ITPP1/443-1065b/09/AJ - Możliwość zwolnienia zespołu szkół z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku VAT należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w zakresie usług stołówkowych oraz wywozu nieczystości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1065b/09/AJ Możliwość zwolnienia zespołu szkół z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku VAT należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w zakresie usług stołówkowych oraz wywozu nieczystości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.), uzupełnione w dniu 28 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Szkół (Szkoła Podstawowa i Przedszkole) jest podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym od maja 2004 r. i prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zespół jest jednostką budżetową, która istnieje od 1997 r.

Zgodnie z art. 67a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Ustawa nie precyzuje w żaden sposób warunków tworzenia przez szkołę stołówki, pozostawiając szkole swobodę w jej organizacji. Ze stołówki w Zespole Szkół korzystają uczniowie Gimnazjum, co wynika ze swoistego sposobu organizacji stołówki, tym bardziej, że zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, warunki korzystania ze stołówki szkolnej ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, który jest tożsamy dla Zespołu Szkół i Gimnazjum (gmina). Zatem ustalone przez dyrektora Zespołu Szkół warunki korzystania ze stołówki obejmują również uczniów "przylegającego" Gimnazjum, o czym organ prowadzący wie. Usługi stołówkowe dla odbiorców zewnętrznych (uczniów i pracowników Gimnazjum) zaliczone są do symbolu PKWiU 80 - usługi edukacyjne lub bezpośrednio związane z edukacją. Zespół Szkół osiąga przychody z następujących tytułów:

1.

Zwrotu kosztów za obiady dla uczniów i pracowników Zespołu Szkół i Gimnazjum - wpłaty od osób fizycznych (PKWiU 80 "usługi w zakresie edukacji"). Są to usługi, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług).

2.

Zwrotu kosztów za obiady dla uczniów Zespołu Szkół i Gimnazjum, które są w całości finansowane przez GOPS (PKWiU 80 "usługi w zakresie edukacji"). Są to usługi, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług). Obiady są gotowane w stołówce szkolnej przez pracowników Zespołu Szkół w Lubominie. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Gimnazjum mieści się w tym samym budynku szkolnym, ale jest oddzielną jednostką budżetową. Na mocy porozumienia, Zespół Szkół wydaje obiady dla uczniów i pracowników Gimnazjum.

3.

Zwrotu kosztów wywozu nieczystości. Mieszkańcy byłego domu nauczyciela korzystają z kosza na śmieci należącego do Zespołu Szkół, który płaci za wywóz nieczystości. Ustalona jest odpłatność miesięczna od osoby (PKWiU 90.00.20 "niezagospodarowane odpady komunalne"). Są to usługi opodatkowane według 7 % stawki podatku (załącznik nr 3 do ustawy - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne).

W maju 2004 r., gdy Zespół Szkół stał się podatnikiem czynnym, zakupił kasę fiskalną i ją ufiskalnił. Zaczął prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W 2003 r. obroty Zespołu były podobne jak w 2008 r. tj. sprzedaż zwolniona przekraczała 70 % sprzedaży ogółem. Przepisy podatkowe (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących § 3 ust. 1 pkt 1 i 2) nie nakładały obowiązku ewidencjonowania obrotu w kasie fiskalnej. Kasę rejestrującą Zespół Szkół stosuje dobrowolnie. Osiągnięte obroty kształtowały się następująco:

1.

W 2008 r.

*

usługi stołówkowe świadczone dla uczniów i pracowników Zespołu Szkół: 25.737,27 zł,

*

usługi stołówkowe świadczone dla uczniów i pracowników Gimnazjum: 11.047,73 zł,

*

usługi stołówkowe finansowane przez GOPS - dzieci z Zespołu Szkół: 18.994,10 zł,

*

usługi stołówkowe finansowane przez GOPS - dzieci z Gimnazjum: 18.320,90 zł.

*

usługi w zakresie wywozu nieczystości: 2.378,00 zł;

2.

W 2009 r.

*

usługi stołówkowe świadczone dla uczniów i pracowników Zespołu Szkół: 29.619,23 zł,

*

usługi stołówkowe świadczone dla uczniów i pracowników Gimnazjum: 13.569,40 zł,

*

usługi stołówkowe finansowane przez GOPS - dzieci z Zespołu Szkół: 21.161,00 zł,

*

usługi stołówkowe finansowane przez GOPS - dzieci z Gimnazjum: 14.0756,53 zł.

*

usługi w zakresie wywozu nieczystości: 2.484,00 zł;

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zespół Szkół, gdy skorzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1, będzie mógł też korzystać ze zwolnienia i obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas fiskalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również: podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70 %. Wobec tego, w ocenie Wnioskodawcy, może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas fiskalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. obowiązywało w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Stosownie do treści § 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 27 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 90.0. Natomiast w poz. 46 wymieniono usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Ww. art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Zgodnie natomiast z zapisem § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (...), był wyższy niż 70 %.

Ponadto, stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2009 r. zwalnia się podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4

W obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Na podstawie zapisu § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zarówno poz. 27, jak i 46 tego załącznika są tożsame w swej treści z zapisami wyżej cytowanych poz. 27 i 46 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto, stosownie do zapisów § 3 ust. 1 pkt 1 i 3 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (...), był wyższy niż 70 %, a także podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca osiąga obrót z tytułu wykonywania świadczeń na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie wydawania obiadów dla swoich uczniów i pracowników, a także - na podstawie porozumienia - dla uczniów i pracowników Gimnazjum. Ponadto, Wnioskodawca osiąga przychody z tytułu wywozu nieczystości, które są sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 90.00.20, jako niezagospodarowane odpady komunalne. Z danych liczbowych zawartych w złożonym wniosku wynika, obrót z tytułu prowadzonej działalności na rzecz osób, o których mowa w cytowanym art. 111 ust. 1 ustawy, osiągnięty w 2008 r. nie przekroczył kwoty 40.000 zł, zaś w 2009 r. przekroczył tę kwotę. Od 2004 r. Wnioskodawca dobrowolnie prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, iż w 2008 r. obrót ze sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczył kwoty 40.000 zł, Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), przy założeniu, że wcześniej nie powstał wobec niego obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast z uwagi na fakt, iż w 2009 r. wartość obrotu, o którym wyżej mowa, przekroczyła kwotę 40.000 zł, wobec Wnioskodawcy powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Uwzględniając wykazane we wniosku dane liczbowe należy stwierdzić, iż w tym przypadku nie znajduje zastosowania zwolnienie podmiotowe określone w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797). Natomiast stosownie do zapisu § 2 w pow. z poz. 27 i 46 załącznika do ww. rozporządzenia, usługi stołówki świadczone dla własnych uczniów i pracowników oraz usługi wywozu nieczystości, są czynnościami objętymi zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku w zakresie kas rejestrujących. W tym też zakresie Wnioskodawca, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego, może zaprzestać ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jednak mając na uwadze fakt, iż stołówka szkolna udostępniana jest również dla osób trzecich - uczniów i pracowników Gimnazjum będącego odrębnym podmiotem budżetowym - należy stwierdzić, iż zwolnienie przedmiotowe z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikające z przepisu § 2 w powiązaniu z poz. 46 załącznika do ww. rozporządzenia nie może mieć w tym przypadku zastosowania. Tym samym, sprzedaż usług w zakresie wyżywienia świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób spoza szkoły, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, w 2010 r. podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Stąd też stanowisko podatnika uznano w tym zakresie jako nieprawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl