ITPB4/423-148/13/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB4/423-148/13/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonanych ze środków otrzymanych dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonanych ze środków otrzymanych dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest instytucją artystyczną wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez jej organizatora - wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną. Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu nadanego przez organizatora. Statutowe cele Wnioskodawcy to:

* przygotowywanie i prezentowanie przedstawień teatralnych samodzielnie lub we współpracy z innymi instytucjami kultury we własnej siedzibie i poza nią;

* prezentowanie przedstawień gościnnych z Polski i z zagranicy;

* współpraca z innymi teatrami w kraju i za granicą w zakresie wymiany twórców, zespołów, przedstawień itp.;

* udział zespołu artystycznego w krajowych i międzynarodowych festiwalach, konkursach, przeglądach;

* organizacja przeglądów, festiwali, konkursów i innych przedsięwzięć promujących i upowszechniających teatr, a także interdyscyplinarnych przedsięwzięć artystycznych;

* edukacja teatralna, a zwłaszcza przygotowanie dzieci i młodzieży do roli przyszłych odbiorców i współtwórców kultury;

* współpraca z organizacjami pozarządowymi, ośrodkami naukowymi i instytucjami kultury działającymi w sferze teatru;

* prowadzenie innej działalności polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Głównym źródłem finansowania działalności Wnioskodawcy jest dotacja organizatora. Dodatkowo, otrzymuje on wpływy z prowadzonej działalności, np. ze sprzedaży biletów wstępu, wynajmu sal, reklamy. Otrzymana dotacja podmiotowa od organizatora kształtuje się średnio na poziomie 75-80% ogółu przychodów Wnioskodawcy. Dotacje od organizatora wpływają na wyodrębnione konto bankowe.

Uzyskiwane przychody zarówno z dotacji, jak i z prowadzonej działalności wydatkowane są na działalność statutową zgodnie z zatwierdzonym przez organizatora planem finansowym. Ze środków finansowych pochodzących z dotacji Wnioskodawca pokrywa zobowiązania, w tym wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zgodnie z regulacjami ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wpłaty na PFRON, z uwagi na ich cel, pozostają poza katalogiem przychodów wydatkowanych na cele statutowe Wnioskodawcy, jednakże wpłaty te pokrywane są w całości z dotacji (środki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji, w świetle art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na PFRON ponoszone przez Wnioskodawcę, które są w całości finansowane z dotacji otrzymanych z budżetu organizatora, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, jego działalność finansowana jest w około 80% z dotacji otrzymywanych od organizatora. Uzyskane przychody z tytułu dotacji oraz z działalności dodatkowej podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na regulacje zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przychody wydatkowane na cele statutowe. Poza katalogiem wydatków na cele statutowe pozostają wpłaty na PFRON finansowane w całości z dotacji uzyskanej od organizatora.

Z uwagi na fakt, że wpłaty na PFRON finansowane są z dotacji podmiotowej przyznawanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) - dalej zwana "Ustawą" - wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis powyższy, stosownie do ust. 1c art. 17 Ustawy, nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

W myśl art. 17 ust. 1a Ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Natomiast z dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 47 Ustawy wynika, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Mając na uwadze wskazaną regulację art. 17 ust. 1 pkt 47, ustawodawca wyłączył z kategorii kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane wymienionymi w niej dochodami (przychodami) - por. art. 16 ust. 1 pkt 58 Ustawy.

Ponadto, z treści art. 16 ust. 1 pkt 36 Ustawy wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.).

W konsekwencji, wpłaty na PFRON (jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów) wpływają na zwiększenie dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych. Jednocześnie dochód stanowiący równowartość tych wydatków nie jest wolny od podatku dochodowego na podstawie omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4, gdyż nie realizuje celów statutowych Wnioskodawcy.

Niemniej jednak, mając na uwadze przytoczone uregulowania prawne, wpłaty (a ściślej rzecz ujmując dochód stanowiący równowartość tych wpłat) na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, tj. wydatki niezwiązane bezpośrednio z działalnością kulturalną Wnioskodawcy, sfinansowane dotacjami otrzymanymi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl