ITPP1/443-1065a/09/AJ - Zasady skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1065a/09/AJ Zasady skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Szkół (Szkoła Podstawowa i Przedszkole) jest podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym od maja 2004 r. i prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zespół jest jednostką budżetową, która istnieje od 1997 r.

Zgodnie z art. 67a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Ustawa nie precyzuje w żaden sposób warunków tworzenia przez szkołę stołówki, pozostawiając szkole swobodę w jej organizacji. Ze stołówki w Zespole Szkół korzystają uczniowie Gimnazjum, co wynika ze swoistego sposobu organizacji stołówki, tym bardziej, że zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, warunki korzystania ze stołówki szkolnej ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, który jest tożsamy dla Zespołu Szkół i Gimnazjum (gmina). Zatem ustalone przez dyrektora Zespołu Szkół warunki korzystania ze stołówki obejmują również uczniów "przylegającego" Gimnazjum, o czym organ prowadzący wie. Usługi stołówkowe dla odbiorców zewnętrznych (uczniów i pracowników Gimnazjum) zaliczone są do symbolu PKWiU 80 - usługi edukacyjne lub bezpośrednio związane z edukacją. Zespół Szkół osiąga przychody z następujących tytułów:

1.

Zwrotu kosztów za obiady dla uczniów i pracowników Zespołu Szkół i Gimnazjum - wpłaty od osób fizycznych (PKWiU 80 "usługi w zakresie edukacji"). Są to usługi, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług).

2.

Zwrotu kosztów za obiady dla uczniów Zespołu Szkół i Gimnazjum, które są w całości finansowane przez GOPS (PKWiU 80 "usługi w zakresie edukacji"). Są to usługi, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług). Obiady są gotowane w stołówce szkolnej przez pracowników Zespołu Szkół. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Gimnazjum mieści się w tym samym budynku szkolnym, ale jest oddzielną jednostką budżetową. Na mocy porozumienia, Zespół Szkół wydaje obiady dla uczniów i pracowników Gimnazjum.

3.

Zwrotu kosztów wywozu nieczystości. Mieszkańcy byłego domu nauczyciela korzystają z kosza na śmieci należącego do Zespołu Szkół, który płaci za wywóz nieczystości. Ustalona jest odpłatność miesięczna od osoby (PKWiU 90.00.20 "niezagospodarowane odpady komunalne"). Są to usługi opodatkowane według 7 % stawki podatku (załącznik nr 3 do ustawy - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne).

W maju 2004 r., gdy Zespół Szkół stał się podatnikiem czynnym, zakupił kasę fiskalną i ją ufiskalnił. Zaczął prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W 2003 r. obroty Zespołu były podobne jak w 2008 r. tj. sprzedaż zwolniona przekraczała 70 % sprzedaży ogółem. Przepisy podatkowe (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących § 3 ust. 1 pkt 1 i 2) nie nakładały obowiązku ewidencjonowania obrotu w kasie fiskalnej. Kasę rejestrującą Zespół Szkół stosuje dobrowolnie. Osiągnięte obroty kształtowały się następująco:

1.

W 2008 r.

*

usługi stołówkowe świadczone dla uczniów i pracowników Zespołu Szkół: 25.737,27 zł,

*

usługi stołówkowe świadczone dla uczniów i pracowników Gimnazjum: 11.047,73 zł,

*

usługi stołówkowe finansowane przez GOPS - dzieci z Zespołu Szkół: 18.994,10 zł,

*

usługi stołówkowe finansowane przez GOPS - dzieci z Gimnazjum: 18.320,90 zł.

*

usługi w zakresie wywozu nieczystości: 2.378,00 zł.

2.

W 2009 r.

*

usługi stołówkowe świadczone dla uczniów i pracowników Zespołu Szkół: 29.619,23 zł,

*

usługi stołówkowe świadczone dla uczniów i pracowników Gimnazjum: 13.569,40 zł,

*

usługi stołówkowe finansowane przez GOPS - dzieci z Zespołu Szkół: 21.161,00 zł,

*

usługi stołówkowe finansowane przez GOPS - dzieci z Gimnazjum: 14.0756,53 zł,

*

usługi w zakresie wywozu nieczystości: 2.484,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zespół Szkół będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Art. 113 ust. 1 zwalnia od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W ocenie Wnioskodawcy, do obrotu o którym mowa w art. 113 ust. 1, wlicza się tylko sprzedaż wymienioną w poz. 3 opisu zdarzenia przyszłego - wpłaty za wywóz nieczystości. Natomiast sprzedaż z poz. 1 i 2 opisu zdarzenia przyszłego, zwrot kosztów za obiady nie są wliczane do obrotu opodatkowanego, ponieważ podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż wartość sprzedaży opodatkowanej w roku 2008 nie przekroczyła kwoty 50.000 zł, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666), kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł. Natomiast stosownie do zapisu art. 2 ust. 2 ww. ustawy, w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl ust. 11 ww. artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca od 2004 r. jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności prowadzi stołówkę szkolną, która nie jest wyodrębnionym podmiotem gospodarczym. W stołówce wydawane są posiłki dla uczniów i pracowników Wnioskodawcy oraz uczniów i pracowników Gimnazjum, które jest odrębną jednostką budżetową. Wydawane obiady finansowane są przez uczniów i pracowników Wnioskodawcy, uczniów i pracowników Gimnazjum, a także przez GOPS. Ponadto, Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie wywozu nieczystości. Dane liczbowe przedstawione w złożonym wniosku wskazują, iż obrót osiągnięty ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług zarówno w 2008 r., jak i 2009 r. nie przekroczył wartości 50.000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, nie oceniając prawidłowości zastosowanego zwolnienia przedmiotowego oraz stawek podatkowych należy stwierdzić, iż skoro zarówno w 2008 r., jak i w 2009 r. po pomniejszeniu o wartość obrotu zwolnionego z opodatkowania, osiągnięty obrót podlegający opodatkowaniu nie przekroczył kwoty 50.000 zł to w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, w 2009 r. Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu, a jeżeli tego nie uczynił, to może z przedmiotowego zwolnienia skorzystać w roku 2010.

Należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii prawidłowości zastosowania zwolnienia podatkowego oraz stawek podatkowych, bowiem nie było to przedmiotem zapytania. Zauważyć również należy, iż organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. Należy bowiem zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że zastosowane przez Wnioskodawcę zwolnienie oraz stawki podatku są zasadne, podana klasyfikacja jest prawidłowa, a świadczone usługi stołówkowe nie są zaklasyfikowane do innego grupowania PKWiU.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl