ITPP1/443-1091/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1091/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 listopada 2012 r. oraz w dniu 11 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu zabudowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 listopada 2012 r. oraz w dniu 11 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu zabudowanego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Samorządowy zakład budżetowy - Ośrodek Sportu i Rekreacji w M... posiada w trwałym zarządzie grunt zabudowany, między innymi budynkiem hotelu i domkami campingowymi. Ośrodek Sportu i Rekreacji, podobnie jak Miasto M... są podatnikami podatku od towarów i usług. Zakład budżetowy na bieżąco odlicza podatek naliczony, m.in. od inwestycji oraz dokonuje sprzedaży usług na wspomnianym majątku oddanym w trwały zarząd przez Miasto. W latach ubiegłych Ośrodek Sportu i Rekreacji otrzymywał także od Miasta dotacje celowe na inwestycje, m.in. na modernizację domków campingowych. Dotacja ta nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Miasto M... zamierza wygasić trwały zarząd zakładowi budżetowemu w odniesieniu do nieruchomości zabudowanej i przekazać grunt zabudowany, aportem do Spółki ze 100% udziałem: Centrum Aktywnego Wypoczynku Sp. z o.o. W związku z tym, że przedmiotem aportu mają być grunty zabudowane budynkami i budowlami, Miasto zamierza zastosować zwolnienie od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie znajdzie w przedmiotowym przypadku zastosowania, gdyż zasiedlenie gruntu wraz z budynkami nastąpi dopiero z chwilą wniesienia tych nieruchomości aportem. Wcześniej były one przekazane w trwały zarząd, a nie na podstawie czynności opodatkowanej. Właścicielem budowli jest Ośrodek Sportu i Rekreacji w M.... Jednostka ta zamierza przekazać przedmiotowe obiekty na rzecz Miasta, w związku z wygaszeniem trwałego zarządu gruntu zabudowanego.

W uzupełnieniach do wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. oraz z dnia 11 grudnia 2012 r. Wnioskodawca poinformował, że nieruchomość będąca przedmiotem trwałego zarządu stanowi własność jednostki samorządu terytorialnego - Miasta M.... Przekazanie nieruchomości w trwały zarząd (działki nr 26/1) nastąpiło na podstawie decyzji Naczelnika Miasta M... z dnia 2 stycznia 1979 r., działki 8,9 - decyzją Zarządu Gospodarki Terenami w M... z dnia 7 sierpnia 1975 r., działki nr 5/1 - na podstawie decyzji Przewodniczącego Zarządu Miasta M... nr...z dnia 10 września 1993 r. natomiast w przypadku działki nr 7 brak jest decyzji o oddaniu w trwały zarząd, jednakże jak wynika z decyzji o ustaleniu opłat z tytułu trwałego zarządu od roku 1986 r. Ośrodek Sportu i Rekreacji obciążany jest opłatami z tego tytułu również za działkę nr 7. Czynność przekazania w trwały zarząd nieruchomości była odpłatna. Ostatnia podwyżka opłaty nastąpiła na podstawie decyzji nr... z dnia.... o ustaleniu opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu działkami nr 7, 8, 9, 5/1, 26/1. W momencie przekazania grunt był niezabudowany. Przekazanie naniesionych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji obiektów na rzecz Miasta M..., w związku z wygaszeniem trwałego zarządu, będzie czynnością nieodpłatną. Wygaśnięcie decyzji nastąpi z dniem 31 grudnia 2012 r. Natomiast wniesienie aportem do Spółki Centrum Aktywnego Wypoczynku Sp. z o.o. nieruchomości nastąpi w styczniu 2013 r. Ponadto Wnioskodawca poinformował, że domki campingowe są trwale z gruntem związane. Przedmiotowe budowle wzniósł Ośrodek Sportu i Rekreacji w M... (po przekazaniu gruntu w trwały zarząd przez Miasto M...).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwe jest zastosowanie przez Miasto M... zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do czynności przeniesienia nieruchomości zabudowanej do spółki z o.o. Centrum Aktywnego Wypoczynku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym przypadku przysługuje zwolnienie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do przeniesienia aportem do Spółki gruntu zabudowanego, ponieważ:

a.

Miastu M... nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tych obiektów,

b.

Miasto nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Niewielkich ulepszeń dokonywał jedynie zakład budżetowy - Ośrodek Sportu i Rekreacji - jednostka organizacyjna Miasta M....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego spełnia definicję dostawy zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary, w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony - stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).

Jednocześnie na mocy art. 43 ust. 10 omawianego artykułu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

W art. 2 pkt 14 ustawy, ustawodawca określił co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto zamierza przekazać grunt zabudowany budynkiem hotelu i domkami campingowymi, aportem do Spółki ze 100% udziałem: Centrum Aktywnego Wypoczynku Sp. z o.o. Przedmiotowe obiekty są trwale z gruntem związane. Nieruchomość stanowiąca własność jednostki samorządu terytorialnego (Miasta M...) wcześniej została oddana w trwały zarząd samorządowemu zakładowi budżetowemu - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Zarówno Wnioskodawca, jak i zakład budżetowy są podatnikami podatku od towarów i usług. W momencie przekazania grunt był niezabudowany. Przedmiotowe obiekty (budynek hotelu i domki campingowe) zostały wzniesione przez Ośrodek Sportu i Rekreacji, który na bieżąco odlicza podatek naliczony, m.in. od inwestycji oraz dokonuje sprzedaży usług na przedmiotowym majątku. Miastu natomiast nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do przedmiotowych obiektów. W związku z wygaszeniem trwałego zarządu nastąpi przekazanie naniesionych przez OSiR obiektów na rzecz Miasta. Będzie to czynność nieodpłatna. Natomiast wniesienie aportem do Spółki Centrum Aktywnego Wypoczynku Sp. z o.o. nieruchomości nastąpi w styczniu 2013 r.

Mając na uwadze brzmienie wskazanych przepisów prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że z jego treści nie wynika, aby doszło do pierwszego zasiedlenia przedmiotowej nieruchomości, tj. do oddania obiektów do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem planowana czynność przeniesienia aportem do spółki z o.o. przedmiotowej nieruchomości zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu w art. 2 pkt 14 ustawy, tym samym nie ma podstaw do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jednakże z uwagi na fakt, iż w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, planowany aport do spółki z o.o. gruntu zabudowanego budynkiem hotelu i domkami campingowymi, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl