ITPP1/443-1078b/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1078b/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 7 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług organizacji zajęć kulturalnych, artystycznych, zajęć związanych z projektowaniem mody, designem oraz zajęć komputerowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług organizacji zajęć kulturalnych, artystycznych, zajęć związanych z projektowaniem mody, designem oraz zajęć komputerowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało zawiązane w celu rozwijania działalności sportowej i upowszechniania kultury fizycznej, rekreacji ruchowej i turystyki. Stowarzyszenie prowadzi również działalność kulturalną, polegającą głównie na organizacji i prowadzeniu warsztatów, wydarzeń, eventów o charakterze kulturalnym i artystycznym.

Zgodnie z zapisami statutu celami działalności Stowarzyszenia są również:

* prowadzenie i rozwijanie form aktywnego i niekonwencjonalnego spędzania czasu,

* krzewienie zamiłowania do systematycznego uprawiania rekreacji fizycznej i sportu,

* propagowania idei aktywnego wypoczynku,

* integracja środowiska miłośników aktywności ruchowej, sportu i turystyki,

* działania na rzecz zwiększenia udziału ludzi młodych w sporcie, rekreacji ruchowej i turystyce,

* poznawanie walorów krajoznawczych naszego kraju,

* poznawanie walorów krajoznawczych oraz kultur innych narodów i krajów,

* organizacja i prowadzenie warsztatów, wydarzeń, eventów kulturalnych i artystycznych,

* prowadzenie programów kolonii artystycznych i kulturalnych dla dzieci i młodzieży,

* wyszukiwanie i szkolenie twórców kultury,

* szkolenie i rozwijanie pasji instruktorów kulturalnych.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

* wspieranie finansowe, rzeczowe i organizacyjne wszelkich działań zmierzających do realizacji celów Stowarzyszenia.

* prowadzenie działalności gospodarczej dla uzyskania środków na realizację celów Stowarzyszenia.

* prowadzenie działalności informacyjnej oraz innych przedsięwzięć organizacyjnych celem wymiany doświadczeń związanych z prowadzeniem działalności przez poszczególnych członków.

* organizowanie imprez sportowych, szkoleń, zawodów.

* udział i organizację rozgrywek w kraju i zagranicą.

* organizację drużyn sportowych.

* wydawanie periodyków, realizacja i rejestracja materiałów instruktażowych i propagandowych oraz ich rozprowadzanie.

* współpracę ze szkołami i innymi organizacjami w zakresie rozwoju ruchowego.

* współpracę ze środkami masowego przekazu w zakresie celów statutowych.

* organizowanie konferencji, wymian międzynarodowych, obozów sportowych etc.

Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie deklaruje na prawach członka zwyczajnego bezpośredniego przynależność do Związku, które jest związkiem osób prawnych.

W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie organizuje imprezy sportowe, jak i zajęcia o tematyce artystycznej, kulturalnej i twórczej między innymi na obozach i koloniach dla dzieci. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy i aktywności ogółu członków. Dla realizacji poszczególnych czynności lub zadań wymagających szczególnych kwalifikacji Stowarzyszenie korzysta z pracy osób na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Świadcząc usługi o charakterze kulturalnym Stowarzyszenie jest również instytucją o charakterze kulturalnym, na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

Stowarzyszenie zgodnie ze statutem prowadzi również działalność gospodarczą i jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny.

Przedmiotem działalności gospodarczej nie jest działalność sportowa i działalność o charakterze kulturalnym. Stowarzyszenie nie nastawia się na osiąganie zysku a ewentualny dochód osiągany z działalności Stowarzyszenia służy tylko i wyłącznie realizacji celów statutowych.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. Stowarzyszenie poinformowało, że nie jest klubem sportowym i nie jest związkiem sportowym. Nie jest również organizatorem kolonii i obozów, na których świadczy usługi dotyczące organizacji imprez sportowych i zajęć kulturalnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy usługi organizacji zajęć kulturalnych, artystycznych (warsztaty aktorskie, filmowe, fotograficzne, wokalne, muzyczne (instrumentalne - gitara, perkusja, klawisze), kabaretowe, związane z reżyserią, sztuką wschodu, rysunkiem, choreografią, malarskie, dziennikarskie, zajęcia związane z projektowaniem mody, zajęcia związane z designem, zajęcia komputerowe - związane z tworzeniem grafiki komputerowej) przez Stowarzyszenie świadczone na koloniach i obozach o tematyce sportowej, kulturalnej i twórczej podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 pkt 33 ustawy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jednym z celów statutowym Stowarzyszenia jest działalność kulturalna, polegająca głównie na organizacji i prowadzeniu warsztatów, wydarzeń, eventów kulturalnych i artystycznych (usługa kulturalna) oraz że Stowarzyszenie jest instytucją o charakterze kulturalnym (podmiot, który świadczy usługę kulturalną). Działalność Stowarzyszenia polegająca na organizowaniu warsztatów, wydarzeń, eventów kulturalnych i artystycznych winna być zwolniona od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zauważył, że zwalnia się od podatku, zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kulturalne świadczone przez:

* podmioty prawa publicznego lub

* inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, lub

* wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

* indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zdaniem Wnioskodawcy możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z uwagi na brak definicji kultury w prawie podatkowym Wnioskodawca odniósł się do znaczenia słownikowego, mając na uwadze charakter, jaki powinna spełniać ta definicja w przedmiotowym przypadku. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanymi z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

W prawie podatkowym brak również definicji instytucji o charakterze kulturalnym. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) nie określa jednoznacznie co to jest instytucja o charakterze kulturalnym.

Odwołując się do definicji "instytucja" Wnioskodawca zauważył, że jest to uregulowany system lub sposób zaspokajania potrzeb danej grupy społecznej lub jej członków. Zatem instytucją o charakterze kulturalnym jest każda instytucja, która prowadzi działalność kulturalną. Odwołując się do tej definicji Stowarzyszenie jest instytucją o charakterze kulturalnym, gdyż prowadzi tego rodzaju działalność statutową.

Wnioskodawca wskazał zatem dwa najważniejsze warunki, od spełnienia których uzależnione jest zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. Po pierwsze - jest to rodzaj świadczonej usługi (usługa kulturalna), a po drugie - podmiot, który tę usługę świadczy (Stowarzyszenie jako instytucja, której celem statutowym jest działalność kulturalna).

Stowarzyszenie prowadzi działalność w zakresie organizacji imprez kulturalnych, między innymi na obozach i koloniach dla dzieci. W statucie jest zapis, iż działalność kulturalna jest jednym z celów statutowych Stowarzyszenia. W związku z tym, iż celami statutowymi Stowarzyszenia jest również organizacja i prowadzenie warsztatów, wydarzeń, eventów kulturalnych i artystycznych (czyli jest to działalność o charakterze kulturalnym), zatem na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Stowarzyszenie jest również instytucją o charakterze kulturalnym.

Zgodnie z art. 43 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone między innymi przez inne podmioty uznane, na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym.

Stowarzyszenie prowadząc działalność o charakterze kulturalnym nie nastawia się na osiąganie zysku a ewentualny dochód osiągany z działalności służy tylko i wyłącznie realizacji celów statutowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują jednakże dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usług od opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347.1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. n) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto art. 43 ust. 17a, wskazuje, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy wynika, że podmiotami uprawnionymi do prowadzenia działalności kulturalnej mogą być osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Artykuł 3 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

W myśl art. 8 ustawy Ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym

Natomiast Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1 ustawy).

Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora (art. 13 ust. 1 ustawy).

Stowarzyszenie wskazało, iż jest instytucją o charakterze kulturalnym, na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Stowarzyszenie prowadzi działalność w zakresie organizacji imprez kulturalnych, artystycznych (warsztaty aktorskie, filmowe, fotograficzne, wokalne, muzyczne (instrumentalne - gitara, perkusja, klawisze), kabaretowe, związane z reżyserią, sztuką wschodu, rysunkiem, choreografią, malarskie, dziennikarskie, zajęcia związane z projektowaniem mody, zajęcia związane z designem, zajęcia komputerowe - związane z tworzeniem grafiki komputerowej) między innymi na obozach i koloniach dla dzieci. Działalność kulturalna jest jednym z celów statutowych Stowarzyszenia. Celami statutowymi Stowarzyszenia jest również organizacja i prowadzenie warsztatów, wydarzeń, eventów kulturalnych i artystycznych. Stowarzyszenie nie nastawia się na osiąganie zysku a ewentualny dochód osiągany z działalności Stowarzyszenia służy tylko i wyłącznie realizacji celów statutowych.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne sprawy w kontekście powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano we wniosku, Stowarzyszenie jest uznawane za instytucję o charakterze kulturalnym, na podstawie powołanej ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a działalność kulturalna jest jednym z celów statutowych Stowarzyszenia, to usługi organizacji zajęć kulturalnych oraz artystycznych na koloniach i obozach, korzystają ze zwolnienia od podatku, zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy.

Jednakże nie można uznać za działalność kulturalną zajęć związanych z projektowaniem mody, designem oraz zajęć komputerowych (związanych z tworzeniem grafiki komputerowej) organizowanych na koloniach i obozach. Zatem z uwagi na niespełnienie przesłanki przedmiotowej, świadczenia te nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie oceniano kwestii, czy Stowarzyszenie może być uznawane za instytucję o charakterze kulturalnym, na podstawie powołanej ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Powyższą informację przyjęto jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl