ITPP1/443-1060/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1060/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego (miasto na prawach powiatu), w imieniu którego działa Prezydent Miasta wraz z Urzędem Miejskim jako aparatem pomocniczym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) Miasto realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu:

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacja ruchu drogowego,

* lokalnego transportu zbiorowego.

Powyższe zadania realizowane są przez Departamenty i Biura znajdujące się w strukturze organizacyjnej Urzędu Miejskiego, w tym:

1.

Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich realizuje zadania w zakresie:

* zarządzania drogami,

* programowania i koordynacji przedsięwzięć służących rozwojowi miasta,

* obsługi inwestycji realizowanych z budżetu Miasta i środków Unii Europejskiej.

2.

Zarząd Komunikacji Miejskiej realizuje zadania w zakresie:

* pobierania opłat za przejazdy środkami lokalnego transportu zbiorowego,

* zarządzania i nadzorowania lokalnego transportu zbiorowego.

Usługi transportu publicznego w Mieście świadczą 3 spółki komunikacyjne posiadające status operatora wewnętrznego. Właścicielem spółek jest Gmina, posiadająca 100% udziałów w tych spółkach. Podstawowym przedmiotem działalności spółek są przewozy pasażerskie w komunikacji miejskiej. Usługi przewozu pasażerów wykonywane są w oparciu o umowę z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania zadań własnych gminy w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Komunikacja Miejska świadczy usługi w zakresie przewozów pasażerskich na terenie miasta i gmin ościennych. Gminy rozliczają się z miastem na podstawie miesięcznych opłat ryczałtowych.

Nabywane przez Miasto autobusy komunikacji miejskiej przekazywane są operatorom - komunalnym przedsiębiorstwom komunikacyjnym w formie dzierżawy lub aportu. Miasto nie pobiera opłat za korzystanie z infrastruktury przystankowej - zatok autobusowych. Urząd Miejski w jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonywana przez Miasto sprzedaż biletów komunikacji miejskiej, dzierżawa taboru spółkom miejskim oraz świadczenie usług na obszarze gmin ościennych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT za realizację zadań inwestycyjnych wystawiane są na Urząd Miejski. Miasto ubiega się o dofinansowanie realizacji projektu "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta ". W ramach projektu zakłada się realizację następujących zadań:

1.

zakup 70 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów,

2.

przebudowa i rozbudowa ciągu ulic: J., Al. J., H na odcinku od ul. O do ul. B oraz budowa centrum przesiadkowego przy ul. H. S, w rejonie rzeki, w tym przewiduje się:

* przebudowę i rozbudowę ciągów ulic znajdujących się w centrum miasta, o największym natężeniu ruchu pojazdów, w szczególności modernizację nawierzchni jezdni, budowę chodników, ścieżek rowerowych, organizacja buspasów i wydzielenie pasów do prawoskrętu, budowę przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, przebudowę istniejących sygnalizacji świetlnych;

* budowę 2 centrów przesiadkowych, w rejonie rzeki, na skrzyżowaniu ulic Al. i H. Centra przesiadkowe będą spełniać funkcję węzła przesiadkowego dla komunikacji zbiorowej (autobusów komunikacji miejskiej) i autobusów firm prywatnych, dalekobieżnych oraz taxi;

* budowę 1 przejścia podziemnego na skrzyżowaniu ulic. Al. J. i H. S

3.

budowę systemu zarządzania ruchem, obejmującą: zaprojektowanie, budowę, rozbudowę oraz integrację istniejących elementów:

1.

Centrum Zarządzania Ruchem (CZR),

2.

podsystemu obszarowego sterowania ruchem przy użyciu sygnalizacji świetlnych (OSR),

3.

podsystemu priorytetów dla pojazdów transportu publicznego (PTP),

4.

podsystemu prowadzenia ruchu przy użyciu tablic i znaków o zmiennej treści (PRTZ),

5.

podsystemu wykrywania i zarządzania zdarzeniami drogowymi (WZZD),

6.

podsystemu monitoringu skrzyżowań pod kątem rejestracji przebiegu zdarzeń drogowych (MSk),

7.

podsystemu rejestracji wjazdu na czerwonym świetle (RWCS),

8.

podsystemu nadzoru nad przestrzeniami parkingowymi (NPP),

9.

podsystemu stacji pogodowych (SPg),

10.

podsystemu sterowania oświetleniem drogowym (ODr),

11.

podsystemu informacji dla podróżujących (InDP),

12.

podsystemu łączności (NET),<

<

13.

sieci kanalizacji teletechnicznej,

14.

urządzeń pomiarowych w newralgicznych punktach niewyposażonych w sygnalizację świetlną.

ad. 1) Centrum Zarządzania Ruchem będzie pełnić następujące funkcje główne:

1.

zapewnienie kontroli operatorów nad wszystkimi podsystemami SZR w, mającymi związek z ruchem drogowym oraz informacją dla podróżujących,

2.

planowanie - będące funkcją długofalowego planowania systemu transportowego

3.

sterowanie i optymalizacja ruchu,

4.

gromadzenie danych - funkcja ta zapewnia możliwość zbierania i przechowywania danych ruchowych wraz z danymi o stanie urządzeń, remontach, zdarzeniach i pogodzie, niezbędnych dla funkcjonowania innych podsystemów (w szczególności sterowania i optymalizacji ruchu, wykrywania zdarzeń, zarządzania strategicznego) oraz działań planistycznych,

5.

monitorowanie ruchu, w tym objęcie wideomonitoringiem wszystkich skrzyżowań, które obejmuje System Zarządzania Ruchem,

6.

monitoring i kontrolę urządzeń zainstalowanych w CZR,

7.

monitoring i kontrolę pracy podsystemów i urządzeń zewnętrznych oraz jakości gromadzonych i przesyłanych danych,

8.

wykrywanie i zarządzanie zdarzeniami - funkcja poziomu centralnego pozwala na automatyczne wykrywanie zdarzeń drogowych i ich odróżnianie od stanów zwykłych (np. zatłoczenie w godzinach szczytu od zatłoczenia, jakie powstaje w następstwie wypadków drogowych). W przypadku wystąpienia zdarzeń system automatycznie powiadamia operatora i podpowiada strategię działania. Akceptacja i wykonanie działań leżą w gestii operatora.

9.

wykrywanie i rejestrowanie pojazdów przejeżdżających na czerwonym świetle,

10.

przekazywanie informacji - dla kierowców, do środków masowego przekazu oraz do innych podmiotów komercyjnych i niekomercyjnych,

11.

naprowadzanie na wolne miejsca parkingowe na wyznaczonych obszarach parkingowych,

12.

bieżącą komunikację operatorów zatrudnionych w Zarządzie Dróg i Inwestycji Miejskich z Zarządem Komunikacji Miejskiej, Miejską Komendą Policji, Komendą Straży Miejskiej, Centrum Powiadamiania Ratunkowego (lub z jednostką / jednostkami pełniącymi te rolę) oraz z Biurem Zarządzania Kryzysowego.

ad. 2) Podsystem obszarowego sterowania ruchem przy użyciu sygnalizacji świetlnych (OSR).

Podsystem, jako adaptacyjny system sterowania ruchem na sieci dróg, zapewni realizację optymalnych obszarowych, korytarzowych, lub obszarowo-korytarzowych strategii sterowania. Dodatkowo, potencjalna awaria dowolnego elementu podsystemu może tylko w minimalnym stopniu wpływać na pozostałe elementy Systemu Zarządzania Ruchem. Interfejs człowiek - system będzie realizowany w Centrum Zarządzania Ruchem za pośrednictwem konsoli operatorskich.

ad.3) Podsystem priorytetów dla pojazdów transportu publicznego (PTP).

Podsystem priorytetów dla pojazdów transportu publicznego ma na celu skrócenie czasów przejazdu tych pojazdów przez skrzyżowania poprzez skrócenie oczekiwania na zielone światło.

ad.4) Podsystem prowadzenia ruchu przy użyciu tablic i znakowo zmiennej treści (PRTZ).

Podsystem prowadzenia ruchu przy użyciu tablic i znaków o zmiennej treści będzie spełniał rolę informacyjną poprzez:

* wykorzystanie znaków o zmiennej treści umieszczonych na bramownicach (tablice typu A).

Znaki te będą składały się z dowolnie programowalnej matrycy wyświetlającej uprzednio zdefiniowane komunikaty tekstowe i graficzne.

Tablice tego typu będą służyły do ostrzegania kierowców, zarówno za pomocą znaków wyświetlanych w polu znakowym, jak i komunikatów ostrzegawczych wyświetlanych w polu tekstowym.

* wykorzystanie znaków o zmiennej treści niewymagających budowy bramownicy nad pasami ruchu (tablice typu B). Znaki te składają się z predefiniowanej stałej treści oraz wyświetlacza alfanumerycznego, pokazującego czas dojazdu do Centrum.

ad. 5) Podsystem wykrywania i zarządzania zdarzeniami drogowymi (WZZD).

Zadaniem podsystemu wykrywania i zarządzania zdarzeniami drogowymi jest automatyczne wykrycie i zgłoszenie operatorowi anomalii w ruchu, które są skutkiem wystąpienia określonego zdarzenia w sieci drogowej. W momencie automatycznego wykrycia i potwierdzenia wystąpienia zdarzenia drogowego, podsystem wykrywania i zarządzania zdarzeniami drogowymi musi w jak największym stopniu odciążyć operatora CZR, ograniczając konieczność i zakres manualnej obsługi zdarzeń. W szczególności w chwili sklasyfikowania i zlokalizowania zdarzenia system musi automatycznie zaproponować operatorowi włączenie odpowiedniej strategii zarządzania ruchem, polegającej na:

* zminimalizowaniu prawdopodobieństwa zajścia kolejnych kolizji, jako skutku zdarzenia,

* zminimalizowaniu strat czasu i przestojów.

ad. 6) Podsystem monitoringu skrzyżowań pod kątem rejestracji przebiegu zdarzeń drogowych (MSk). Podsystem monitoringu skrzyżowań pod kątem rejestracji przebiegu zdarzeń drogowych ma wspomóc operatora monitoringu wizyjnego i operatora ruchu w celu wykrycia nieprzewidzianych zdarzeń. Funkcje podsystemu będą realizowane za pomocą kamer szerokokątnych typu "Fish Eye", rejestrujących cały obszar obserwacji (kąt 360°).

ad. 7) Podsystem rejestracji wjazdu na czerwonym świetle (RWCS).

Podsystem rejestracji wjazdu na czerwonym świetle będzie wykrywał i identyfikował pojazdy przekraczające linię zatrzymania przy wyświetlanym czerwonym sygnale. Zadaniem podsystemu będzie wykonanie sekwencji trzech zdjęć pojazdu naruszającego przepisy, obejmujących kierującego, oraz rozpoznanie tablicy rejestracyjnej. Dodatkowo, w momencie wykroczenia zostanie wykonane zdjęcie tyłu pojazdu, pokazujące sylwetkę pojazdu wraz ze stanem świateł sygnalizacji. Dane te będą przekazywane do serwera w CZR, gdzie zostaną zarejestrowane i przekazane Inspektoratowi Transportu Drogowego, który w myśl obowiązującego prawa jest odpowiedzialny za ściganie wykroczeń drogowych zarejestrowanych przez automatyczne urządzenia stacjonarne.

ad. 8) Podsystem nadzoru nad przestrzeniami parkingowymi (NPP).

Podstawowym zadaniem podsystemu jest ograniczenie jałowego ruchu samochodów, poszukujących miejsca parkingowego poprzez zbieranie i przekazywanie kierowcom w zrozumiały i przyjazny sposób informacji o wolnych miejscach w nadzorowanych przestrzeniach parkingowych. Liczby wolnych miejsc parkingowych są prezentowane w czasie rzeczywistym na tablicach świetlnych umieszczonych na drogach dojazdowych oraz na wlotach do przestrzeni parkingowych. Dodatkowo wszystkie informacje są zbierane i przechowywane na serwerze, który służy również do kontroli bieżącej sytuacji, analiz i generowania statystyk oraz umożliwia manualne sterowanie i zmianę ustawień systemu.

ad. 9) Podsystem stacji pogodowych (SPg). Do zadań tego podsystemu będzie należało;

a.

zbieranie danych z drogowych stacji pogodowych (meteorologicznych), które wyposażone będą w czujniki warunków atmosferycznych: temperatury, wilgotności, prędkości i kierunku wiatru, punktu rosy z uwzględnieniem zasolenia nawierzchni - przewidywane możliwości wystąpienia gołoledzi, obecności, intensywności oraz typu opadów atmosferycznych (mżawka, deszcz, śnieg, grad), stanu nawierzchni (sucha, wilgotna, mokra, śnieg, gołoledź, lód, grubość warstwy wody/lodu),

b.

zbieranie danych z czujników monitorowania zanieczyszczeń powietrza, które wyposażone będą w czujniki składu chemicznego powietrza badające stężenie/ilość szkodliwych związków pochodzących z emisji gazów wydechowych silników spalinowych pojazdów,

c.

przesyłanie aktualnych danych pomiarowych do Centrum Zarządzania Ruchem,

d.

archiwizacja danych dotyczących warunków atmosferycznych i danych dotyczących zanieczyszczenia powietrza,

e.

generowanie ostrzeżeń o warunkach pogodowych, niebezpiecznych dla ruchu (np. śliska nawierzchnia, boczny wiatr, mgła, itp.),

f.

wymiana danych z innymi systemami i służbami/podmiotami współpracującymi (np. w celu przekazania informacji do służb utrzymania dróg, itp.),

g.

prezentowanie uczestnikom ruchu aktualnej sytuacji pogodowej i ewentualnych ostrzeżeń na tablicach i znakach o zmiennej treści.

Informacje będą przekazywane kierowcom za pomocą znaków o zmiennej treści.

ad. 10) Podsystem sterowania oświetleniem drogowym (ODr).

W B jest aktualnie eksploatowany System Sterowania Oświetleniem Miejskim (SSOM). Do serwera centralnego przyłączonych jest 81 rozdzielnic oświetlenia, zainstalowanych na terenie miasta. Około 200 pozostałych rozdzielnic działa w sposób autonomiczny. System ten spełnia wymagania funkcjonalne i nie jest przestarzały, nie wymaga więc wymiany. Konieczna jest jego rozbudowa o 50 grupowych rozdzielnic oświetlenia, w celu powiększenia obszaru miasta, na którym oświetlenie jest sterowane przez SSOM. Konieczne jest też zapewnienie operatorom Centrum Zarządzania Ruchem dostępu do informacji pochodzących z SSOM, dotyczących stanu oświetlenia na poszczególnych ulicach.

ad 11) Podsystem informacji dla podróżujących (InDP).

Zadaniem podsystemu w zakresie informacji o pogodzie jest wspomaganie działań podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie i zarządzanie drogami oraz informowanie o warunkach atmosferycznych poprzez wykorzystanie technologii pozwalających na gromadzenie, przetwarzanie i przesyłanie danych zbieranych z istniejących czujników lub z innych źródeł. Do zadań podsystemu w tym zakresie będą należały:

* prezentacja danych z podsystemu stacji pogodowych (m.in. o temperaturze, wilgotności, sile i kierunku wiatru, itp.),

* pozyskiwanie informacji o pogodzie z jednego z dostępnych publicznie serwisów internetowych oraz ich prezentacji.

ad. 12) Podsystem łączności (NET).

Zadaniem podsystemu łączności jest umożliwienie wymiany danych między poszczególnymi elementami zainstalowanej infrastruktury tak, aby podsystemy w pełni realizowały swoje funkcje. Podsystem musi zostać zrealizowany w ten sposób, aby zapewnić niezbędną łączność o odpowiednich parametrach (przepływność, poziom bezpieczeństwa) między elementami systemu.

ad 13) Budowa kanalizacji teletechnicznej.

Budowa infrastruktury teletechnicznej na terenie miasta powinna być wykonana w oparciu o najnowsze technologie zapewniające działanie systemów na najwyższym poziomie, z możliwością rozbudowy oraz wdrażania nowych technologii w przyszłości.

Wybór medium transmisyjnego, jak i topologii sieci, powinien zapewniać bezpieczeństwo użytkowania oraz odpowiednią przepustowość łączy do przesyłania danych z urządzeń. W tym celu sieć podstawową do przesyłania sygnałów powinny stanowić światłowody.

ad 14) Instalacja urządzeń pomiarowych w newralgicznych punktach niewyposażonych w sygnalizację świetlną.

W ramach podsystemu OSR zostaną zainstalowane urządzenia służące do ciągłego pomiaru ruchu. Będą one zbierały dane w czasie rzeczywistym o wszystkich pojazdach na każdym pasie ruchu (szybkość, natężenie ruchu, odstępy czasowe pomiędzy pojazdami). Stacje będą automatycznie gromadziły dane statystyczne w formacie i z dokładnością uzgodnioną z zamawiającym.

Reasumując zadanie "budowa systemu zarządzania ruchem" polegać będzie na zakupie i montażu urządzeń i oprogramowania pozwalającego na poprawę ruchu komunikacyjnego w System zarządzania ruchem wpłynie na poprawę warunków ruchu w mieście (z uwzględnieniem transportu zbiorowego) poprzez zaawansowane, zależne od ruchu strategie sterowania sygnalizacjami świetlnymi. Zwiększenie płynności ruchu, nie tylko w transporcie zbiorowym, ale także indywidualnym przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin i hałasu, a więc będzie miało przełożenie na zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko i warunki życia mieszkańców. Dodatkowo operatorzy Systemu z poziomu centrum sterowania ruchem utworzonego na potrzeby Systemu będą mogli na bieżąco reagować na nietypowe sytuacje (wypadki, utrudnienia ruchu, zatory), wykorzystując różne elementy systemu (sygnalizacje świetlne, znaki zmiennej treści itp.). Zakłada się, że wszystkie elementy systemu zainstalowane zostaną na skrzyżowaniach ulic oraz w centrum zarządzania ruchem. Centrum zarządzania ruchem powstałe w wyniku budowy systemu zarządzania ruchem, będzie znajdować się w budynku Miasta i obsługiwane będzie przez pracowników Urzędu Miejskiego Inwestycja współfinansowana jest ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 -2013, pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zakupiony w ramach przedmiotowego projektu tabor autobusowy Miasto przekaże na podstawie umów dzierżawy 3 spółkom komunikacyjnym-spółkom prawa handlowego, w których posiada 100% udziałów. Pozostałe elementy infrastruktury będą zarządzane i utrzymywane przez Miasto (poszczególne Departamenty i Biura). Inwestycja polegająca na zakupie taboru autobusowego będzie miała związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, gdyż w całości służyć będą sprzedaży opodatkowanej, tj. sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Inwestycja w zakresie "przebudowy i rozbudowy ciągu ulic: J., Al. J, H na odcinku od ul. O do ul. B oraz budowy centrum przesiadkowego przy ul. H, w rejonie rzeki ", nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, bowiem jest częścią infrastruktury drogowej za korzystanie z której użytkownicy nie ponoszą opłat. Centra przesiadkowe planowane do realizacji będą spełniać funkcję węzła przesiadkowego dla komunikacji zbiorowej (autobusów komunikacji miejskiej) i autobusów firm prywatnych, dalekobieżnych oraz taxi. Wprawdzie fakt wykorzystywania centrów przesiadkowych i buspasów do celów świadczenia usług transportu publicznego, równolegle z innymi podmiotami w części służyć będzie sprzedaży opodatkowanej prowadzonej przez beneficjenta (sprzedaż biletów komunikacji miejskiej) jednak kształt dokumentacji projektowej opracowanej na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. Nr 120, poz. 11333 z późn. zm.) uniemożliwia wydzielenie kosztów dedykowanych jedynie komunikacji zbiorowej. Inwestycja "Budowa systemu zarządzania ruchem" nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, gdyż jego użytkownicy będą korzystać z niego bezpłatnie. Zadanie polegać będzie na zakupie i montażu urządzeń i oprogramowania pozwalającego na poprawę ruchu komunikacyjnego Miasta. Podsystem priorytetów dla pojazdów transportu publicznego (PTP) jest elementem systemu zarządzania ruchem, który ma za zadanie poprawę warunków ruchu w mieście. Z uwagi na centralne zarządzanie ruchem realizowane przez Centrum Sterowania Ruchem z systemu sterowania ruchem korzystać będą wszyscy użytkownicy przestrzeni publicznej jaką są drogi, tj. korzystający zarówno z komunikacji miejskiej jak i transportu indywidualnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zadań realizowanych w ramach projektu, tj.:

* zakup 70 sztuk taboru autobusowego,

* przebudowa i rozbudowa ciągu ulic: J., Al. J, H. na odcinku od ul. O do ul. B oraz budowa centrum przesiadkowego przy ul. H. w rejonie rzeki,

* budowa systemu zarządzania ruchem,

istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. W odniesieniu do przedmiotowego projektu jedynie w przypadku realizacji zadania, polegającego na zakupie taboru autobusowego istnieje możliwość odzyskania podatku, gdyż czynności opodatkowane dotyczą sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. W odniesieniu do pozostałych planowanych działań, tj. przebudowy i rozbudowy ciągu ulic wraz z budową centrum przesiadkowego oraz budowy systemu zarządzania ruchem, nie można obniżyć kwoty podatku należnego, gdyż inwestycje te nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Za korzystanie z centrum przesiadkowego oraz systemu zarządzania ruchem nie będą pobierane dodatkowe opłaty. Dodatkowo z nowej infrastruktury będą korzystali przewoźnicy miejskich spółek komunikacyjnych oraz podmioty prywatne, a także użytkownicy transportu zbiorowego i indywidualnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do postanowień ust. 6 powołanego wyżej artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina może też prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach i formie określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 1-3 cyt. ustawy).

Zaznaczyć należy, że przypisana gminie - jako jednostce samorządu terytorialnego - samodzielność działania ma znaczenie z uwagi na cytowaną wyżej definicję podatnika podatku od towarów i usług. Wynika z niej bowiem, iż tylko pomiot samodzielnie prowadzący działalność gospodarczą może być z tytułu tej działalności uznany za podatnika.

Z regulacji art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym wynika, że organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Przepis ustępu 1 pkt 3 powołanego artykułu stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 tej ustawy, organem wykonawczym gminy jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), który wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy (urzędu miejskiego) określa regulamin organizacyjny, nadany przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w drodze zarządzenia - art. 33 ust. 2 ustawy.

Z powyższego wynika, że urząd miejski jest jednostką pomocniczą, służącą do wykonywania zadań gminy oraz do jej obsługi techniczno-organizacyjnej. Urząd, działając w imieniu gminy, realizuje jej zadania własne. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma włącznie gmina. Ustawa o samorządzie gminnym nie przyznaje urzędowi gminy (urzędowi miasta) statusu jednostki organizacyjnej gminy, ale wyłącznie status aparatu pomocniczego organu gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta). Tym samym urząd realizując zadania gminy może działać wyłącznie z zachowaniem swego statusu, jako jednostki pomocniczej organu wykonawczego.

Stąd też traktowanie urzędu, jako odrębnego od gminy podatnika podatku od towarów i usług, nie znajduje żadnego uzasadnienia, bowiem brak jest aktów prawnych, które stanowiłyby o jego samodzielności, a nawet takich, które dokładnie określałyby jego pozycję względem osób trzecich. Przez urząd należy rozumieć rodzaj wewnętrznej jednostki organizacyjnej gminy. Każde działanie podejmowane przez urząd w rzeczywistości nie będzie jego działaniem, lecz - w świetle ustawy o podatku od towarów i usług - działaniem samej gminy.

Zatem na podstawie przepisów regulujących ustrój gminy oraz przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jako jednostka samorządu terytorialnego, ze względu na przyznaną jej ustawowo osobowość prawną. Natomiast urząd miejski, realizując zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako aparat pomocniczy, działający w imieniu i na rzecz ww. osoby prawnej.

Jak wskazano powyżej, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności Gminy jest wyłącznie Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. W konsekwencji na Gminie ciąży zarówno obowiązek związany z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług jak i dokonywania wszelkich rozliczeń związanych z podatkiem VAT. Gmina i Urząd Gminy nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle ze sobą związane podmioty.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto, ubiega się o dofinansowanie realizacji projektu "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta ". W ramach projektu zakłada się realizację następujących zadań: zakup 70 sztuk taboru autobusowego, przebudowę i rozbudowę ciągu ulic: J., Al. J., H. na odcinku od ul. O do ul. B oraz budowę centrum przesiadkowego przy ul. H. w rejonie rzeki, budowę systemu zarządzania ruchem. Nabywane przez Miasto autobusy komunikacji miejskiej przekazywane są operatorom - komunalnym przedsiębiorstwom komunikacyjnym w formie dzierżawy lub aportu. Miasto nie pobiera opłat za korzystanie z infrastruktury przystankowej - zatok autobusowych. Urząd Miejski w jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonywana przez Miasto sprzedaż biletów komunikacji miejskiej, dzierżawa taboru spółkom miejskim oraz świadczenie usług na obszarze gmin ościennych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT za realizację zadań inwestycyjnych wystawiane są na Urząd Miejski w. Pozostałe planowane działania, tj. przebudowa i rozbudowa ciągu ulic wraz z budową centrum przesiadkowego oraz budową systemu zarządzania ruchem, nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Za korzystanie z centrum przesiadkowego oraz systemu zarządzania ruchem nie będą pobierane dodatkowe opłaty.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie można traktować Miasta i Urzędu Miejskiego, jako odrębnych podmiotów gospodarczych, w związku z czym, pomimo niewłaściwej rejestracji w podatku od towarów i usług przez Urząd Miejski, istnieje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentującej zakup autobusów komunikacji miejskiej, gdyż jak wskazano we wniosku nabycie to jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Uprawnienie to jednak winno być zrealizowane przez podatnika - w tym przypadku Miasto, po odpowiedniej korekcie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług. Gmina bowiem, jak wynika ze stanu faktycznego, jest stroną zawartych umów cywilnoprawnych, generujących czynności opodatkowane. Natomiast w przypadku przebudowy i rozbudowy ciągu ulic wraz z budową centrum przesiadkowego oraz budową systemu zarządzania ruchem, które to zakupy jak przedstawiono we wniosku nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (za korzystanie z centrum przesiadkowego oraz systemu zarządzania ruchem nie będą pobierane dodatkowe opłaty) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją tego zadania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl