lokali mieszkalnych (dwupoziomowych), znajdujących się w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych oraz właścicieli i domów jednorodzinnych, jak i firm deweloperskich, budujących domy bądź przeznaczone na sprzedaż lokale mieszkalne w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.

Zakładany proces sprzedaży schodów dla ostatecznego odbiorcy obejmować będzie zatem następujące czynności:

1. Nawiązanie kontaktu z ostatecznym klientem i przedstawienie mu oferty.

2. Dokonanie u ostatecznego klienta pomiaru miejsca w którym schody będą zamontowane.

3. Przedstawienie przez Wnioskodawcę ostatecznemu klientowi określonego rodzaju schodów wraz z indywidualną propozycją rozwiązania technicznego (szczegółowy projekt techniczny dla ostatecznego klienta).

4. Podpisanie przez Wnioskodawcę z ostatecznym klientem umowy na montaż tych schodów u ostatecznego klienta.

5. Montaż i transport wytworzonych przez Wnioskodawcę schodów.

6. Odbiór przez ostatecznego klienta wykonanej kompleksowej usługi.

Cena określona w umowie z ostatecznym odbiorcą obejmuje cenę usługi montażu wraz z materiałem. Powyższe oznacza, że cena netto dla ostatecznego odbiorcy określona w fakturze Wnioskodawcy obejmuje jedną wartość w której zawarta jest: usługa montażu oraz wytworzenia schodów. Na usługę montażu składają się koszty montażystów, koszty transportu, natomiast na materiały koszty ich wytworzenia, koszty robocizny pracowników i inne.

Przedmiotowe schody są montowane w budynkach mieszkalnych/lokalach mieszkalnych/nowo budowanych bądź remontowanych. Schody te będą na stałe zamontowane w lokalu mieszkalnym/domu jednorodzinnym/i będą stanowić trwały element domu/lokalu mieszkalnego. Budynki w których montowane są schody zaliczane są do kategorii PKOB 1110 "C budynki mieszkalne jednorodzinne", PKOB 1121 "C budynki o dwóch mieszkaniach", PKOB 1122 - budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca w fakturze wystawionej odbiorcy końcowemu, właścicielowi lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego (obiekt budownictwa mieszkaniowego PKOB-1110, PKOB-1121, PKOB-122), będącemu osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, dotyczącej schodów wolnonośnych, gdzie cenna netto obejmuje wartość materiałów, koszty wytworzenia schodów, koszty robocizny pracowników, kosztu dostawców, koszty transportu, zysk Wnioskodawcy, może stosować 8% stawkę podatku.

2. Czy Wnioskodawca w fakturze wystawionej odbiorcy końcowemu, właścicielowi lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego (obiekt budownictwa mieszkaniowego PKOB-1110, PKOB-1121, PKOB-122), będącemu osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, w której to fakturze cena netto, dotycząca montowanych drewnianych stopni, podstopni, balustrad na wykonanych/istniejących schodach betonowych, zrealizowanych przez firmy budowlane inne niż Wnioskodawca obejmuje wartość materiałów, koszty wytworzenia poszczególnych elementów schodów, koszty robocizny, stosować 8% stawkę podatku.

3. Czy Wnioskodawca w fakturze wystawionej odbiorcy końcowemu, firmie deweloperskiej, budującej lokal mieszkalny w budynku wielorodzinnym, dom jednorodzinny, (obiekt budownictwa mieszkaniowego PKOB-1110, PKOB-1121, PKOB-122), w której to fakturze, dotyczącej schodów wolnonośnych, gdzie cena netto obejmuje wartość materiałów, koszty wytworzenia schodów, koszty robocizny pracowników, koszty dostawców, koszty transportu, zysk Wnioskodawcy, może stosować 8% stawkę podatku.

4. Czy Wnioskodawca w fakturze wystawionej odbiorcy końcowemu, firmie deweloperskiej, budującej lokal mieszkalnych w budynku wielorodzinnym, dom jednorodzinny, (obiekt budownictwa mieszkaniowego PKOB-1110, PKOB-1121, PKOB-122), w której to fakturze cena netto, dotycząca montowanych drewnianych stopni, podstopni, balustrad, na wykonanych/istniejących schodach betonowych, zrealizowanych przez inne firmy budowlane inne niż Wnioskodawca, obejmuje wartość materiałów, koszty wytworzenia poszczególnych elementów schodów, koszty robocizny pracowników, koszty dostawców, koszty transportu, zysk Wnioskodawcy, może stosować 8% stawkę podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 5a, jak również art. 41 ust. 2, ust. 12a-c, art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, dla ustalenia stawki podatku decydujące znacznie mają następujące fakty:

* co jest przedmiotem sprzedaży,

* czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa. Remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że zawsze strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę, a nie jej elementy (koszty). W ocenie Wnioskodawcy, faktura zawsze będzie obejmować szereg elementów, które składają się na określoną usługę.

Istotny jest w przedmiotowej sprawie fakt, iż preferencyjne stawki stosowane są w sytuacji, kiedy prace, usługi, dostawy, wykonywane są w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego zawarta jest w dyspozycji art. 2 pkt 12 ustawy o VAT. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Ponadto dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.). Klasyfikacja ta stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Definicja budynku - zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Definicja budynku mieszkalnego - obiekt budowlany, którego co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne -111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie wytwarzał schody (wolnonośne), jak i elementy schodów służące do obkładania istniejących konstrukcji betonowych schodów i będzie je montować klientom docelowym (osobom indywidualnym nie prowadzącym działalności gospodarczej, jak i podmiotom gospodarczym - deweloperom - budującym domy, lokale mieszkalne, na sprzedaż dla osób fizycznych). Na wykonanie usługi dostawy schodów z montażem będzie zawierana z klientem umowa na roboty budowlano-montażowe, opisująca szczegółowo zakres zamawianej usługi. Cena końcowa zawierać będzie wartość zużytych materiałów oraz robociznę związaną z montażem, Za wykonaną usługę Wnioskodawca wystawi fakturę zawierającą jedną pozycję, w której zostanie wykazana pełna wartość świadczonej usługi.

W ocenie Wnioskodawcy, najistotniejsze jest, że Wnioskodawca będzie wykonywać usługi w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy. W związku z powyższym do ww. usług wykonania i zamontowania schodów drewnianych (wolnonośnych lub elementów schodów przeznaczonych do obłożenia istniejących betonowych konstrukcji schodów) w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (PKOB 11), zdaniem Wnioskodawcy, można stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Zatem w zakresie w jakim czynności te dotyczą usług określanych jako budowa, remont, modernizacja, przebudowa i wykonywane są w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku.

W ocenie Wnioskodawcy bez znaczenia jest czy:

* przedmiotem usługi jest dostawa i montaż schodów wolnonośnych, czy też elementów schodów montowanych na istniejących betonowych konstrukcjach schodów,

* ostatecznym klientem Wnioskodawcy jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (właściciel domu lub właściciel lokalu mieszkalnego), czy też jest podmiot gospodarczy (deweloper), budujący na sprzedaż domy lub lokale mieszkalne.

Zdaniem Wnioskodawcy istotne jest natomiast, czy wyżej opisane usługi wykonywane są w obiektach które są zaliczane do społecznego programu mieszkaniowego, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy VAT.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, we wszystkich czterech sytuacjach opisanych w pkt 1-4 zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl