ITPB4/423-66/13/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB4/423-66/13/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2013 r. (data wpływu 29 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie objęcia środków otrzymywanych z budżetu Komisji Europejskiej w związku z uczestnictwem w projekcie realizowanych w ramach programu Inteligentna Energia - Europa (Inteligent Energy - Europę) zwolnieniem przedmiotowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie objęcia środków otrzymywanych z budżetu Komisji Europejskiej w związku z uczestnictwem w projekcie realizowanych w ramach programu Inteligentna Energia - Europa (Inteligent Energy - Europę) zwolnieniem przedmiotowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

B. SA (jako partner konsorcjum) zawarła z Komisją Europejską umowę grantową na realizację projektu o pełnej nazwie: "Go ECO - Rozwój i wdrożenie zintegrowanych systemów energetycznych w Parkach Przemysłowych" i akronimie "Go ECO" ("Go ECO - Development and Implementation of Integrated Energy Concepts in Business Parks"). Umowa ta została zawarta w imieniu konsorcjum 8 beneficjentów przez partnera wiodącego konsorcjum (koordynatora projektu) - B. GmBH w Berlinie, w 2012 r.

Projekt Go ECO wdrażany jest w ramach programu Inteligent Energy - Europę (IEE; Inteligentna Energia - Europa) realizowanego w ramach "The Competitiveness and Innovation Framework Programme" (CIP; Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Agencją wdrażającą ten program jest Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (Executive Agency for Competitiveness and lnnovation - EACI) Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom, wybranym drogą ogłaszanych konkursów, realizującym projekty zgodnie z celami programu. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów (partnerów), uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) z partnerem wiodącym (koordynatorem), reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w konsorcjum. Wnioskodawca jest jednym z ośmiu partnerów konsorcjum - bezpośrednich beneficjentów projektu.

Projekt Go ECO ma za zadanie rozwijanie i wdrażanie zintegrowanych koncepcji energetycznych w parkach przemysłowych, dla podmiotów z różnych działów przemysłu i usług. Projekt trwa trzy lata, do końca 2015 r. Celem Projektu Go ECO realizowanym przez Wnioskodawcę jest wsparcie podmiotów biorących udział w Projekcie, czyli przedsiębiorstw mających swą siedzibę w Parku Przemysłowym w G. w działaniach mających na celu obniżenie zużycia energii, a w konsekwencji zmniejszenie kosztów energii i emisji CO2.

Rola Wnioskodawcy w Projekcie: W ramach Projektu Wnioskodawca będzie realizować następujące działania na rzecz uczestników Projektu, przedsiębiorstw w Parku Przemysłowym:

#61485; - identyfikacja obecnego zużycia nośników energii w obiektach i określenie potencjału oszczędności;

#61485; - wykonanie wstępnych audytów energetycznych i studiów wykonalności dla zakładów biorących udział w Projekcie i oceny stosowanych technologii;

#61485; - określenie możliwości wdrożenia przedsięwzięć z zakresu efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii;

#61485; - wypracowanie zintegrowanej koncepcji modernizacji systemu energetycznego w Parku oraz planu działań dla podmiotów biorących udział w Projekcie; Wszystkie usługi oferowane przez B. SA w ramach Projektu Go ECO są bezpłatne dla uczestników Projektu.

Źródła finansowania: 75% - bezzwrotne środki z Komisji Europejskiej w ramach Programu IEE, 25% - środki własne beneficjentów. Beneficjenci projektu, w tym Wnioskodawca są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i środki unijne przekazywane będą na wyodrębnione do tego celu oddzielne konto bankowe Wnioskodawcy.

W odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca, realizujący projekt, występuje w charakterze podatnika. Jednym z rodzajów działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę jest realizacja projektów współfinansowanych przez Unię Europejską.

Stroną umowy z Komisją Europejską jest konsorcjum reprezentowane przez koordynatora projektu - B. GmbH. Każdy z partnerów konsorcjum ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów. Następnie przedstawia rozliczenia tych kosztów w formie okresowych sprawozdań za pośrednictwem koordynatora projektu do Komisji Europejskiej. Sprawozdania finansowe każdego partnera osobno są weryfikowane przez wyznaczonych urzędników Komisji Europejskiej. Po zweryfikowaniu sprawozdań finansowych złożonych przez wszystkich partnerów Komisja przekazuje na konto koordynatora kwotę równą sumie dotacji wyliczonych dla każdego partnera osobno, a koordynator projektu ma obowiązek bezzwłocznego przekazania dotacji wyliczonych dla każdego partnera projektu na ich konta i nie ma prawa do zmiany ich wielkości. Wnioskodawca w pełni akceptuje postanowienia umowy zawartej w imieniu konsorcjum partnerów z EACI i się do niej stosuje, również w zakresie rozliczeń finansowych zgodnie z wymaganiami EACI.

Wnioskodawca będzie ponosił wydatki z tytułu realizacji działań na rzecz uczestników Projektu, tj. wykonywania opracowań dotyczących efektywności energetycznej, organizując warsztaty oraz spotkania i inne wydarzenia przewidziane w Projekcie, ponosząc koszty wynagrodzeń i delegacji pracowników realizujących te działania oraz koszty organizacji wydarzeń i koszty upowszechniania projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody w formie dotacji otrzymane z realizacji ww. projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody otrzymane z realizacji ww. projektu w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 (przychody z określonych w tym przepisie tytułów uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników niemających siedziby lub zarządu na jej terytorium) i art. 22 (dochody/przychody z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) - przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (art. 7 ust. 2 powołanej ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przy tym definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 -są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Należy jednocześnie podkreślić, że stosownie do art. 7 ust. 3 pkt 1 omawianej ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Katalog zwolnień od podatku dochodowego został zawarty w art. 17 ust. 1 ustawy. I tak, stosownie do pkt 23 tego przepisu, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Jak wynika z treści powołanego przepisu, zakresem zastosowania unormowanego w nim zwolnienia są objęte dochody, które spełniają następujące warunki:

#61485; pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy;

#61485; pomoc ta jest udzielana przez rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub instytucje międzynarodowe, przy czym jest przyznawana na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze;

#61485; środki pomocowe są przekazywane podatnikom bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub instytucji międzynarodowych lub za pośrednictwem upoważnionego podmiotu.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca otrzymuje środki bezzwrotnej pomocy. Pomoc ta jest udzielana przez Komisję Europejską bezpośrednio na cele projektu realizowanego przez konsorcjum, w którym uczestniczy Wnioskodawca, w ramach programu Inteligentna Energia - Europa (Inteligent Energy - Europę), w zakresie Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji (The Competitiveness and Innovation Framework Programme). Środki pomocowe (w kwocie wyliczonej dla Wnioskodawcy) są mu przekazywane z budżetu Komisji Europejskiej za pośrednictwem partnera wiodącego (koordynatora) konsorcjum.

Środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę tytułem opisanego wsparcia finansowego są jego przychodem podatkowym (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Niemniej jednak, mając na względzie źródło pochodzenia tych środków, sposób ich przekazywania Wnioskodawcy i cele, na które są one przeznaczane, należy stwierdzić, że dochody Wnioskodawcy pochodzące ze środków tej pomocy są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym, przychody Spółki w postaci otrzymywanych środków pomocowych należy zaliczyć do kategorii przychodów ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku. Stosownie do art. 7 ust. 3 pkt 1 omawianej ustawy, przychody te nie są uwzględniane w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl