ITPB4/4511-377/16-4/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB4/4511-377/16-4/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych objęcia warrantów subskrypcyjnych w ramach programu motywacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych objęcia warrantów subskrypcyjnych w ramach programu motywacyjnego, skutków podatkowych objęcia akcji w wyniku realizacji prawa z warrantów subskrypcyjnych, opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia akcji oraz skutków podatkowych otrzymania, w ramach programu motywacyjnego, Akcji Fantomowych i realizacji praw z nich wynikających.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest obywatelem polskim mającym miejsce zamieszkania w Polsce i podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest członkiem zarządu spółki akcyjnej z siedzibą w Polsce (dalej: "Spółka"). Wnioskodawca został powołany do pełnienia funkcji członka zarządu Spółki uchwałą walnego zgromadzenia Spółki. Ponadto Wnioskodawcę wiąże ze Spółką stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, jednakże na stanowisku innym niż funkcja pełniona w Zarządzie Spółki.

Na początku 2016 r. Spółka rozpoczęła proces wdrażania dwóch programów motywacyjnych (dalej: "Program A" oraz "Program B"), które zostały skierowane do członków zarządu Spółki (dalej: "Uprawnieni" lub "Uczestnicy").

Program A stanowi modyfikację funkcjonującego w Spółce od 2015 r. programu motywacyjnego opartego o emisję warrantów subskrypcyjnych, na podstawie których Uprawnieni, w tym Wnioskodawca, będą mieli w przyszłości prawo do objęcia akcji Spółki (powyższy program stanowił również przedmiot interpretacji indywidualnej wydanej dla Wnioskodawcy).

Modyfikacja Programu nastąpiła w zakresie zmiany ceny emisyjnej, po której obejmowane będą akcje. Poprzednio cena ta była równa wartości nominalnej akcji i wynosiła 1 zł, natomiast w Programie A, cena ta określana jest jako wartość rynkowa akcji i stanowi kurs zamknięcia notowań akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych z dnia X roku.

W celu wprowadzenia Programu, walne zgromadzenie Spółki podjęło stosowne uchwały, tj. w przedmiocie implementacji Programu oraz o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego z wyłączeniem prawa poboru warrantów oraz akcji obejmowanych przez dotychczasowych akcjonariuszy ze wskazaniem, że uprawnionymi do objęcia wyemitowanych akcji (jeżeli do emisji dojdzie) będą Uczestnicy Programu. Wyemitowane warranty subskrypcyjne będą uprawniały do objęcia akcji Spółki (1 akcja za 1 warrant) wyemitowanych na podstawie uchwały walnego zgromadzania o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki.

Warranty subskrypcyjne zgodnie ze swoją naturą nie rodzą prawa do dywidendy, udziału w majątku spółki po jej likwidacji, czy innych praw majątkowych, ani praw korporacyjnych, w tym prawa głosu na walnym zgromadzeniu. Warranty subskrypcyjne wyemitowane w ramach organizowanego przez Spółkę Programu A będą imienne i nie będą mogły być zbywane na rzecz osób trzecich. Warranty będą podlegały dziedziczeniu. Warranty będą przyznawane Uprawnionym nieodpłatnie w poszczególnych latach obowiązywania Programu, pod warunkiem spełnienia kryteriów ekonomicznych wyznaczanych przez Radę Nadzorczą zgodnie z Regulaminem Programu. Prawo objęcia akcji wskutek realizacji praw z warrantów będzie przysługiwało Uprawnionym, w tym Wnioskodawcy, po upływie ostatniego roku obowiązywania Programu, po uiszczeniu określonej w Programie ceny emisyjnej.

Podstawą funkcjonowania Programu motywacyjnego będzie Regulamin Programu przyjęty przez Radę Nadzorczą, na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy w przedmiocie jego implementacji oraz upoważnienia Rady Nadzorczej do określenia szczegółów Programu. W okolicznościach określonych w Programie prawa z warrantu wygasną, a sam warrant zostanie umorzony przez Spółkę bez wypłaty wynagrodzenia na rzecz Uprawnionych. W takiej sytuacji warrant nigdy nie będzie uprawniał do objęcia akcji, lecz wygaśnie bez realizacji praw z warrantu.

Program B oparty jest na tzw. Akcjach Fantomowych, a jego Uczestnikami są członkowie zarządu Spółki. Zasady wdrażania i funkcjonowania Programu B, zawarte zostały w przyjętym przez Radę Nadzorczą Spółki Regulaminie. Celem Programu jest stworzenie mechanizmów motywujących do efektywnego zarządzania Spółką, do działań zapewniających długotrwały wzrost wartości Spółki, jej rozwój oraz długoterminowe związanie członków Zarządu ze Spółką i stworzenie warunków umożliwiających wynagradzanie członków Zarządu Spółki za ich wkład w osiągnięte przez Spółkę wyniki finansowe.

Zgodnie z Regulaminem Programu B Akcje Fantomowe stanowią instrument finansowy, pochodny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm., dalej: "Ustawa") oraz art. 3 pkt 28a Ustawy, którego instrumentem bazowym jest akcja Spółki, i którego wartość wyliczana jest w oparciu o kurs akcji Spółki, zgodnie z zasadami przewidzianymi w Regulaminie Programu B.

Akcje Fantomowe mają postać wirtualną i nabywane są przez Uczestników od Spółki w oparciu o stosunek cywilnoprawny nawiązany poza stosunkiem służbowym. Akcje Fantomowe nie są papierami wartościowymi w rozumieniu Ustawy, a w szczególności nie stanowią akcji w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych, nie dają prawa głosu, nie upoważniają do udziału w zysku i nie są notowane na GPW. Akcje Fantomowe są niezbywalne, nie podlegają też zamianie na inne instrumenty finansowe, w tym instrumenty pochodne, w rozumieniu Ustawy. Uprawnienia wynikające z Akcji Fantomowych podlegają dziedziczeniu.

Warunkiem przyznania Akcji Fantomowych Uczestnikom będzie spełnienie za dany okres (w analizowanym przypadku rok obrotowy), w którym Program będzie realizowany, określonego poziomu wskaźników ekonomicznych (np. zysk netto czy EBITDA gotówkowa). Spełnienie niniejszych warunków skutkować będzie wyliczeniem wartości Programu B, zgodnie ze wzorem ustalonym w Regulaminie Programu B, w oparciu o który zostanie ustalona następnie całkowita liczba Akcji Fantomowych przyznawanych wszystkim Uczestnikom Programu.

Całkowita liczba Akcji Fantomowych przyznawanych wszystkim Uczestnikom za dany okres Programu B obliczana będzie jako iloraz Wartości Programu oraz ceny akcji Spółki będącej średnią arytmetyczną kursu akcji Spółki z okresu ustalonego w Regulaminie Programu B.

Zarówno ocena spełnienia warunków do przyznania Akcji Fantomowych, jak i ustalenie Całkowitej liczby Akcji Fantomowych oraz liczby Akcji Fantomowych należnych poszczególnym Uczestnikom, zostanie dokonana przez Radę Nadzorczą Spółki w drodze uchwały.

Kolejno Rada Nadzorcza Spółki złoży Uczestnikom pisemną ofertę nieodpłatnego nabycia Akcji Fantomowych w ilości wynikającej z podjętej uchwały, a przyjęcie oferty nastąpi poprzez złożenie przez Uprawnionych Radzie Nadzorczej Spółki pisemnego oświadczenia.

Poprzez nabycie Akcji Fantomowych Uczestnik nabędzie warunkowe niezbywalne prawo do otrzymania po upływie tzw. Okresu Przetrzymania (okresu czasu, w którym Uprawniony nie będzie mógł wykonać uprawnień wynikających z Akcji Fantomowych) tzw. Świadczenia Fantomowego, w wysokości nieokreślonej w chwili ich nabycia.

Okres Przetrzymania definiowany jest w Regulaminie Programu B i w momencie składania niniejszego wniosku wynosi 6 miesięcy. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że w następnych latach okres ten może ulec zmianie, np. do kwartału, 5 miesięcy, roku.

Świadczenie Fantomowe będzie kalkulowane jako iloczyn przyznanych Uczestnikowi Akcji Fantomowych, co do których upłynął Okres Przetrzymania, oraz ceny akcji Spółki będącej średnią arytmetyczną kursu akcji Spółki na zamknięcie każdego dnia sesyjnego na GPW z Okresu Przetrzymania.

W rezultacie, Uczestnicy na żadnym etapie realizacji Programu B nie otrzymają akcji Spółki do własnej dyspozycji, a jedynie prawo do uzyskania w przyszłości środków pieniężnych, których kwota uzależniona będzie od przyszłego kursu akcji Spółki. Co za tym idzie, w momencie otrzymania Akcji Fantomowych Uczestnik nie będzie w stanie określić wartości Świadczenia Fantomowego, gdyż uzależnione ono będzie od wartości kursu akcji Spółki. Dopiero po zakończeniu Okresu Przetrzymania taka wartość będzie mogła być dokładnie ustalona.

Regulamin Programu B przewiduje ponadto zdarzenia czy sytuacje, które mogą skutkować wygaśnięciem lub utratą prawa, zarówno do otrzymania Akcji Fantomowych, jak również do otrzymania Świadczenia Fantomowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy objęcie warrantów subskrypcyjnych w ramach Programu A skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy objęcie akcji wskutek realizacji prawa z warrantu subskrypcyjnego i uiszczenia ceny emisyjnej określonej w Regulaminie Programu A skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

3. Jak ustalić podstawę opodatkowania i jak opodatkowane jest zbycie akcji Spółki uzyskanych w ramach Programu A?

4. Czy otrzymanie Akcji Fantomowych w ramach Programu B skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

5. Czy po stronie Wnioskodawcy ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu powstanie jedynie z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych, w momencie wypłaty mu Świadczenia Fantomowego i stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który powinien zostać rozliczony wyłącznie w rocznym zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 1. W pozostałym zakresie rozstrzygają odrębne interpretacje indywidualne.

Zdaniem Wnioskodawcy, objęcie warrantów subskrypcyjnych w związku z uczestnictwem w Programie A nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej "ustawa o PIT") źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c. Za przychody z kapitałów pieniężnych, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 powołanej ustawy, uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych oraz przychody z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Ustawa o PIT definiuje w art. 5a pkt 11 papiery wartościowe jako papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Natomiast ustawa o obrocie instrumentami finansowymi zalicza do papierów wartościowych między innymi warranty subskrypcyjne. Zatem jedynie w przypadku zbycia warrantów subskrypcyjnych po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w treści art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. W przedstawionym przez Wnioskodawcę przypadku warranty subskrypcyjne wyemitowane w ramach organizowanego przez Spółkę Programu motywacyjnego będą imienne i nie będą mogły być zbywane na rzecz osób trzecich.

W związku z powyższym, dalsza analiza podatkowa dotyczyć może jedynie ustalenia czy po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodem podatnika jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość tę określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ustawy o PIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, w chwili objęcia warrantów subskrypcyjnych u Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na moment otrzymania warrantów nie sposób jest ustalić jaka jest ich wartość rynkowa, która mogłaby stanowić podstawę opodatkowania. Warranty subskrypcyjne, zgodnie ze swoim charakterem nie rodzą prawa do dywidendy, praw do głosu na walnym zgromadzeniu, udziału w majątku spółki po jej likwidacji czy innych praw majątkowych.

Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, jak na przykład w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 maja 2014 r., nr IPPB2/415-181/14-2/PW. Organ podatkowy wskazał, iż: "w momencie przyznania w sposób nieodpłatny warrantów subskrypcyjnych, niemożliwym jest ustalenie ceny rynkowej stosowanej przy udostępnianiu praw "lub w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem czasu i miejsca ich udostępnienia. Z kolei dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Tym samym brak konkretnego wymiaru finansowego tych papierów wartościowych w momencie ich objęcia przez osoby wskazane przez Podmiot Zarządzający, uniemożliwiać będzie traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy. Uwzględniając powyższe w momencie nieodpłatnego objęcia/nabycia niezbywalnych warrantów subskrypcyjnych, pozwalających na zapis i objęcie nowych akcji - dochód podlegający opodatkowaniu nie powstanie" (tak również w: interpretacji indywidualnej z 22 maja 2014 r., nr IPPB2/415-182/14-2/MK, w interpretacji indywidualnej z 7 lutego 2013 r., nr IPPB2/415-956/12-4/MK, w interpretacji indywidualnej z 5 lutego 2013 r., nr IBPBII/2/415-1455/12/NG oraz w interpretacji indywidualnej z 11 sierpnia 2012 r., nr IPPB2/415-469/12-4/MK).

Konkludując, objęcie warrantów subskrypcyjnych w ramach opisanego we wniosku Programu nie będzie skutkowało powstaniem u Uczestników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W tym miejscu wyjaśnić jedynie należy, że przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca przywołał nieaktualne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawą z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1932) zmieniono brzmienie tego przepisu, który po zmianie stanowi, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych. Ponadto do art. 17 dodano ust. 1ab pkt 1 który stanowi, że przychód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Powyższe zmiany nie mają jednak wpływu na treść rozstrzygnięcia.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych i sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Ponadto informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów, w szczególności dla innych uczestników programu motywacyjnego.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Wskazać bowiem należy, że w postępowaniu o wydanie interpretacji organ podatkowy nie przeprowadza dowodów w rozumieniu art. 180 i następnych Ordynacji podatkowej i nie ocenia ich w myśl art. 191 tej ustawy, gdyż nie jest to postępowanie podatkowe. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli zatem stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja indywidualna nie chroni Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl