ITPP1/443-1095/12/AT - Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia z mocy prawa prawa własności niezabudowanej nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1095/12/AT Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia z mocy prawa prawa własności niezabudowanej nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia z mocy prawa prawa własności niezabudowanej nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia z mocy prawa prawa własności niezabudowanej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w miejscowości..., objętej księgą wieczystą, prowadzoną przez sąd rejonowy. Wskazana nieruchomość, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - Uchwała nr. Rady Miasta.... Z dnia 26 października 2006 r. - nie jest przeznaczona pod zabudowę - znajduje się natomiast w strefie zieleni urządzonej, a w karcie planu ustanowiony jest zakaz zabudowy.

W dniu 5 stycznia 2012 r... wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia EURO 2012 nr... - decyzja ta zastała zaskarżona przez szereg podmiotów i do dnia dzisiejszego nie jest decyzją ostateczną - przewidywany termin wydania decyzji przez organ II Instancji - to wrzesień-październik 2012 r. Zgodnie z zapisem przedmiotowej decyzji, część nieruchomości, o której mowa powyżej, została przeznaczona pod budowę... - I Etap:.

W związku z powyższym, zgodnie z przepisem ustawy - na podstawie której została wydana przedmiotowa decyzja - art. 24e ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 26, poz. 133), za grunt przejęty przez... z mocy prawa przysługuje Spółce odszkodowanie.

W związku z podjęciem z przedstawicielami spółki celowej, zajmującej się realizacją tego przedsięwzięcia EURO 2012 - spółki..., rozmów na temat wysokości przysługującego Spółce odszkodowania z tytułu przejęcia części gruntów oraz sposobu przekazania tych nieruchomości, pojawił się szereg wątpliwości w kwestiach podatkowych, a w szczególności odnoście podatku od towarów i usług.

Wątpliwości te dotyczą, co do zasady, dwóch aspektów: zwolnienia Spółki od ewentualnej zapłaty podatku od towarów i usług w związku z przeznaczeniem gruntów, których własność przejdzie z mocy prawa na rzecz..., jako gruntów niezabudowanych i nieprzeznaczonych pod zabudowę - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jako dostawa towarów używanych (w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy - Spółce, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego); obowiązku wystawienia przez Spółkę faktury VAT w związku z otrzymanym odszkodowaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dostawa towarów używanych - nieruchomości niezabudowanych i nieprzeznaczonych pod zabudowę (zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego) w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a przede wszystkim przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia Spółkę od uiszczenia podatku od towarów i usług od wypłaconego odszkodowania za przedmiotowe nieruchomości.

2.

Czy, kiedy i z jaką stawką podatku VAT Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT w związku z otrzymaniem odszkodowania z tytułu utraty prawa własności gruntu, związanego z otrzymaniem decyzji lokalizacyjnej, wydanej na podstawie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe nieruchomości są gruntami niezabudowanymi i zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nie są przeznaczone pod zabudowę, są natomiast przeznaczone jako zieleń urządzona.

Mając na uwadze fakt, iż miedzy innymi przez nieruchomości należące do Spółki przebiega trasa projektowanej..., która jest realizowana jako przedsięwzięcie Euro 2012, zgodnie z ustawą z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, w ocenie Wnioskodawcy, przeniesienie własności nieruchomości nastąpi z mocy wydanej prawomocnej decyzji o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012. Strony - Spółka oraz... - nie będą zawierać żadnej umowy cywilnoprawnej - w tym umowy sprzedaży przedmiotowych nieruchomości.

Według Wnioskodawcy, nieruchomości należy zakwalifikować jako towar w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Co do zasady, towar taki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Potwierdzenie powyższego, w przekonaniu Wnioskodawcy, wynika przede wszystkim z wykładni językowej przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, na którego treść się powołuje.

W związku z powyższym, Wnioskodawca sądzi, że bezspornym jest opodatkowanie podatkiem od towarów i usług przeniesienia własności nieruchomości należących do niego, a z mocy prawa stających się własnością..., na mocy decyzji o ustalenie lokalizacji przedsięwzięcia, zgodnie z ustawą o Euro.

Nie mniej jednak, Wnioskodawca jest przekonany, że mając na uwadze treść przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT "zwalnia się od podatku: (...):

1.

dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

2.

dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę; (...)".

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dostawa towarów używanych - gruntu nieruchomości niezabudowanych i nieprzeznaczonych pod zabudowę, należących do Spółki - spełnia wymagania niezbędne do uzyskania zwolnienia przedmiotowego z jej opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wynika to z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym grunt należący do Spółki jest przeznaczony na zieleń urządzoną oraz faktu, że Spółka w dniu zakupu nieruchomości nie mogła skorzystać z możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych nieruchomości od... w 2003 r.

Wnioskodawca wywodzi, iż mając na uwadze systematykę źródeł prawa, opisaną w art. 87 Konstytucji RP - jednym z aktów prawa powszechnie obowiązującego - w tym wypadku jedynie na obszarze działania organu je stanowiącego - jest prawo miejscowe. W przedmiotowej sprawie, jak podnosi Wnioskodawca, najistotniejsze znaczenie ma zakwalifikowanie gruntu należącego do Spółki, który ma przejść na mocy decyzji lokalizacyjnej na rzecz.... Bezspornym jest, iż zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 647), przeznaczenie terenu - w tym przeznaczenie go pod zabudowę - jest określone miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, względnie, w razie jego braku, decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, a nigdy nie na podstawie decyzji lokalizacyjnej, wynikającej ze "spec ustawy" - ustawy o EURO. Stanowisko takie jest również licznie reprezentowane przez orzecznictwo sądów administracyjnych. Tytułem przykładu Wnioskodawca wskazuje na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 lipca 2008 r., sygn. akt I FSK 830/2007.

Wobec powyższego, według Wnioskodawcy, Uchwała przyjmująca miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego - jedynym właściwym do określenia przeznaczenia gruntów znajdujących się na terenie Miasta..., a należących do Spółki i wyłącznie według jej zapisów winno się określać przeznaczenie trenu.

Tym samym Wnioskodawca prezentuje pogląd, iż w przypadku towarów używanych - gruntów przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na teren zieleni urządzonej, a przejętych przez... w związku z realizacją przedsięwzięcia Euro 2012 -..., na mocy wydanej decyzji lokalizacyjnej, jest zwolnione od podatku od towarów i usług w związku z odpłatną dostawą towarów - nieruchomości w zamian za odszkodowanie.

Wnioskodawca wyjaśnia, że w momencie nabycia przedmiotowej nieruchomości, w dniu 31 grudnia 2003 r., nie korzystał z możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z jej nabyciem.

Odnosząc się do drugiej kwestii, związanej z obowiązkiem zawartym w przepisie art. 106 ustawy o VAT, dotyczącym wystawienia faktury VAT za uzyskanie odszkodowania, w ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę ogól okoliczności - przejęcie nieruchomości z mocy decyzji lokalizacyjnej i wypłatę z tego tytułu odszkodowania - istnieje obowiązek wystawienia faktury VAT "ze stawką podatku zw.". Powyższe związane jest z faktem zwolnienia Wnioskodawcy od obowiązku zapłaty podatku VAT od uzyskania przedmiotowego odszkodowania, a ponadto obowiązku wydania nieruchomości, który, jak powszechnie wiadomo, jest niezależny od woli Wnioskodawcy. Wobec czego, Wnioskodawca sądzi, że zupełnie nieuzasadnionym byłoby pomniejszenie uzyskanego odszkodowania o podatek VAT - co natomiast związane jest z wystawieniem faktury VAT ze stawką podatku VAT "w innej wysokości niż zw.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

W kontekście powyższego, mając na względzie zasadę powszechności opodatkowania podatkiem VAT, wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wskazana czynność (przeniesienie prawa własności z nakazu), o ile dokonujący czynności działa jako podatnik tego podatku.

W myśl do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powołanej regulacji wynika, że opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami rolnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Analizując powyższy problem w pierwszej kolejności wskazać należy, że Dyrektywa 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. nr 347/1 z późn. zm.) w zakresie definicji pojęcia "teren budowlany" odsyła do ustawodawstw krajowych, stanowiąc w art. 12 ust. 3, że "teren budowlany" oznacza każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie.

Z uwagi na brak definicji legalnej pojęć"teren budowlany" oraz "teren niezabudowany bądź przeznaczony pod zabudowę" na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, niezbędnym jest zastosowanie reguł wykładni systemowej zewnętrznej i sięgnięcie do ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 647), która posługuje się pojęciem "teren".

Jak wynika z art. 1 tej ustawy, określa ona:

1.

zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej,

2.

zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy

* przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

W świetle art. 15 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, w planie miejscowym określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania.

Zakwalifikowanie gruntu (terenu) do tej lub innej kategorii wynika z planów gminy co do przyszłej zabudowy. Plany te dotyczą terenów, a nie formy władania gruntem. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest z mocy art. 14 ust. 8 cyt. ustawy aktem prawa miejscowego i jako taki zawiera ustalenia powszechnie wiążące na obszarze, na którym obowiązuje.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W złożonym wniosku poinformowano, iż Spółka, jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej, która - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - nie jest przeznaczona pod zabudowę i jest, na mocy decyzji o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia EURO 2012 (decyzja nie jest decyzją ostateczną), w części przeznaczona pod budowę... - 1 Etap:. Wobec tego, na mocy art. 24e ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, Spółce przyznano odszkodowanie. W stosunku do przedmiotowej nieruchomości gruntowej Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Rozważenia zatem wymaga, czy decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia EURO 2012 wydana w trybie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 26, poz. 133 z późn. zm.) określa sposób przeznaczenia danego terenu (działki), podobnie jak decyzja o lokalizacji i warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z zapisów wyżej cytowanego przepisu art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynika, że przez decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu należy uważać zarówno decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego, jak i decyzję o warunkach zabudowy.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ilekroć w ustawie jest mowa o inwestycji celu publicznego - należy przez to rozumieć działania o znaczeniu lokalnym (gminnym) i ponadlokalnym (powiatowym, wojewódzkim i krajowym), a także krajowym (obejmującym również inwestycje międzynarodowe i ponadregionalne), bez względu na status podmiotu podejmującego te działania oraz źródła ich finansowania, stanowiące realizację celów, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

Stosownie do art. 6 pkt 1 ostatnio wymienionej ustawy, celami publicznymi w rozumieniu ustawy jest m.in. wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

W oparciu o przepis art. 23 ust. 1 ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, decyzję o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięć Euro 2012, na wniosek spółki celowej lub innego właściwego podmiotu, wydaje wojewoda w terminie 1 miesiąca od złożenia wniosku.

W myśl art. 24 ust. 1 pkt 6 ustawy, decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia EURO 2012 zawiera w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

Nieruchomości, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 6, stają się z mocy prawa własnością odpowiednio Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia EURO 2012 stała się ostateczna - art. 24a ust. 3 ustawy.

Natomiast, stosownie do treści art. 24e ust. 1 tej ustawy, za nieruchomości oraz ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości, o których mowa w art. 24a ust. 3 oraz w art. 24d ust. 3, przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między spółką celową lub innym właściwym podmiotem, a dotychczasowym właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości.

Dlatego też, należy uznać, iż w przypadku realizacji inwestycji związanej z budową... w trybie przepisów wskazanej ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia EURO 2012 wydana na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy zastępuje decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego, o której mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Należy przy tym mieć na uwadze przepis art. 24f ustawy, który stanowi, że w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami

Ostateczna decyzja..., na mocy której ustalona będzie lokalizacja przedmiotowej inwestycji przesądzi o charakterze tej działki jako przeznaczonej pod zabudowę.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy).

W oparciu o dyspozycję art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury, o czym stanowi art. 106 ust. 4 ustawy.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały w przepisach obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

Zgodnie z § 9 ust. 1 tego rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Natomiast, w myśl § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę) - § 10 ust. 3 rozporządzenia.

W myśl § 11 ust. 1 rozporządzenia, w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z § 11 ust. 2 rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że dostawa niezabudowanych nieruchomości (działek) dokonana na rzecz... w zamian za odszkodowanie (art. 24e ust. 1 ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012), jako przeznaczonych pod zabudowę, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczone były jako nie przeznaczone pod zabudowę, w chwili wydania ostatecznej decyzji o lokalizacji tej inwestycji nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, lecz podlegała będzie opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 23%, stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec tego, odnosząc się do prezentowanego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy, stwierdzić należy, iż opisana we wniosku czynność sprzedaży nie będzie dokonana jako dostawa towaru używanego, albowiem - jak wynika z treści powołanego uprzednio przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 43 ust. 2 ustawy, zwolnienie objęte wskazaną normą stosuje się wyłącznie do rzeczy ruchomych. Tym samym, dostawa dokonana przez Wnioskodawcę na warunkach opisanych we wniosku nie może korzystać ze zwolnienia także na tej podstawie.

Natomiast w kwestii wystawienia przez Wnioskodawcę faktury VAT, dokumentującej przedmiotową czynność, stwierdzić należy, iż faktura winna wskazywać, iż dotyczy sprzedaży nieruchomości gruntowej, podlegającej opodatkowaniu według 23% stawki VAT.

W tym miejscu wskazuje się, iż powołany przez Wnioskodawcę przepis § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 397 z późn. zm.), wydany na podstawie delegacji ustawowej (art. 106 ust. 8 ustawy), dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku przeniesienia z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu własności towarów w zamian za odszkodowanie. W tej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały natomiast w przepisach cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Rozstrzygając zatem kwestię momentu wystawienia faktury należy dokonać wykładni powołanych przepisów rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w zgodzie z przepisami rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy tych rozporządzeń, w kontekście przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, że obowiązek wystawienia przez Wnioskodawcę faktury powstanie w momencie powstania obowiązku podatkowego, tj. w chwili otrzymania całości lub części zapłaty w związku z przyznanym odszkodowaniem z tytułu utraty prawa własności gruntu, związanym z otrzymaniem decyzji lokalizacyjnej, wydanej na podstawie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl