ITPB4/4511-230/16/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB4/4511-230/16/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

W roku 2013 zmarł ojciec Wnioskodawcy. Pozostawił po sobie lokal mieszkalny. Zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe z uwzględnieniem dziedziczenia przez Wnioskodawcę części tego lokalu. Lokal ten został odziedziczony wraz z matką i dwojgiem rodzeństwa. Wnioskodawca wraz z matką i rodzeństwem zgłosili ten fakt do Urzędu Skarbowego. Lokal mieszkalny został sprzedany w czerwcu 2015 r. (czyli przed upływem 5 lat od nabycia praw spadkowych). Środki z części odziedziczonej nieruchomości zostały przelane na wspólne konto bankowe Wnioskodawcy i jego żony.

W roku 2012 w trakcie trwania małżeństwa (Wnioskodawcy i jego żony) i wspólności majątkowej, Wnioskodawca wraz z żoną zakupił dom całoroczny jednorodzinny na który został zaciągnięty kredyt hipoteczny. Dom spełnia warunki domu mieszkalnego i tak jest wykorzystywany. Właścicielami domu są Wnioskodawca wraz z żoną, natomiast kredyt został zaciągnięty na Wnioskodawcę, jego żonę oraz rodziców żony (ponieważ była zbyt mała zdolność kredytowa Wnioskodawcy i jego żony). Kredyt hipoteczny jest regularnie spłacany od 2012 r. tylko przez Wnioskodawcę i jego żonę. Rodzice żony Wnioskodawcy, jak wspomniano powyżej, zostali wspólnie kredytobiorcami kredytu hipotecznego tylko dla zwiększenia zdolności kredytowej. Kredyt spłacany jest raz ze wspólnego konta Wnioskodawcy i jego żony w banku X, a innym razem z konta w banku Y, w którym zaciągnięty jest kredyt. Właścicielem konta w banku Y jest żona Wnioskodawcy, ponieważ to konto zostało utworzone do kredytu i właścicielem może być tylko jedna osoba. W tym czasie, kiedy zaciągany był kredyt, dla Wnioskodawcy i jego żony nie miało znaczenia, kto będzie właścicielem tego konta, ponieważ wszystkie środki pozostają w ich wspólnocie.

W związku z otrzymanymi w czerwcu 2015 r. pieniędzmi ze sprzedaży nieruchomości, od lipca 2015 r. następowała spłata kredytu hipotecznego ze środków otrzymanych ze sprzedaży nieruchomości. Całość otrzymanych pieniędzy zostanie wydana do grudnia 2017 r. na spłatę części kredytu hipotecznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy cały przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości korzysta ze zwolnienia podatkowego z uwagi na wydatkowanie tego przychodu na spłatę kredytu hipotecznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że:

* przychód ze sprzedaży nieruchomości otrzymał Wnioskodawca i jest on wydatkowany na wspólny cel mieszkaniowy,

* właścicielami domu, na który jest zaciągnięty kredyt, są tylko Wnioskodawca i jego żona,

* kredyt hipoteczny spłacany jest tylko przez Wnioskodawcę i jego żonę z konta wspólnego lub żony, co można udokumentować potwierdzeniami przelewów,

Cały przychód korzysta ze zwolnienia podatkowego ze względu na wykorzystanie go na spłatę kredytu hipotecznego do celów mieszkalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy sprzedaż udziału w lokalu mieszkalnym nabytym w drodze spadku w 2013 r. została dokonana w czerwcu 2015 r., czyli przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, to stanowi ona źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy - może jednak zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie. Stanowi on, że wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Podkreślenia wymaga, że zwolnieniu podatkowemu podlega dochód (jako różnica między przychodem a kosztami jego uzyskania), a nie przychód, jak wskazuje Wnioskodawca w treści wniosku. Zatem cały dochód będzie podlegał zwolnieniu, jeżeli cały przychód ze sprzedaży uzyskany przez Wnioskodawcę zostanie przeznaczony na własny cel mieszkaniowy.

W myśl art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,

b.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,

c.

spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b

- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Z kolei, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Wskazać należy, że zawarte w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczenie wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja w wymaganym terminie celów w nim wymienionych pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

Ponadto powoływany art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi także, że przychód ze sprzedaży ma zostać wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. To oznacza, że nabyty ze środków pozyskanych ze sprzedaży dziedziczonego lokalu mieszkalnego dom ma zaspokajać własne potrzeby mieszkaniowe podatnika, a nie potrzeby mieszkaniowe innych osób.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca uzyskał przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego w czerwcu 2015 r., to planowane wydatkowanie całości otrzymanych środków do grudnia 2017 r. na własne cele mieszkaniowe spełni wymóg terminu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy. Ponieważ Wnioskodawca nabył dom mieszkalny i zaciągnął kredyt hipoteczny przed uzyskaniem przychodu ze zbycia lokalu mieszkalnego, to spłatę powyższego kredytu uważa się za wydatek na własny cel mieszkaniowy, zgodnie z art. 21 ust. 25 ustawy. Nie ma zatem dla uzyskania omawianego zwolnienia przedmiotowego znaczenia, czy kredyt hipoteczny został zaciągnięty razem z innymi osobami, bądź inne osoby zamieszkują wraz z Wnioskodawcą zakupiony dom mieszkalny, gdyż wszystkie przesłanki uzyskania tego zwolnienia są spełnione łącznie. Jeśli zatem w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca wydatkuje całość omawianego przychodu ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe, tj. na spłatę zaciągniętego w 2012 r. kredytu hipotecznego, przed upływem terminu ustawowego, to całość dochodu z odpłatnego zbycia będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl