ITPP1/443-1050/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1050/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn. "Badanie Potrzeb Mieszkańców obszarów Wiejskich" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn. "Badanie Potrzeb Mieszkańców obszarów Wiejskich".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 2001 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą pod nazwą "B" ("B")" której głównym przedmiotem jest świadczenie usług o charakterze edukacyjnym (przedmiotowo zwolnionych z podatku od towarów i usług), w związku z czym do 2007 r. nie była Pani podatnikiem podatku VAT. W okresie od 1 lipca 2005 r. do 29 lutego 2006 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej "B" otrzymało dotację z Urzędu Pracy na realizację projektu pn. "Badanie Potrzeb Mieszkańców Obszarów Wiejskich" w ramach priorytetu II ZPORR. Celem projektu było wsparcie instytucji regionalnego rynku pracy w zakresie monitorowania działań i rzeczywistych potrzeb edukacyjnych mieszkańców obszarów wiejskich. W ramach projektu przygotowano: analizę potrzeb edukacyjnych mieszkańców obszarów wiejskich, dzięki której możliwy będzie monitoring, ocena i projektowanie strategii działań przez instytucje regionalnego rynku pracy, zorganizowanie nieodpłatnego seminarium dla uczestniczących w nim osób, podsumowującego wyniki prowadzonych prac dla przedstawicieli instytucji regionalnego rynku pracy, publikacje wyników w wersji książkowej, która zostanie nieodpłatnie przekazana instytucjom rynku pracy, utworzenie internetowej wersji raportu dostępne nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych powyższym zagadnieniem. Wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu miały związek wyłącznie z działalnością edukacyjną. W dniu 20 czerwca 2005 r. zwróciła się Pani do Urzędu Skarbowego z pytaniem czy dotacja z Urzędu Pracy wpłynie na kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług i czy należy ww. dotację traktować jako przedmiotową czy też jako podmiotową. Urząd Skarbowy wydał postanowienie w którym uznał, że dotacja z UP jest dotacją podmiotową (tj. nie stanowi dofinansowania do konkretnej usługi) i nie wpłynie na utratę przez "B" zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. W związku z wydanym postanowieniem utrzymała Pani do 2007 r. status podatnika - ze względu na typ usług - przedmiotowo zwolnionego od podatku od towarów i usług. Ze względu na rozszerzenie działalności gospodarczej oraz przekroczenie obrotu zwolnionego z VAT od maja 2007 r. zarejestrowała się Pani jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu "Badanie Potrzeb Edukacyjnych Mieszkańców Obszarów Wiejskich" istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w okresie od rozpoczęcia realizacji projektu do upływu 5 lat od jego zakończenia.

Pani zdaniem w odniesieniu do realizowanego projektu nie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w okresie rozpoczęcia projektu do upływu 5 lat od jego zakończenia, na podstawie postanowienia wydanego przez Urząd Skarbowy z dnia 24 sierpnia 2005 r., w myśl którego dotacja miała charakter podmiotowy i nie wpłynęła na utratę zwolnienia podmiotowego z podatku VAT w okresie realizacji (tj. 1 lipca 2005 r.-28 lutego 2006 r.) i po ukończeniu projektu, aż do 2007 r., kiedy podatnik zarejestrował się jako podatnik VAT czynny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizował projekt polegający na wsparciu instytucji regionalnego rynku pracy w zakresie monitorowania działań i rzeczywistych potrzeb edukacyjnych mieszkańców obszarów wiejskich. W ramach projektu przeprowadzone zostało nieodpłatne seminarium dla uczestników projektu, przekazano nieodpłatnie publikacje wyników w wersji książkowej, oraz utworzono internetowy raport dostępny nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych. A zatem realizowane w ramach projektu zadania nie stanowiły odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż z uwagi na to, że poniesione w ramach realizowanego projektu wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją tegoż projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl