ITPP/443-1130/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP/443-1130/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania otrzymanej premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania otrzymanej premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka składa się z centrali oraz aktualnie z 30 firm zrzeszonych, rozmieszczonych w różnych miastach Polski. Działalność gospodarcza opiera się na bazie podpisanych umów z firmami zrzeszonymi, które określają zasady współpracy oraz wysokość tzw. "opłaty czynszowej" za przynależność do sieci. Każda z firm zrzeszonych działa na swoim lokalnym rynku, obsługując swoich klientów a przy tym obsługiwani są klienci, posiadający rozbudowane struktury na terenie całego kraju (duże instytucje, koncerny, banki). Oddziały i przedstawicielstwa tych podmiotów obsługiwane są przez firmy zrzeszone będące najbliższe siedzibą. Firmy zrzeszone dokonują bezpośrednich zakupów towarów u dostawców, producentów, importerów lub dystrybutorów artykułów biurowych. Kompleksowe umowy dostawy negocjowane są przez Spółkę, która będąc przedstawicielem zrzeszenia a raczej centralą wielu podmiotów, posiada większą siłę przetargową, pozwalającą uzyskać korzystniejsze warunki. Umowy te gwarantują wypłatę Spółce premii pieniężnej z tytułu wielkości obrotów na linii dostawca - wszystkie firmy zrzeszone. Wszelkie usługi świadczone na rzecz dostawców i firm są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Premia pieniężna jest związana tylko z wielkością obrotów. Premia wpływa na rachunek Spółki i następnie jest proporcjonalnie rozdzielana między podmioty zrzeszone. Spółka na premie pieniężną wystawia dostawcom faktury VAT zawierające należny podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postępuje prawidłowo wystawiając faktury VAT wraz z podatkiem należnym dostawcom za otrzymaną premię pieniężną wypłacaną w związku z przekroczeniem wartości obrotów.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotychczasowe działanie nie jest prawidłowe. Spółka wskazała, iż zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 5 Szóstej Dyrektywy, w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z podwójnym opodatkowaniem dostawy towarów. Stwierdziła, iż świadczenie w postaci wypłaty premii pieniężnej nie jest wynagrodzeniem za odrębną usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższych przepisów wynika, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania mające na celu intensyfikację sprzedaży towarów oraz świadczenia usług, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące przyznawania premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie zostały przyznane, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy, itp.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka składająca się z centrali oraz 30 firm zrzeszonych, opiera działalność gospodarczą na bazie podpisanych umów z ww. firmami, określających zasady współpracy. Firmy zrzeszone dokonują bezpośrednich zakupów towarów u dostawców, producentów, importerów lub dystrybutorów artykułów biurowych. Kompleksowe umowy dostawy negocjowane są przez Spółkę, będącą przedstawicielem zrzeszenia. Umowy te gwarantują wypłatę Spółce premii pieniężnej z tytułu wielkości obrotów na linii dostawca-wszystkie firmy zrzeszone. Wypłata premii uzależniona jest wyłącznie od wielkości obrotów. Premia wpływa na rachunek Spółki a następnie jest proporcjonalnie rozdzielana między podmioty zrzeszone. W związku z otrzymaną premią Spółka wystawia dostawcom faktury VAT zawierające należny podatek od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści wniosku - "premie pieniężne" są wypłacone Spółce, jako jednostce reprezentującej podmioty zrzeszone, jedynie ze względu na osiągnięcie obrotów przez te podmioty, nie mogą być traktowane jako wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż Spółka nie wykonuje żadnych czynności na rzecz dostawców, otrzymane przez nią "premie pieniężne" nie podlegają regulacjom wynikającym z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Spółka nie jest uprawniona do wystawienia faktury VAT w związku z otrzymaniem ww. premii.

Z uwagi na fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla kontrahentów Spółki, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną winni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl