ITPP1/443-1007/12/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1007/12/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. Wojewoda, na wniosek Spółki, ustalił lokalizację przedsięwzięcia pn. "...." m.in. na działce:

1.

nr 46/9 o pow. 1.157 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 46/2,

2.

nr 162/42 o pow. 192 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 162/18,

3.

nr 122/7 o pow. 33 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 122/4,

4.

nr 122/6 o pow. 407 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 122/3,

5.

nr 337/14 o pow. 111 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 337/5,

6.

nr 158/10 o pow. 42 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 158/3,

7.

nr 47/2 o pow. 1026 m#178;, obręb R., gmina Z.,

8.

nr 134/7 o pow. 372 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 134/2,

9.

nr 135/10 o pow. 5 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 135/4,

10.

nr 70/17 o pow. 429 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 70/7,

11.

nr 162/36 o pow. 570 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 162/23,

12.

nr 129/5 o pow. 284 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 129/4,

13.

nr 126/32 o pow. 5897 m#178;, obręb R., gmina Z., która powstanie z podziału działki nr 126/15.

Decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia zatwierdzi wskazane powyżej podziały zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Na dzień dzisiejszy właścicielami ww. działek, z wyjątkiem działki nr 337/14, są osoby fizyczne. Właścicielem działki nr 337/14 jest osoba prawna. Na mocy ww. decyzji Wojewody, z dniem jej ostateczności działki określone w pkt 1-13 staną się własnością Województwa - art. 24a ust. 3 ustawy stanowi, że nieruchomości objęte decyzją o lokalizacji przedsięwzięcia, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia stała się ostateczna. Wskazana decyzja Wojewody nie jest ostateczna, trwa postępowanie odwoławcze.

Ad. 1. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 3 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 46/9 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 164.294,00 zł.

Ad. 2. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 10 lipca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 162/42 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 29.952,00 zł.

Ad. 3. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 5 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 122/7 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 5.455,00 zł.

Ad. 4. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 5 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 122/6 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 62.271,00 zł.

Ad. 5. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 2 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 337/14 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 16.317,00 zł.

Ad. 6. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 6 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 158/10 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 6.426,00 zł.

Ad. 7. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 6 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 47/2 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 148.951,00 zł.

Ad. 8. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 2 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 134/7 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 56.916,00 zł.

Ad. 9. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 2 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 135/10 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 765,00 zł.

Ad. 10. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 5 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 70/17 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 63.550,00 zł.

Ad. 11. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 6 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 162/36 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 83.790,00 zł.

Ad. 12. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 2 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 129/5 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 41.748,00 zł.

Ad. 13. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 2 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę Kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy, działka nr 126/32 jest działką niezabudowaną. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 857.314,00 zł.

Zgodnie z ww. decyzją Wojewody, wszystkie ww. działki przeznaczone są pod budowę Kolei, z przeznaczeniem pod infrastrukturę kolejową lub pod kolizję z istniejącą infrastrukturą:

I.

Województwo zamierza nieruchomości położone w R., ujęte w pkt 1-13, sprzedać na rzecz Spółki ze 100% kapitałem Województwa, w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Działki przeznaczone są pod budowę Kolei zgodnie z decyzją Wojewody z dnia 5 stycznia 2012 r.

II.

Województwo zamierza nieruchomości wskazane w pkt 1-11 położone w R., sprzedać na rzecz Spółki, w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działek niezabudowanych do dnia sprzedaży, Spółka w ramach realizacji projektu pn. "..." wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie m.in. rozpoczęcie robót bezpośrednio związanych z budową infrastruktury kolejowej. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2015 r. Zgodnie z informacją uzyskaną od Spółki w ramach projektowanej inwestycji na niżej wymienionych działkach powstaną:

1.

na działce nr 46/9 - droga, skarpa, rów odwadniający,

2.

na działce nr 162/42 - droga, skarpa, rów odwadniający, przebudowa mediów,

3.

na działce nr 122/7 - droga, skarpa, przebudowa mediów,

4.

na działce nr 337/14 - fragment nasypu kolejowego, rów odwadniający,

5.

na działce nr 158/10 - przebudowa sieci, fragment nasypu drogowego,

6.

na działce nr 47/2 - droga, nasyp drogowy, rów odwadniający,

7.

na działce nr 135/10 - umocniony żwirem dojazd eksploatacyjny (droga żwirowa), sieci,

8.

na działce nr 70/17 - droga, nasyp drogowy, rów odwadniający,

9.

na działce nr 162/36 - droga, nasypy drogowe, rów odwadniający, sieci,

10.

na działce nr 129/5 - droga wewnętrzna wraz z nasypem drogowym,

11.

na działce nr 126/32 - drogi wewnętrzne, nasyp kolejowy, odwodnienie, teletechnika, maszt GSM-R.

Sprzedaż ww. działek na rzecz Spółki nastąpi po faktycznym wybudowaniu ww. obiektów budowlanych, a przed zakończeniem inwestycji objętej projektem. Nakłady na wybudowanie ww. obiektów poniesie inwestor, czyli Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż Spółce nieruchomości niezabudowanych, opisanych w pkt 1-13, jest opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy sprzedaż Spółce nieruchomości, opisanych w pkt 1-11, jest zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 1. Zdaniem Województwa, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości niezabudowanych, opisanych w pkt 1-13, będzie opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, w myśl, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wnioskodawca wskazał, iż przy założeniu, że działki są niezabudowane, a przeznaczone pod budowę Kolei, zgodnie z decyzją Wojewody z dnia 5 stycznia 2012 r. o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia, sprzedaż działek gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę nie może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 9 ustawy

.

Ad. 2. Zdaniem Województwa, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości określonych w pkt 1-11 będzie zwolniona od podatku VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Wnioskodawca wskazał, iż z uwagi na fakt, że sprzedaż budowli w postaci: nasypu kolejowego, nasypu drogowego, skarpy (budowla ziemna w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego), drogi, drogi żwirowej (obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego), masztu, położonych na działkach określonych w pkt 1-11 będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. budowle nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiące czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże sprzedaż ta będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zgodnie z tym artykułem zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu. Z uwagi na fakt, że Województwu w stosunku do budowli, mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budowli Województwo nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie budowli, sprzedaż budowli położonych na działkach określonych w pkt 1-11 jest zwolniona od podatku VAT. Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione. Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budynków lub budowli jest zwolniona od podatku VAT, dostawa gruntu działek wymienionych w pkt 1-11 jest również zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl