ITPB3/4511-239/16-2/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/4511-239/16-2/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2016 r. (data wpływu 16 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku ze sprzedażą nieruchomości po upływie 5 lat od dnia nabycia (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku ze sprzedażą nieruchomości po upływie 5 lat od dnia nabycia.

W ww. wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany X dalej Zbywca jest właścicielem nieruchomości (gruntów), dla których jest prowadzona księga wieczysta XXX oraz księga wieczysta XXX. Grunty objęte księgami wieczystymi dotyczą działek: XXX o powierzchni 4065 m2, XXX o powierzchni 135 m2, XXX o powierzchni 644 m2 oraz XXX o powierzchni 3185 m2. Według miejscowego planu zagospodarowania terenu grunty są przeznaczone na zabudowę o charakterze usługowo-produkcyjnym. Wszystkie działki tworzą jednolity teren wraz z drogą dojazdową, który zainteresowany Y sp. z o.o. dalej Nabywca dotychczas dzierżawił od Zbywcy w celu prowadzenia działalności gospodarczej. W trakcie trwania umowy dzierżawy Y sp. z o.o., będący przedsiębiorcą, z własnych środków wybudował na dzierżawionym gruncie dwa budynki, które służą prowadzeniu jego działalności gospodarczej. Budynki zostały wprowadzone do rejestrów środków trwałych Y sp. z o.o., która dokonuje ich amortyzacji.

Zbywca zamierza zbyć powyższe grunty na rzecz dotychczasowego dzierżawcy, tj. Y sp. z o.o. Zbywca stał się właścicielem gruntów w 2002 r., zatem rzeczona transakcja nastąpiłaby po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Zbywca jako osoba fizyczna nie korzystał przy zakupie gruntu z prawa do odliczenia podatku VAT. Czynsz dzierżawny jest rozliczany na podstawie faktur VAT wystawianych przez właściciela gruntu - Zbywcę, który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w związku z wydzierżawianiem gruntu na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Nieruchomość gruntowa służy aktualnie Zbywcy jako źródło uzyskiwania przychodu z tytułu wynajmu i dzierżawy. Sam Zbywca nie prowadził i nie prowadzi na przedmiotowej nieruchomości własnej działalności gospodarczej.

Przedmiotem zamierzonej transakcji jest sprzedaż przez X na rzecz Y sp. z o.o. gruntów zabudowanych budynkami wybudowanymi przez dzierżawcę. Same budynki nie są przedmiotem transakcji ponieważ zostały wybudowane przez Nabywcę i to Nabywca-Y sp. z o.o. korzysta z nich jak właściciel już obecnie.

W celu prawidłowego rozliczenia podatkowego Nabywca zamierza potwierdzić status powyższej transakcji w zakresie podatku VAT oraz prawidłowości określenia ceny transakcji jako ceny samego gruntu. Zbywca również zamierza potwierdzić prawidłowość zamierzonej transakcji w powyższym zakresie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania dotyczące zagadnień związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

1. Czy zbycie przez Zbywcę nieruchomości gruntowej będzie źródłem przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 z uwzględnieniem art. 10 ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym cena jaką otrzyma Zbywca nie podlega opodatkowaniu, ponieważ nie stanowi źródła przychodów Zbywcy?

2. Czy przyjęcie ceny samego gruntu, z pominięciem wartości budynków wybudowanych przez dotychczasowego dzierżawcę będącego jednocześnie Nabywcą tego gruntu będzie uzasadnioną ceną z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w myśl art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i analogicznych przepisów dot. wartości rynkowej określonej w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Niniejsze postanowienie odnosi się tylko i wyłącznie do pytania pierwszego (we wniosku oznaczone numerem 4), natomiast w zakresie pytania drugiego sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

We własnym stanowisku w sprawie w odniesieniu do pytania będącego przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia Wnioskodawca wskazał, że w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest m.in. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Wskazać należy, że transakcja sprzedaży gruntu zostanie dokonana po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tego gruntu. Pomimo tego, że zdaniem Zbywcy transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako konsekwencja wydzierżawiania tego gruntu, to dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi ona źródło przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8. Przedmiotowy grunt nie jest odpłatnym zbyciem w wykonaniu działalności gospodarczej, ponieważ sprzedaż gruntu jest działaniem Zbywcy o charakterze zarządzania majątkiem prywatnym - sprzedaż gruntu zamiast jego dalszego wydzierżawiania. Zbywca nie dysponuje innymi gruntami, które dzierżawi a następnie sprzedaje. Jest to działanie jednorazowe i nie ma znamion wykonywania działalności gospodarczej polegającej na handlu nieruchomościami gruntowymi. Fakt podlegania transakcji ustawie o VAT nie zmienia faktu, że jest to transakcja mająca charakter zarządzania majątkiem prywatnym.

Zatem zdaniem Zbywcy, cena jaką otrzyma za sprzedaż gruntu jest wyłączona ze źródeł przychodów na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przedstawionego pytania jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić, że w ramach prowadzonego postępowania tutejszy organ nie ma uprawnień do weryfikowania wiarygodności przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego. W szczególności zauważyć należy, że w odróżnieniu od postępowania kontrolnego, czy podatkowego, postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej opiera się jedynie na przedstawionym przez wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym/stanie faktycznym, nie zaś na dowodach zbieranych w toku postępowania przez organ podatkowy, w konsekwencji tylko i wyłączenie literalna treść przedstawionego zdarzenia przyszłego stanowiła podstawę do wydania przedmiotowego rozstrzygnięcia.

Na niniejszą interpretację przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl