ITPP1/443-103/12/BJ - VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów, kebabów oraz frytek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-103/12/BJ VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów, kebabów oraz frytek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 2 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów, kebabów oraz frytek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 2 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów, kebabów oraz frytek.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka będzie prowadziła punkty sprzedaży, w których sprzedawane będą gotowe wyroby, tj. zapiekanki, hot-dogi, hamburgery, kebaby oraz frytki przeznaczone do natychmiastowej konsumpcji. Proces sprzedaży polegać będzie generalnie na tym, iż wyrób przygotowywany będzie na miejscu z odrębnych składników, które nabywane będą przez Spółkę od różnych kontrahentów. Zapiekanki będą sporządzane z następujących produktów składowych: bułki, farszu (przykładowo: pieczarki, cebula, przyprawy) oraz sera. Farsz przygotowywany będzie przez pracowników lokalu dzień wcześniej, a w dniu sprzedaży zostanie nałożony na bułkę. Następnie do wyrobu zostanie dodany ser. W momencie sprzedaży przygotowany wcześniej produkt gotowy będzie jedynie podgrzewany w piecu. Ciepły produkt po ewentualnym dodaniu sosu (wg życzenia klienta) wydawany zostanie klientowi na jednorazowej papierowej tacce bądź też serwetce.

W analogiczny sposób przygotowywane będą hot-dogi oraz hamburgery. Sprzedaż hot-dogów polegać będzie na tym, iż w momencie złożenia zamówienia pracownik doda do bułki parówkę, a następnie podgrzeje całość w piecu. Po podgrzaniu do wyrobu dodana zostanie surówka (przygotowana przed rozpoczęciem sprzedaży w danym dniu z różnych warzyw, przykładowo takich jak: kapusta, pomidor, ogórek) oraz sos. Hamburgery sporządzane będą natomiast z bułki, kotletów mięsnych oraz surówki. Kotlety jako gotowe, zamrożone produkty nabywane będą od zewnętrznych kontrahentów. Każdorazowo przed rozpoczęciem sprzedaży pracownik Spółki rozmrozi odpowiednią ilość kotletów, które w momencie sprzedaży dodane zostaną do bułki i razem z bułką podgrzane zostaną w piecu. Po podgrzaniu do tak przyrządzonego hamburgera dodana zostanie surówka (przygotowana przed rozpoczęciem sprzedaży w danym dniu z różnych warzyw, przykładowo takich jak: kapusta, pomidor, ogórek) oraz sos. Hot-dogi oraz hamburgery wkładane będą do papierowych serwetek i wydane zostaną klientowi.

Spółka prowadzić będzie także sprzedaż kebabów, które tak jak w przypadku pozostałych produktów sporządzane będą z odrębnych składników, przykładowo takich jak: mięso drobiowe, bułka/placek tortilla, sos, surówka. Spółka nabywać będzie od kontrahenta surowe mięso drobiowe, które następnie zostanie odpowiednio przyprawione i upieczone na grillu przez pracowników Spółki. W momencie sprzedaży do bułki bądź placka tortilla dodane zostanie upieczone wcześniej mięso, a całość podgrzewana będzie w piecu. Po podgrzaniu dodana zostanie także surówka (przygotowana przed rozpoczęciem sprzedaży w danym dniu z różnych warzyw, przykładowo takich jak: kapusta, pomidor, ogórek) oraz sos. Produkt wkładany będzie w jednorazowe papierowe torebki i wydany zostanie klientowi wraz z plastikowym widelcem.

Spółka oferować będzie do sprzedaży również frytki. W formie mrożonej nabywać je będzie od swojego kontrahenta, a w chwili sprzedaży wrzucać je będzie na gorący olej, smażyć i podawać klientowi w papierowej torebce. Na życzenie klienta do frytek dodawany będzie sos.

Spółka otrzymała w związku z prowadzoną działalnością klasyfikację PKWiU 56.10.1- Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Termin przydatności do spożycia gotowych produktów zarówno w przypadku zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów, jak i kebabów nie jest dłuższy niż dwa dni. W praktyce jako gotowe i podgrzane produkty przeznaczone będą do niezwłocznej konsumpcji przez klienta. Nie będzie praktykowana sprzedaż produktu w kolejnym dniu po jego przygotowaniu. Klient będzie mógł skonsumować wyrób w punkcie sprzedaży lub też poza nim. Niektóre z punktów sprzedaży będą posiadały miejsca siedzące i stoliki przeznaczone do oczekiwania na produkt lub ewentualnej szybkiej konsumpcji na miejscu. Jednak sprzedaż wyrobów oferowanych przez Spółkę nie będzie zależała od wolnych miejsc, których z założenia będzie mniej niż osób kupujących w danym czasie. Oznacza to, że klient kupując produkt nie będzie miał żadnej gwarancji miejsca siedzącego.

W punktach sprzedaży nie będzie prowadzona obsługa kelnerska, nie będzie również sali restauracyjnej, rozumianej jako eleganckie wnętrze z nakrytymi stołami, sztućcami, talerzami i kieliszkami. Nie będzie także toalet, ani szatni. Informacja o produktach znajdzie się na tablicy a nie w karcie dań podawanej klientowi do ręki. Klient będzie miał znikomą możliwość konfigurowania kupowanego produktu (w zasadzie tylko poprzez wybór sosu).

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż przedmiotem działalności nie jest działalność gastronomiczna rozumiana jako działalność restauracyjna, która obejmuje zagwarantowanie klientowi odpowiedniego lokalu (elegancka sala ze stołami i krzesłami oraz miejscem do wyboru) oraz infrastruktury (stoły nakryte elegancką zastawą, szatnia, toalety, stosowna muzyka) i obsługi kelnerskiej. Działalność gospodarcza będzie polegać m.in. na tym, że klient nie będzie miał żadnej gwarancji miejsca siedzącego i w miejscu sprzedaży nie będzie prowadzona obsługa kelnerska. Ponadto wskazano, że prowadzona sprzedaż zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów, kebabów oraz frytek nie odbywa się w punktach lub lokalach gastronomicznych, rozumianych jako punkty lub lokale, w których prowadzona jest działalność gastronomiczna, rozumiana jako działalność restauracyjna, która obejmuje zagwarantowanie klientowi odpowiedniego lokalu (elegancka sala ze stołami i krzesłami oraz miejscem do wyboru) oraz infrastruktury (stoły nakryte elegancką zastawą, szatnia, toalety, stosowna muzyka) i obsługi kelnerskiej. Według Spółki czynności będące przedmiotem zapytania są sklasyfikowane w PKWiU 56.10.1, ale wyłącznie dla potrzeb statystycznych, a nie dla potrzeb przepisów podatkowych oraz klasyfikacja dokonana przez ośrodek statystyczny nie może być sprzeczna z wykładnią przepisów podatkowych w zakresie VAT wskazaną przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna stosować Spółka na zapiekanki.

2.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna stosować Spółka na hot-dogi.

3.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna stosować Spółka na hamburgery.

4.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna stosować Spółka na kebaby.

5.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna stosować Spółka na frytki.

Zdaniem Spółki, powinna stosować stawkę VAT w wysokości 5% na zapiekanki, hot-dogi, hamburgery, kebaby oraz frytki, ponieważ zgodnie z pozycją 28 załącznika nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług sprzedaż gotowych posiłków i dań (PKWiU ex 10.85.1), z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2% opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 5%. Dla potwierdzenia swojego stanowiska Spółka przywołuje wyroki TSUE: z dnia 10 marca 2011 r. C-497/09 (w sprawach połączonych C-497/09, C499/09, C-501/09 i C-502/09) i z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94.

W wyroku z dnia 10 marca 2011 r. C-497/09 (w sprawach połączonych C-497/09, C499/09, C-501/09 i C-502/09) TSUE uznał, iż sprzedaż przygotowywanych na miejscu posiłków w tym m.in.: kiełbasek z grilla, hot-dogów, frytek, szaszłyków oraz kotletów jest powiązana z różnymi elementami świadczenia usług. Stwierdził jednocześnie, iż: " (...) przeważającym elementem tych transakcji w ich całościowym ujęciu jest dostawa gotowych dań lub artykułów żywnościowych do spożycia na miejscu, jako że przygotowanie tych produktów, pobieżne i znormalizowane, jest nierozerwalnie związane z tymi transakcjami, a udostępnienie podstawowych urządzeń pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu ma charakter wyłącznie dodatkowy i drugorzędny." Biorąc powyższe pod uwagę Spółka uważa, iż sprzedaż przez nią wyrobów, o których mowa w opisie stanowi dostawę towarów, a nie świadczenie usług. Spółka zwraca uwagę na treść wyroku C-231/94, w którym TSUE podkreśla, iż transakcje w restauracjach charakteryzuje zespół cech i czynności, a dostawa posiłku jest tylko częścią usługi, choć stanowi dominujący ich element. TSUE rozróżnił także dostawę posiłków "na wynos", która nie jest powiązana ze świadczeniem usług kreujących zwiększoną konsumpcję na miejscu. W rezultacie jedynie transakcje dokonywane w restauracjach o odpowiedniej infrastrukturze zapewnianej konsumentom (tzn. przykładowo z salą restauracyjną, szatnią, meblami, wyposażeniem, naczyniami), zostały potraktowane przez TSUE za świadczenie usług.

Biorąc pod uwagę przytoczone wyroki Spółka uważa, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie świadczyła usług, lecz będzie dokonywała dostawy towarów. Świadczyć o tym będzie nie tylko charakter prowadzonej przez Spółkę działalności, jaką będzie sprzedaż wyrobów gotowych w celu natychmiastowej konsumpcji, lecz także brak odpowiedniej infrastruktury w punktach sprzedaży. Istotą transakcji dokonywanych przez Spółkę będzie bowiem sprzedaż gotowych posiłków (produktów) przeznaczonych do konsumpcji we własnym zakresie. Spółka zauważa, że zbieżne stanowisko zostało zawarte w interpretacji prawa podatkowego: znak IPPP1-4441-74/11-2/PR z dnia 21 października 2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w której przytoczony został również wymieniony powyżej wyrok. W przedstawionym w interpretacji stanie faktycznym sprzedaż hot-dogów oraz "produktów z pieca" na stacjach benzynowych, przystosowanych do konsumpcji na miejscu, została potraktowana jako kompleksowa dostawa towarów. Spółka zauważa, iż stan faktyczny przedstawiony w powyższej interpretacji jest co do zasady zbieżny z opisanym we wniosku. Ponadto w opinii Spółki nadany przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi symbol klasyfikacji PKWiU nie powinien być dla organów podatkowych wiążący, a w świetle przytoczonych argumentów jest nieznaczący. Reasumując, zgodnie z załącznikiem nr 10 do ustawy o VAT sprzedaż gotowych posiłków i dań, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2% opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 5%.

W związku z powyższym w opinii Spółki dokonywać ona będzie dostawy towarów (zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów, kebabów oraz frytek), która podlegać będzie opodatkowaniu 5% stawką VAT.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku Spółka podkreśliła, że w piśmie informującym o PKWiU ośrodek statystyczny zaznaczył, że służby statystyki publicznej są uprawnione jedynie do interpretowania obowiązujących standardów klasyfikacyjnych oraz, że interpretacje odnoszą się wyłącznie do informowania, co mieści się w zakresie poszczególnych grupowań PKWiU. W ocenie Spółki, dla potrzeb interpretacji przepisów podatkowych i zastosowania stawki VAT czynności będące przedmiotem zapytania powinny być traktowane w ten sposób, że obejmuje je "PKWiU ex 10.85.1 - sprzedaż gotowych posiłków i dań". Oczywistym jest bowiem, iż klasyfikacja dokonana przez ośrodek statystyczny, tj. PKWiU 56.10.1 nie może być sprzeczna z wykładnią przepisów podatkowych w zakresie VAT wskazaną przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W tej sytuacji, według Spółki czynności będące przedmiotem zapytania podlegają opodatkowaniu 5%-ową stawką podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stosownie do art. 5a, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto, w myśl art. 41 ust. 2a, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 28 wskazano na "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" PKWiU ex 10.85.1.

Należy wskazać, iż w myśl art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Ponadto zgodnie z pkt 1 objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, pod pozycją 28 wymienione zostały "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" PKWiU ex 10.85.1.

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, iż symbol "ex" dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Natomiast w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), w § 7 ust. 1 pkt 1 przewidziano, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza sprzedawać: zapiekanki, hot-dogi, hamburgery, kebaby, frytki. Posiłki przygotowywane są z gotowych półproduktów przez pracowników Spółki, podlegają jedynie obróbce termicznej. W większości przypadków wskazane posiłki sprzedawane będą "na wynos", klient będzie mógł skonsumować wyrób w punkcie sprzedaży, albowiem niektóre punkty będą posiadały miejsca siedzące i stoliki przeznaczone zarówno do oczekiwania na produkt lub na wypadek, gdyby klient przy konsumpcji zechciał usiąść. W punkach sprzedaży nie będzie prowadzona obsługa kelnerska. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż czynności będące przedmiotem zapytania mieszczą się w PKWiU ex 10.85.1 - sprzedaż gotowych posiłków i dań.

Mając powyższe na uwadze należy w pierwszej kolejności zauważyć, iż w przypadku, gdy transakcja składa się z szeregu świadczeń i czynności, należy brać pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich jest ona dokonywana, celem określenia, po pierwsze, czy chodzi o dwa lub więcej świadczenia odrębne, czy też o świadczenie złożone (kompleksowe), a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku świadczenie złożone należy zakwalifikować jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usług. Wskazać przy tym należy, co podkreślał wielokrotnie Trybunał Sprawiedliwości UE, iż koniecznym jest dokonywanie analizy takiej transakcji z punktu widzenia przeciętnego konsumenta.

Aby stwierdzić, czy dane świadczenie jest świadczeniem złożonym (kompleksowym), winno ono składać się z różnych czynności, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na świadczenie takiego rodzaju składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast za pomocniczą należy uznać taką czynność, jeśli nie stanowi celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncza czynność lub świadczenie traktowana jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczego jest zdeterminowany przez świadczenie główne, które zarazem nie może zostać wykonane lub wykorzystane bez świadczenia pomocniczego.

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

W przywołanym przez Wnioskodawcę wyroku TSUE z dnia 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, 501/09 i C-502/09, w którym Trybunał rozstrzygał kwestię zakwalifikowania m.in. sprzedaży gotowych posiłków lub artykułów żywnościowych do spożycia na miejscu na stoiskach lub w przyczepach gastronomicznych jako "dostawę towarów" lub "świadczenie usług", w uzasadnieniu zaznaczono, iż "sprzedaży towaru zawsze towarzyszy minimalny zakres świadczonych usług, jak umieszczenie towaru na półkach sklepowych czy wystawienie rachunku (...). Natomiast "działalność restauracyjną charakteryzuje szereg elementów i czynności (...), od przygotowania posiłku do jego podania, i wiąże się z zapewnieniem klientowi infrastruktury obejmującej salę jadalną z pomieszczeniami przyległymi (szatnia itp.), meble i nakrycia. Osoby, które zawodowo realizują świadczenia wchodzące w skład działalności restauracyjnej, nakrywają do stołu, służą poradą klientom i udzielają im wyjaśnień w przedmiocie oferowanych artykułów żywnościowych i napojów, podają te produkty do stołu i wreszcie sprzątają stoły po konsumpcji" (podobnie wyrok z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie Faaborg-Gelting Linien C-231/94).

Dokonując oceny całości transakcji dokonywanych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż skoro, jak wskazał Wnioskodawca dominującym elementem w opisanym przypadku jest dostawa towarów - gotowych do spożycia posiłków, natomiast elementy świadczenia usług poprzedzające dostawę (przygotowanie posiłków) mają charakter jedynie pobieżny oraz nie występują okoliczności charakteryzujące działalność restauracyjną: brak specyficznej infrastruktury pozwalającej klientom na konsumpcję na miejscu, nie ma obsługi kelnerskiej, a z punktu widzenia przeciętnego klienta istotnym jest zakup gotowego posiłku, spożywanego - w większości przypadków na wynos (klient nie oczekuje dodatkowych świadczeń poza nabyciem towaru), to przyszła sprzedaż przez Spółkę gotowych do spożycia zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów, kebabów oraz frytek "na wynos" będzie podlegać opodatkowaniu stawką w wysokości 5%, pod warunkiem, że towary te mieszczą się faktycznie w PKWiU w grupowaniu 10.85.1.

W przeciwnym wypadku - jeśli sprzedaż przez Spółkę zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów, kebabów nie stanowi wyłącznie sprzedaży gotowych dań, to usługa ta podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, jako usługa mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 56.10.1 świadczona przez pozostałe placówki gastronomiczne.

Jednocześnie podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Dlatego też niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKWiU jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl