ITPB3/4510-424/16-1/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/4510-424/16-1/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2016 r. (data wpływu 9 sierpnia 2016 r.) - uzupełnionym w dniu 28 października 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie kwestii opodatkowania spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwestii opodatkowania spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca ma zamiar zawiązać Spółkę LLP (limited liability partnership) ze spółką Ltd. z Wielkiej Brytanii. Celem tejże projektowanej spółki będzie prowadzenie działalności na terenie Polski poprzez nowo zawiązaną Spółkę LLP pod nazwą "X LLP" z siedzibą w Londynie. Spółka LLP "X LLP" planuje zawiązać na terenie Polski spółkę jawną lub komandytową.

Spółka LLP jest spółką nieposiadającą osobowości prawnej (limited liability partnership) mającą siedzibę rejestrową w Wielkiej Brytanii. Spółka osobowa jest wpisana do brytyjskiego rejestru spółek oraz będzie działać pod prawem brytyjskim, a jej forma prawna będzie odpowiadać formie prawnej polskiej spółki komandytowej. Kapitał zakładowy LLP nie będzie podzielony na udziały.

Zgodnie z brytyjskim prawem podatkowym, LLP z uwagi na fakt transparentności podatkowej, nie będzie w tym państwie podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii będą jej wspólnicy.

LLP będzie posiadać w Wielkiej Brytanii biuro oraz siedzibę rejestrową, LLP będzie prowadzić księgowość na terytorium Wielkiej Brytanii i będzie podlegać przepisom brytyjskiego prawa bilansowego. Spółka LLP może zostać zarejestrowana jako podatnik czynny podatku od towarów i usług w Wielkiej Brytanii, jeżeli będzie tam prowadziła działalność gospodarczą.

Zawarcie umowy spółki między Wnioskodawcą i Spółką Ltd. z Wielkiej Brytanii jest już na zaawansowanym etapie.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest status podatkowy i ewentualne podleganie opodatkowaniu w Polsce Spółki LLP "X LLP" z siedzibą w Londynie z tytułu uczestniczenia jako wspólnik w polskiej spółce osobowej - jawnej lub komandytowej. Wnioskodawca zaznacza, że kwestie opodatkowania dochodu Wnioskodawcy jako wspólnika spółki LLP w Wielkiej Brytanii będą przedmiotem odrębnej interpretacji, o którą Wnioskodawca zamierza się zwrócić w przyszłości.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku wskazano, że spółka X LLP będzie założona przez Wnioskodawcę oraz spółkę Ltd. z Wielkiej Brytanii. Będzie to jedna spółka. Wnioskodawca nie zamierza zawierać spółki LLP ze spółką LPP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy spółka "X LLP" z siedzibą w Wielkiej Brytanii będzie podatnikiem polskiego podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce w związku z byciem wspólnikiem polskiej spółki jawnej lub komandytowej prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą?

We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 1 ust. 1-3 oraz art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej także: "u.p.d.o.p.") podatnikami (podatku dochodowego od osób prawnych) są:

* osoby prawne,

* spółki kapitałowe w organizacji,

* jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej,

* spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania oraz

* podatkowe grupy kapitałowe.

Wynika stąd, że podatnikiem jest m.in.: każda osoba prawna bez wyjątku, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, za wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej innych niż te, które są traktowano w państwie rezydencji jak osoby prawne, które są objęte nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w tym państwie.

W ocenie Wnioskodawcy Ustawodawca przez osobę prawną rozumie podmioty:

* którym prawo polskie nadaje osobowość prawną,

* którym prawo obce nadaje osobowość prawną w znaczeniu odpowiadającym rozwiązaniu przyjętemu przez polskiego Ustawodawcę,

* funkcjonujące w zagranicznych systemach prawnych, w których nie funkcjonuje pojęcie osoby prawnej w znaczeniu zbliżonym do przyjętego w polskim systemie prawnym, lecz wykazujące takie podstawowe cechy konstrukcyjne, które odpowiadają cechom charakterystycznym dla polskich osób prawnych (tak jak podmioty typu corporate w niektórych systemach prawnych).

Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 17 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2011 r. Nr 80, poz. 432, dalej: "ppm") osoba prawna podlega prawu państwa, w którym ma siedzibę. Jeżeli jednak prawo wskazane w przepisie ust. 1 przewiduje właściwość prawa państwa, na podstawie którego osoba prawna została utworzona, stosuje się prawo togo państwa. Na podstawie art. 21 ppm przepis art. 17 powołanej ustawy stosuje się odpowiednio do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.

Na podstawie art. 17 ust. 3 ppm prawu wskazanemu w przepisach ust. 1 i 2 podlegają w szczególności:

* powstanie, łączenie, podział, przekształcenie lub ustanie osoby prawnej;

* charakter prawny osoby prawnej;

* nazwa oraz firma osoby prawnej;

* zdolność osoby prawnej,

* kompetencje i zasady działania oraz powoływanie i odwoływanie członków organów;

* reprezentacja;

* nabycie i utrata statusu wspólnika lub członkostwa oraz prawa i obowiązki z nimi związane;

* odpowiedzialność wspólników lub członków za zobowiązania osoby prawnej;

* skutki naruszenia przez osobę reprezentującą osobę prawną ustawy, aktu założycielskiego lub statutu.

Ponieważ zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego w prawie Wielkiej Brytanii pojęcie osobowości prawnej ma zbliżone znaczenie, jak w polskim systemie prawnym, należy uznać, że prawom właściwym do ustalenia, czy Spółka LLP "X LLP" jest osobą prawną będzie prawo Wielkiej Brytanii. Natomiast kwalifikacja prawno-podatkowa danego podmiotu na gruncie ustawodawstwa krajowego następuje w sposób autonomiczny na podstawie przepisów upodop.

Na gruncie prawa Wielkiej Brytanii:

* Spółka LLP "X LLP" jest spółką która nie posiada osobowości prawnej,

* Spółka LLP "X LLP" w swoich założeniach jest zbliżona do konstrukcji prawnej polskiej spółki komandytowej. Spółka LLP "X LLP" jest podmiotem tzw. transparentnym podatkowo.

W konsekwencji należy uznać, że Spółka LLP "X LLP" nie mieści się w kategorii podatników określonej:

* w art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p., gdyż nie jest osobą prawną, ani nie może być za taką uznana w wyniku analizy porównywalności elementów konstrukcyjnych Spółka LLP "X LLP" i polskich osób prawnych z uwzględnieniem specyfiki ustawodawstwa Wielkiej Brytanii,

* w art. 1 ust. 2 u.p.d.o.p., gdyż jest spółką niemającą osobowości prawnej,

* w art. 1 ust. 3 u.p.d.o.p., gdyż nie podlega w Wielkiej Brytanii opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (Spółka LLP "X LLP" nie jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii).

W obecnym stanie prawnym spółki LLP "X LLP" me można zatem uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przedstawionego pytania jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Przedstawione stanowisko oparte zostało na przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym opisywana spółka niebędąca osobą prawną, nie będzie podatnikiem podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl