ITPB4/423-65/14/15-S/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB4/423-65/14/15-S/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów, po uwzględnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 marca 2015 r., sygn. I SA/Gd 1505/14, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisu na fundusz remontowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisu na fundusz remontowy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przypadek I

Spółdzielnia posiada w swoich zasobach m.in. budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się

w nich lokalami użytkowymi, zajmowanymi na podstawie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, własności wyodrębnionej i umowy najmu. Realizując zapisy art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Spółdzielnia utworzyła fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, dla którego na dzień dzisiejszy dokonuje odpisów w części dotyczącej lokali mieszkalnych - odpis obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Ma zamiar również dokonywać odpisów na fundusz remontowy od lokali użytkowych wbudowanych w budynki mieszkalne, które również będą obciążały koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Przypadek II

Spółdzielnia posiada w swoich zasobach m.in. wolnostojące lokale użytkowe o statusie własnościowego prawa do lokalu. Spółdzielnia na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ma zamiar utworzyć fundusz remontowy dla własnościowych lokali użytkowych wolnostojących. Zgodnie z treścią ustawy odpisy na fundusz remontowy obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Przypadek III

Spółdzielnia posiada w swoich zasobach m.in. wolnostojące zespoły garażowe o statusie własnościowego prawa do lokalu, których właściciele zamieszkują w zasobach Spółdzielni, a także poza Spółdzielnią oraz garaże w najmie. Spółdzielnia na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ma zamiar utworzyć fundusz remontowy dla ww. garaży. Zgodnie z treścią ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych odpisy na fundusz remontowy obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Do Przypadku I - Czy naliczony od lokali użytkowych odpis na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych można ująć w ciężar kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Do Przypadku II - Czy naliczony od lokali użytkowych odpis na fundusz remontowy można ująć w ciężar kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

3. Do Przypadku III - Czy naliczony od wolnostojących garaży zarówno z prawem własnościowym, których właściciele zamieszkują w zasobach Spółdzielni, a także poza Spółdzielnią, jak i w najmie, odpis na fundusz remontowy można ująć w ciężar kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Do Przypadku I - wskazany odpis stanowi koszt uzyskania przychodów dla wszystkich lokali użytkowych wbudowanych w budynki mieszkalne, tj. posiadających własnościowe prawo do lokalu, wyodrębnionej własności i umowy najmu.

Do Przypadku II - wskazany odpis stanowi koszt uzyskania przychodów. Zgodnie z treścią ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć odpisy na fundusz utworzony przez podatnika, jeżeli inna ustawa na to pozwala - w tym przypadku ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych.

Do Przypadku III - wskazany odpis stanowi koszt uzyskania przychodów. Zgodnie z treścią ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć odpisy na fundusz utworzony przez podatnika, jeżeli inna ustawa na to pozwala - w tym przypadku ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych.

W dniu 4 września 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną ITPB4/423-65/14/AM, w której stwierdził, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. jest nieprawidłowe. W dniu 19 września 2014 r. Spółdzielnia złożyła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w przedmiotowej interpretacji. Odpowiedź na ww. wezwanie została udzielona pismem ITPB4/423W-22/14/AM z dnia 29 października 2014 r. (doręczonym w dniu 4 listopada 2014 r.). W skardze z dnia 23 października 2014 r. na ww. interpretację wniesiono o jej uchylenie.

Wyrokiem z dnia 4 marca 2015 r., sygn. akt I SA/Gd 1505/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił zaskarżoną interpretację.

W świetle obowiązującego w dniu złożenia wniosku stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 marca 2015 r., sygn. I SA/Gd 1505/14 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn zm.) - zwana dalej także Ustawą - określa w art. 16 ust. 1 pkt 9, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika. Jednocześnie w lit. a tego przepisu wprowadzono wyjątek od tej zasady. Dotyczy on podstawowych odpisów i wpłat na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy - w takim przypadku podstawowe odpisy i wpłaty mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Należy zwrócić uwagę, że art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a Ustawy, w zakresie podstawy prawnej do odnoszenia odpisów na fundusz w ciężar kosztów, odsyła do innych aktów prawnych o randze ustawowej. W kontekście spółdzielni mieszkaniowych ustawą tą będzie ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222). Na podstawie art. 6 ust. 3 tej ustawy, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Ponadto z art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wynika, że celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Jednocześnie określenie "lokal", w myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy, oznacza zarówno lokal mieszkalny, jak też lokal o innym przeznaczeniu, o których mowa w przepisach ustawy o własności lokali. Warto zaznaczyć, że także na gruncie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) zarówno samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, są określane jednolitym mianem lokalu, a więc ich regulacja prawna jest jednakowa.

Jak wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 września 2013 r., sygn. akt II FSK 2581/11, w wyniku analizy regulacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych " (...) stwierdzić należy, że do zasobów mieszkaniowych (w rozumieniu przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) zaliczane są również lokale użytkowe (...). Skoro zatem świadczenie na rzecz funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych dotyczy tak samo właścicieli lokali mieszkalnych jak i użytkowych, a ustawa w tym zakresie nie rozróżnia regulacji, to należy uznać, że odpisy na fundusz remontowy dokonywane od lokali użytkowych także mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów."

Naczelny Sąd Administracyjny w powyższym wyroku wskazał także, że zwrot "zasoby mieszkalne" użyty w art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych " (...) obejmuje również "lokale użytkowe". Uwzględniając przedstawiony zakres pojęcia "zasoby mieszkaniowe" należy stwierdzić, że odpisy na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, o których mowa w art. 6 ust. 3 u.s.m., dokonane od lokali użytkowych, stanowią koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a u.p.d.o.p."

W konsekwencji, odpisy na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, dokonywane od lokali użytkowych, mogą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a Ustawy w zw. z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Niemniej jednak należy zauważyć, że wspomniane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (Przypadek III) garaże w świetle art. 2 ust. 4 ustawy o własności lokali są - co do zasady - "pomieszczeniami przynależnymi" do "lokalu". Jeśli zatem wolnostojące zespoły garażowe o statusie własnościowego prawa do lokalu oraz garaże w najmie wypełniają definicję "lokalu", o której mowa w przytoczonych przepisach ustawy o własności lokali, a do której odwołuje się art. 2 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, pogląd Spółdzielni odnoszący się do Przypadku III należałoby uznać za prawidłowy. W tym miejscu podkreślenia bowiem wymaga, że tutejszy organ jest uprawniony wyłącznie do interpretacji przepisów prawa podatkowego. W zakresie tym z pewnością nie mieszczą się regulacje ustawy o własności lokali, czy też ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji ITPB4/423-65/14/AM z dnia 4 września 2014 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl