ITPP1/443-1040/12/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1040/12/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 29 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 28 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 18 lipca 1980 r. na podstawie aktu notarialnego zawartego w trybie art. 6 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczenia nieruchomości, wykupiona została na rzecz Skarbu Państwa nieruchomość, stanowiąca własność Pani rodziców, oznaczona numerami działek......, o łącznej pow. 10,12 ha. W późniejszym terminie numeracja działek uległa zmianie (odnowienie ewidencji). Do ww. umowy dołączono decyzję Wojewody.....z dnia 31 grudnia 1979 r. oraz decyzję Wojewody......z dnia 14 maja 1980 r. w sprawie planu realizacyjnego budowy osiedla oraz zezwolenie na przeznaczenie nieruchomości na cele nierolnicze. Po 18 latach wystąpiła Pani do Gminy.......o zwrot nieruchomości, gdyż stały się one zbędne do celów wywłaszczenia. Nieruchomość nie została bowiem zagospodarowana. W 1997 r. teren ten objęto miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, o odmiennym przeznaczeniu niż cel wywłaszczenia. Ponieważ przed zwrotem nieruchomości zmarł Pani ojciec, zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe, w wyniku którego stała się Pani w 1/8 części współwłaścicielką nieruchomości. Od 2003 r. grunty były częściowo sprzedawane i oddawane w zamian za dług. W przyszłości, jeśli zajdzie potrzeba, zamierza Pani zbywać pozostałe nieruchomości lub ich udziały.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 listopada 2012 r. poinformowała Pani, że od momentu zwrotu działek nr.....i zakończenia postępowania spadkowego, nieruchomości te nie były przez Panią wykorzystywane do jakichkolwiek czynności. Udziały w gruncie zostały zbyte 29 października 2012 r. Przed sprzedażą grunt nie był podzielony. Przedmiotem zbycia jest jedna działka i udział w drugiej. Nie występowała Pani również o wydanie decyzji o warunkach zabudowy w odniesieniu do przedmiotowych gruntów (przystąpiono do czynności projektowych celem uzyskania pozwolenia na budowę), nie dokonywała Pani uzbrojenia terenu. Pośrednik w obrocie nieruchomościami przedstawił ofertę i prowadzi w Pani imieniu sprzedaż, zgodnie z zawartą umową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy zbyciu części nieruchomości, będzie Pani "płatnikiem" podatku od towarów i usług.

Pani zdaniem nie powinna Pani być "płatnikiem" podatku od towarów i usług przy sprzedaży działki nr 131/5 w obrębie m......o pow. 0,2397 ha i udziału lub wydzielonej działki (z działki nr 27/10) obręb m.......o pow. 1,2399 ha, ponieważ:

* udział 1/8 części nieruchomości stanowi Pani majątek osobisty,

* przy zwrocie nieruchomości dokonała Pani zwrotu zwaloryzowanego odszkodowania na rzecz Gminy,

* nie była Pani uczestnikiem sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, a zatem nie miała wpływu na jego powstanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

W związku z powyższym, aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości budzi, czy planowana dostawa działek przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe, stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pani zbyć część nieruchomości stanowiącej niezabudowane działki gruntu. Przedmiotowe grunty stały się Pani własnością w wyniku ich zwrotu od Skarbu Państwa. Ponieważ przed zwrotem nieruchomości zmarł Pani ojciec, zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe, w wyniku którego stała się Pani w 1/8 części współwłaścicielką gruntów. Nieruchomości te nie były przez Panią wykorzystywane do jakichkolwiek czynności. Udziały w gruncie zostały zbyte 29 października 2012 r. Przed sprzedażą ni podzieliła Pani gruntu. Nie występowała Pani również o wydanie decyzji o warunkach zabudowy w odniesieniu do przedmiotowych gruntów (przystąpiono do czynności projektowych celem uzyskania pozwolenia na budowę), nie dokonywała uzbrojenia terenu. Pośrednik w obrocie nieruchomościami przedstawił ofertę i prowadzi w Pani imieniu sprzedaż, zgodnie z zawartą umową.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym trudno uznać Panią za podatnika podatku od towarów i usług, w związku ze sprzedażą niezabudowanych i nieuzbrojonych nieruchomości. Z wniosku bowiem nie wynika, aby w związku ze sprzedażą tych działek wykonywała Pani czynności charakterystyczne dla wykonywania działalności gospodarczej. Ponadto pomimo, iż grunt spełnia definicję towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy, to nie można uznać, że sprzedając 1/8 części przedmiotowej nieruchomości działać będzie Pani w charakterze handlowca. W konsekwencji sprzedając działki gruntu korzystać będzie Pani z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Zatem ww. czynności sprzedaży oznaczają działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Dokonywać będzie Pani zbycia gruntu należącego do majątku prywatnego.

Reasumując należy stwierdzić - mając również na uwadze aktualne orzecznictwo sądowe - że okazjonalna sprzedaż nieruchomości gruntowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby uznać Panią za podatnika tego podatku.

Podkreślić należy, iż powyższe orzeczenie TSUE wyznacza aktualnie kierunki interpretacyjne i stanowi podstawę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, np. NSA z dnia 18 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1536/10), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 1658/11), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt. I FSK 1656/11) oraz WSA z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 670/11), z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 730/11), które zapadły na tle wyroku Trybunału.

Z powyższych wyroków wynika, że podejmowanie zorganizowanych działań, takich jak podział gruntu na mniejsze działki, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zabudowy, wykonywanie czynności marketingowych, świadczy o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną), a ponieważ w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ze zbiorem tych zorganizowanych działań - okazjonalna sprzedaż nieruchomości gruntowej - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl