ITPB4/4511-117/16/JG - PIT w zakresie zwolnienia podatkowego z tytułu wydatków na własne cele mieszkaniowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB4/4511-117/16/JG PIT w zakresie zwolnienia podatkowego z tytułu wydatków na własne cele mieszkaniowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2016 r. (data wpływu 3 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia podatkowego z tytułu wydatków na własne cele mieszkaniowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zwolnienia podatkowego z tytułu wydatków na własne cele mieszkaniowe.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 24 września 2010 r. Wnioskodawca dokonał zakupu lokalu mieszkalnego w S. Przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca nabył za kwotę 145.000 zł, przy czym kwota 15.000 zł pochodziła ze środków własnych, natomiast kwota 130.000 zł pochodziła z kredytu bankowego udzielonego w dniu 23 września 2010 r. Ponadto ze środków własnych Wnioskodawca uiścił kwotę 4.478,60 zł u notariusza nabywając daną nieruchomość.

W dniu 2 października 2015 r. Wnioskodawca zbył przedmiotowy lokal mieszkalny za kwotę 168.000 zł, przy czym kwotę 120.500 zł nabywcy przekazali na konto banku, który udzielił Wnioskodawcy kredytu na zakup nieruchomości tytułem całkowitej spłaty kredytu.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca zbył nieruchomość przed upływem pięciu lat kalendarzowych od daty nabycia, zgodnie z prawem podatkowym przychód uzyskany ze zbycia nieruchomości lub tego prawa majątkowego w okresie dwóch lat w całości wydatkowany na nabycie nieruchomości, które będą przez Wnioskodawcę faktycznie wykorzystane na własne cele mieszkaniowe, może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dniu 7 grudnia 2015 r. Wnioskodawca wraz z żoną nabył lokal mieszkalny w P. Wspólnie z żoną Wnioskodawca wydatkował kwotę 30.000 zł tytułem wkładu własnego wpłacając ją sprzedającej, pozostałą zaś kwotę 190.000 zł pokrył z zaciągniętego z żoną kredytu hipotecznego. Wnioskodawca poniósł również koszty notarialne w kwocie 5.812,84 zł. Wnioskodawca wydatkował zatem w całości kwotę, która była jego dochodem na cele mieszkaniowe tzn. na zakup lokalu mieszkalnego, w którym obecnie zamieszkuje wraz z rodziną. Dochodem Wnioskodawcy jest kwota 168.000 zł, którą uzyskał ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, zaś kosztem uzyskania przychodu jest cena nabycia tego lokalu mieszkalnego tj. 145.000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującym prawem podatkowym, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, skorzystanie przez niego z ulgi, tym samym zwolnienie z zapłaty podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem pięciu lat kalendarzowych, jest zgodne z prawem podatkowym, bowiem przychód uzyskany ze zbycia nieruchomości w okresie dwóch lat w całości został wydatkowany na nabycie nieruchomości, czyli wykorzystany na własne cele mieszkaniowe, tj. zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie a w przypadku innych rzeczy pół roku licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło nabycie, w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że sprzedaż mieszkania przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie stanowi źródło przychodu w rozumieniu cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 30e ust. 1 ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl natomiast jego ust. 2, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy - może jednak zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie. Stanowi on, że wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 uważa się m.in.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

Należy podkreślić, że katalog wydatków wymienionych w treści art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter zamknięty - jest to wyliczenie enumeratywne, nie zaś przykładowe.

Aby jednak Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotny jest nie sam zakup lokalu mieszkalnego, ale wydatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego na wskazany w ustawie cel mieszkaniowy, jakim jest m.in. zakup lokalu mieszkalnego. Tak więc, dla całkowitego objęcia zwolnieniem dochodu ze sprzedaży lokalu konieczne jest wydatkowanie całej kwoty uzyskanego przychodu (czyli jak wskazał Wnioskodawca 168.000 zł).

W sytuacji, gdy po sprzedaży lokalu mieszkalnego Wnioskodawca wraz z małżonką zakupił lokal mieszkalny wydatkując z własnych środków kwotę 30.000 zł, to tylko ta kwota stanowi wydatek na cel mieszkaniowy uprawniający do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe zwolnienie obejmuje więc taką część dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi ww. wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w osiągniętym z odpłatnego zbycia przychodzie. Z faktu, że pozostała część ceny (190.000 zł) zakupu lokalu została uregulowana przelewem za pośrednictwem banku z udzielonego kredytu hipotecznego spłacanego w ratach nie sposób bowiem wywodzić, że Wnioskodawca przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego wydatkował na zakup lokalu mieszkalnego.

Zatem wydatek na zakup lokalu mieszkalnego - w części sfinansowanej kredytem hipotecznym - nie uprawnia do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl