ITPP1/443-1031/08/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1031/08/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu dnia 17 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia jednej noty korygującej do kilku otrzymanych faktur z błędnym numerem identyfikacji podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia jednej noty korygującej do kilku otrzymanych faktur z błędnym numerem identyfikacji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa towary i usługi. Nabycia te udokumentowane są fakturami VAT. W fakturach otrzymanych od jednego z dostawców znajduje się błąd w numerze identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można wystawić jedną notę korygująca do kilku faktur wystawionych przez dostawcę, zawierających ten sam błąd w numerze identyfikacji podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy § 18 rozporządzenia Ministra Finansów nie zabraniają wystawienia jednej noty korygującej do kilku faktur. Nota będzie dotyczyła pomyłki związanej z oznaczeniem nabywcy, zostanie potwierdzona przez wystawcę faktury i będzie zawierała elementy wskazane w § 18 ust. 3 rozporządzenia tj.:

* numer kolejny i datę jej wystawienia,

* imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej,

* dane zawarte w fakturach, których dotyczy nota korygująca,

* wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Tak więc w ocenie Wnioskodawcy nota korygująca będzie spełniała warunki wskazane we wskazanym rozporządzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) - obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. - nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

A zatem notą korygującą na podstawie § 5 ust. 1 pkt 6 -12 nie można skorygować następujących danych:

* jednostki miary i ilości sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

* ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto);

* wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

* stawki podatku;

* sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

* kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

* kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W myśl § 15 ust. 3 wymienionego rozporządzenia, nota korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny i datę jej wystawienia;

2.

imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;

3.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4;

4.

wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawiania faktury lub faktury korygującej (§ 15 ust. 4 rozporządzenia).

Dane, które mogą być korygowane za pomocą noty korygującej nie dotyczą zasadniczych danych mających wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego. Błędy, do korekty których stosuje się notę korygującą należy uznać za błędy mniejszej wagi, niemniej jednak takie nieprawidłowości należy korygować.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w otrzymanych od kontrahenta fakturach zakupu stwierdził błąd w swoim numerze identyfikacji podatkowej. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości wystawienia jednej noty korygującej do kilku faktur VAT wystawionych przez jednego kontrahenta zawierających ten sam błąd.

Przepisy prawa podatkowego nie określają wprost czy jedna nota korygująca może zostać wystawiona jako zbiorczy dokument do więcej niż jednej faktury VAT. O ile zatem, nota taka będzie zawierała wszystkie wymagane elementy oraz informacje dotyczące korygowanych faktur, pozwalające stwierdzić, do których dokumentów przedmiotową notę korygującą należy odnieść, dopuszczalne jest jej wystawienie. Reasumując, skorygowanie tej samej pomyłki w wystawionych przez jednego kontrahenta fakturach VAT, jedną zbiorczą notą korygującą, spełniającą warunki określone dla not korygujących a wynikające z § 15 ust. 1 i 3 powołanego rozporządzenia.

Zatem, jeżeli zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa nota korygująca spełnia wymagania określone w § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, to dopuszczalne jest skorygowanie pomyłki za pomocą zbiorczej noty korygującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl