ITPP1/443-1091/11/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1091/11/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 4 i 23 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży z tytułu udostępnienia stawu dla wędkarzy przez rolnika, prowadzącego działalność rolniczą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży z tytułu udostępnienia stawu dla wędkarzy przez rolnika, prowadzącego działalność rolniczą.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 4,9 ha, za które opłaca podatek rolny. Jednocześnie pracuje Pan zawodowo "gdzie również płaci Pan podatek".

Na terenie Pana gospodarstwa znajduje się staw (około 100 m od budynków). Zamierza Pan za drobną opłatą udostępnić go wędkarzom, w celu łowienia ryb.

W uzupełnieniach wniosku wskazał Pan, że zamierza prowadzić sprzedaż ryb z grobli stawu dla wędkarzy. Czynność tą chciałby Pan realizować w ten sposób, że wędkarz po zapłaceniu ok. 10 zł udaje się nad staw, gdzie łowi ryby. W ramach tej opłaty może on złowić 1 karpia i dowolną ilość drobnych ryb (karaś, lin), za które później już nic nie płaci, ponieważ zapłacił 10 zł Wędkarze płaciliby wyłącznie za złowione ryby, a nie za możliwość wędkowania. Przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie żywe ryby karpiowate.

Ryby w stawie pochodzą z własnej hodowli. Co roku zarybia Pan staw narybkiem karpia, natomiast karaś i liny rozmnaża się naturalnie.

Ta forma sprzedaży będzie wiązała się ze zwiększonym nakładem, własnej pracy na "stróżowanie" oraz koniecznością poniesienia kosztów przystosowawczych, jak przygotowanie stanowisk dla wędkarzy i ustawienie koszy na śmieci.

Jednocześnie wskazał Pan, że jest mało prawdopodobne, iż wędkarz nie złowi żadnej ryby - w stawie znajduje się dużo ryb.

Decyzję o wędkowaniu podejmuje sam wędkarz i za ok. 10 zł może złowić karpia i drobne ryby, a innym razem same drobne ryby.

Pobranej kwoty nie zamierza Pan zwracać. W momencie otwarcia łowiska wywiesi Pan regulamin i albo zostanie on zaakceptowany przez wędkarza i będzie mógł on łowić w stawie, albo nie zaakceptuje tego regulaminu i nie będzie on korzystał z Pana stawu. Za wspomnianą kwotę ok. 10 zł, wędkarz będzie mógł przebywać nad stawem 1 cały dzień od godz. 6-20.

W związku z powyższym, w dniu 4 sierpnia 2011 r., zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż wędkarzom żywych ryb karpiowatych, pochodzących z własnej działalności rolniczej, jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku VAT, podlegającą opodatkowaniu.

Pana zdaniem, sprzedaż wędkarzom złowionych ryb, pochodzących z własnej działalności rolniczej, zgodnie z postanowieniami ustawy o podatku od towarów i usług, jest zwolniona od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 2 pkt 15 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, że przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Z art. 43 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy wynika, że zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ww. ustawy rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 2 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., jako produkty rolne wymienione zostały pod symbolem PKWiU ex 03 Ryby i pozostałe produkty rybactwa; usługi wspomagające rybactwo, z wyłączeniem:

rybołówstwa i rybactwa - z wyłączeniem:

1.

ryb świeżych lub schłodzonych morskich, z wyłączeniem hodowlanych (PKWiU 03.00.21.0),

2.

ryb świeżych lub schłodzonych morskich hodowlanych (PKWiU 03.00.23.0),

3.

skorupiaków niezamrożonych (PKWiU 03.00.3), w tym mączek, grysików i granulek ze skorupiaków,

4.

ostryg żywych, świeżych lub schłodzonych, z wyłączeniem hodowlanych (PKWiU 03.00.41.0),

5.

ostryg żywych, świeżych lub schłodzonych, hodowlanych (PKWiU 03.00.43.0),

6.

pozostałych mięczaków i bezkręgowców wodnych żywych, świeżych lub schłodzonych, z wyłączeniem hodowlanych (PKWiU 03.00.42.0),

7.

pozostałych mięczaków i bezkręgowców wodnych żywych, świeżych lub schłodzonych, hodowlanych (PKWiU 03.00.44.0),

8.

pozostałych produktów połowów (PKWiU 03.00).

Z przywołanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto, innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego, np.: agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, również podlegać będzie, co do zasady, opodatkowaniu, z możliwością skorzystania w tym zakresie ze zwolnienia podmiotowego.

W złożonym wniosku poinformował Pan, że prowadząc gospodarstwo rolne zamierza dodatkowo prowadzić sprzedaż ryb z grobli stawu dla wędkarzy. Czynność tą chciałby Pan realizować w ten sposób, że wędkarz po zapłaceniu ok. 10 zł uprawniony będzie do połowu ryb w stawie. W ramach tej opłaty może on złowić 1 karpia i dowolną ilość drobnych ryb (karaś, lin). Wędkarze płaciliby wyłącznie za złowione ryby, a nie za możliwość wędkowania. Przy czym, pobranej kwoty nie zamierza Pan zwracać. Za wspomnianą kwotę ok. 10 zł, wędkarz będzie mógł przebywać nad stawem 1 cały dzień od godz. 6-20.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku prowadzi do konkluzji, iż nie będzie Pan dokonywał sprzedaży ryb, lecz świadczył czynności służące udostępnieniu stawu wędkarzom z jednoczesną sprzedażą złowionych ryb. Za powyższym wnioskiem przemawia okoliczność, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazuje Pan, że mogą wystąpić sytuacje, iż wędkarz nie złowi żadnej ryby. W takim przypadku nie będzie Pan zwracał wnoszonej przez wędkarza opłaty. A skoro tak, to tym samym nie ulega wątpliwości, że taki charakter opłat nie będzie odnosił się faktycznie do sprzedaży ryb z ww. hodowli prowadzonych przez Pana. Podkreślić bowiem trzeba, że do czynność sprzedaży ryb może nie dojść w ogóle, pomimo że zatrzyma Pan pobraną opłatę, bądź też dojdzie do skutku, o ile wędkarz złowi ryby. Jest to więc warunkowy charakter tych opłat, związanych w rzeczywistości - jak wskazano powyżej - z czynnością służącą udostępnieniu stawu z jednoczesną sprzedażą złowionych ryb. Przypadki takie nie mogą być uznane również za świadczenie usług rolniczych. W konsekwencji - uwzględniając okoliczność, że wędkarz uprawniony będzie do połowu w określonych porach (za 10 zł będzie on uprawniony do łowienia przez 1 cały dzień w godzinach od 6 do 20) - pobrana w ten sposób opłata, jako niepodlegająca zwrotowi, stanowić będzie w istocie opłatę pobraną z tytułu udostępnienia przez Pana grobli stawu. W tym wiec zakresie (w przewidywanej przez Pana formie pobierania opłat) opłaty te podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, bez możliwości zastosowania wspomnianego zwolnienia od podatku, wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Z powyższych względów prezentowane przez Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl