ITPP1/443-1094a/09/RS - Określenie stawki podatku VAT dla usług organizacji krajowych i zagranicznych rejsów wędkarskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1094a/09/RS Określenie stawki podatku VAT dla usług organizacji krajowych i zagranicznych rejsów wędkarskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2009 r. (data wpływu 17 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku na świadczone usługi krajowego i zagranicznego rejsu wędkarskiego oraz sposobu ich dokumentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2009 r., został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku na świadczone usługi krajowego i zagranicznego rejsu wędkarskiego oraz sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Posiada Pan własny jacht motorowodny, którym wykonuje krajowe i zagraniczne rejsy wędkarskie po Morzu, sklasyfikowane odpowiednio wg PKWiU pod symbolem 61.10.12-00.22 oraz 61.10.12-00.21. opodatkowując je stawką 7%. Rejs wędkarski krajowy polega na wypłynięciu z krajowego portu macierzystego, połowie dorsza i powrocie do portu. Z kolei rejs wędkarski zagraniczny trwa 2-3 dni i polega na wypłynięciu z portu krajowego, połowie dorsza poza granicami Polski, zawinięciem do portu zagranicznego i powrocie do portu macierzystego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zastosowane stawki są prawidłowe...

2.

Czy ma Pan prawo do zastosowania stawki podatku 0% do usługi rejsu wędkarskiego zagranicznego zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług tj. 0% stawki podatku do usług transportu międzynarodowego...

3.

Jeśli stawka 0% jest słuszna dla tej usługi to, czy należy dzielić fakturę VAT na dwie pozycje: rejs krajowy i zagraniczny...

Zdaniem Wnioskodawcy, stawki podatku za wyjątkiem zagranicznego rejsu wędkarskiego, są prawidłowe. Do rejsu zagranicznego należy zastosować stawkę 0%, a fakturę podzielić przy rejsie częściowo krajowym i zagranicznym na dwie pozycje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Dla określenia zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zatem miejscem świadczenia i opodatkowania dla usługi zagranicznego rejsu wędkarskiego jest terytorium kraju.

Przepis art. 41 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczy Pan krajowe i zagraniczne rejsy wędkarskie, które zostały sklasyfikowane odpowiednio pod symbolem PKWiU 61.10.12-00.22 oraz 61.10.12-00.21. Rejs wędkarski krajowy polega na wypłynięciu z krajowego portu macierzystego, połowie dorsza i powrocie. Natomiast rejs wędkarski zagraniczny na wypłynięciu z portu krajowego, połowie dorsza poza granicami Polski, a następnie zawinięciu do portu zagranicznego i powrocie do portu krajowego.

Należy wskazać, że świadczenie składające się z co najmniej dwóch czynności, które z ekonomicznego punktu widzenia tworzy jedną całość ma miejsce wtedy, gdy jedną z jego części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego zrealizowania (wykorzystania) usługi zasadniczej.

Zatem biorąc pod uwagę powyższą definicję świadczenia kompleksowego w konfrontacji z przedstawionym stanem faktycznym należy uznać, że istotą świadczenia dla samego nabywcy nie jest rejs, a dokonanie połowu dorsza. Wobec powyższego przewóz osób na wody w których występuje określony gatunek ryb stanowi jedynie usługę pomocniczą, która jest środkiem do realizacji usługi zasadniczej jaką jest połów dorsza.

Reasumując należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi rejsu krajowego i zagranicznego są opodatkowane 22% stawką podatku. Tym samym nie ma Pan prawa do zastosowania stawki podatku 0% na mocy art. 83 ust. 3 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego nie zachodzi konieczność dzielenia faktury VAT na dwie pozycje: rejs krajowy i zagraniczny.

Jednocześnie tut. organ informuje, że w kwestii określenia wysokości stawki podatku na świadczone usługi: krajowego i zagranicznego rejsu nurkowego, czarteru jachtu wraz z załogą, sposobu dokumentowania ww. usług i szczególnego sposobu wystawiania faktur oraz prawidłowości sklasyfikowania wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) świadczonych przez Pana usług wydano postanowienia odpowiednio Nr ITPP2/443-1094b/09/RS oraz Nr ITPP2/443-1094c/09/RS.

Dodatkowo wskazuje się Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. Zgodnie z obowiązującym Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług. W przypadku wątpliwości co do prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług, Wnioskodawca może zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl