ITPB3/4510-290/16/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/4510-290/16/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2016 r. (data wpływu 9 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2016 r. (data wpływu 5 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Istniało Stowarzyszenie, które nie prowadziło działalności gospodarczej, jedynie działalność statutową i które zostało zlikwidowane (zostało już wykreślone z KRS, a majątek który był - został wykorzystany na spłatę części zobowiązań). Stowarzyszenie to pozostawiło po sobie niespłacone zobowiązania związane z prowadzeniem działalności statutowej. Obowiązki podatkowe wynikające z tych płatności (US, ZUS, Vat) zostały uregulowane jeszcze w czasie działania Stowarzyszenia. Pozostały należności wobec wierzycieli. Wykaz tych należności został wykazany w sprawozdaniu finansowym na dzień zakończenia likwidacji złożonym w sądzie. W. przejęło do przechowywania dokumentację związaną z działalnością zlikwidowanego stowarzyszenia.

Nowo powstałe Stowarzyszenie chciałoby regulować w miarę możliwości należności pozostałe po zlikwidowanym stowarzyszeniu. Ważny podkreślenia jest fakt, że członkowie nowego stowarzyszenia to w większości przypadków także członkowie zlikwidowanego stowarzyszenia, Podobna sytuacja jest z władzami.

Stowarzyszenie (dalej: Stowarzyszenie lub Wnioskodawca) jest podmiotem prawnym, utworzonym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1393 z późn. zm.), wpisanym do Krajowego Rejestru Sadowego do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm; dalej: ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca działa na podstawie statutu przyjętego uchwałą Walnego Zebrania Członków (dalej: Statut). Zgodnie z § 3 Statutu, Stowarzyszenie nie działa w celu osiągnięcia zysku, zaś wszelki dochód przeznacza na realizację celów statutowych.

Jak wynika z § 6 Statutu celem Stowarzyszenia jest:

1.

wpieranie i rozwój działalności kulturalnej w środowisku wojskowym,

2.

wspieranie i rozwój aktywności społecznej w środowisku wojskowym, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji historycznej, ekologicznej,

3.

dbałość o pozytywny wizerunek Pułku... i jego poprzedników w środowisku żołnierzy i społeczeństwa Ziemi X,

4.

pielęgnowanie i popularyzowanie tradycji Pułku..,

5.

integracja środowisk kombatanckich, stowarzyszeń paramilitarnych, organizacji młodzieżowych wokół Pułku...,

6.

upowszechnianie wiedzy obronnej wśród młodego pokolenia,

7.

promowanie prozdrowotnych, społecznych, edukacyjnych i wychowawczych wartości sportu i turystyki,

8.

promowanie aktywnych form uczestnictwa wżyciu kulturalnym miasta, regionu, kraju,

9.

promocja obronności i regionu.

Zgodnie z § 7 Statutu Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

organizowanie szkoleń, wystaw, pokazów, odczytów, dyskusji i sesji popularno - naukowych, konferencji naukowych,

2.

prowadzenie działalności wydawniczej,

3.

prowadzenie i organizowanie imprez o charakterze sportowo - rekreacyjnym i kulturalnym,

4.

kultywowanie tradycji Pułku...,

5.

udzielanie pomocy byłym żołnierzom, żołnierzom pozostającym w służbie czynnej oraz pracownikom wojska w różnych formach,

6.

współpracę z pokrewnymi stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi,

7.

współpracę z placówkami oświatowymi i ośrodkami akademickimi,

8.

występowanie z wnioskami i postulatami pod adresem dowództwa Pułku...i oraz władz wojskowych i administracyjnych,

9.

organizację zawodów sportowych.

Stowarzyszenie, w ramach prowadzonej działalności statutowej, planuje dokonać spłaty zobowiązań, jakie pozostały po innym stowarzyszeniu (dalej: Zlikwidowane Stowarzyszenie).

Zlikwidowane Stowarzyszenie nie prowadziło działalności gospodarczej, jedynie działalność statutową w takim samym zakresie, jak wskazana w Statucie Stowarzyszenia. Wszystkie zapisy dotyczące celów i ich realizacji znajdujące się w Statucie Stowarzyszenia znajdowały się również w statucie Zlikwidowanego Stowarzyszenia.

Zlikwidowane Stowarzyszenie pozostawiło po sobie niespłacone zobowiązania wobec wierzycieli związane z działalnością statutową, objętą dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (m.in. działalność kulturalna, działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu), które Stowarzyszenie planuje teraz spłacić. Obowiązki podatkowe Zlikwidowanego Stowarzyszenia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług oraz ubezpieczeń społecznych zostały w całości uregulowane w czasie prowadzenia działalności Zlikwidowanego Stowarzyszenia. Stowarzyszenie nie otrzymało jakiegokolwiek majątku po Zlikwidowanym Stowarzyszeniu.

Spłata zobowiązań Zlikwidowanego Stowarzyszenia zostanie dokonana przez Stowarzyszenie na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członków oraz wykazu tych zobowiązań, który został przedstawiony w sprawozdaniu finansowym, na dzień zakończenia likwidacji, złożonym w sądzie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy koszty związane ze spłatą zobowiązań Zlikwidowanego Stowarzyszenia, wynikających z prowadzonej działalności statutowej, będą stanowiły wydatki o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Stowarzyszenia koszty związane ze spłatą zobowiązań Zlikwidowanego Stowarzyszenia, dotyczących jego działalności statutowej, będą stanowiły wydatki o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym dochody przeznaczone na te wydatki będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Jak wynika zaś z art. 17 ust. 1b ww. ustawy - zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki, przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze oraz zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wskazane zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczany, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub też dochody otrzymane od sponsorów.

Podsumowując wskazane przepisy, opierając na orzecznictwie sądów administracyjnych (wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2005 r., sygn. akt II FSK 28/05) należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym i w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

* podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody musza być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej poprzez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Należy również zauważyć, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie zawiera wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 kwietnia 2016 r., sygn. ITPB3/4510-76/16/PS).

Jak wynika ze stanowiska sądów administracyjnych zwolnienie dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być, np. dofinasowanie innej jednostki, o ile realizuje ona cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza dochód na te cele. Takie szerokie traktowanie wydatkowania korzystającego ze zwolnienia podatkowego znalazło potwierdzenie między innymi w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego (zob. uchwała NSA z 20 listopada 2000 r., sygn. akt FSP 9/00, ONSA 2/2001, poz. 54).

Powyższe potwierdza również stanowisko Ministerstwa Finansów, przedstawione w piśmie z dnia 16 marca 1995 r. nr PO 4/P-722-265/95 oraz w komunikacie z dnia 27 marca 1995 r. (opublikowane: Zbiór prawa podatkowego. Komentarze. Orzecznictwo. Wyjaśnienia, t. II, Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wydawnictwo C. H. Beck, str. VI-20 i VI-25). Wyjaśniając w tych pismach sformułowanie - "których celem statutowym jest działalność" Ministerstwo stwierdziło, że "należy przez nie rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu."

Jak zauważa się w doktrynie prawa podatkowego (między innymi W. Nykiel, A. Mariański, Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Gdańsk, 2015), należy wyraźnie podkreślić, że wydatkowanie na cele określone w ustawie nie musi polegać tylko i wyłącznie na finansowaniu takiej działalności przez dany podmiot. Zwolnienie dochodu od podatku będzie miało również miejsce, gdy jest on wydatkowany na wspieranie działalności statutowej realizowanej przez inny podmiot.

Z przedstawionego przez Stowarzyszanie zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z § 7 Statutu, Stowarzyszanie realizuje swoje zadania współpracując z pokrewnymi stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi. Należy zatem zauważyć, że skoro jednoznacznie ze statutu Wnioskodawcy wynika, ze może on wspierać działalność innych stowarzyszeń, których działalność jest pokrewna z działalnością Stowarzyszenia, to dokonując spłaty zobowiązań Zlikwidowanego Stowarzyszenia związanych z jego celami statutowymi, które są zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób pranych, dochód Wnioskodawcy w części wydatkowanej w taki sposób będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. przepisie.

Powyższe stanowisko potwierdzają liczne interpretacje podatkowe wydawane w imieniu Ministra Finansów, między innymi:

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 stycznia 2016 r., sygn. IBPB-2-2/4510-86/15/MM,

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 lipca 2016 r., sygn. ITPB3/4510-241/16/PS,

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-581/11-2/AM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm. - dalej: ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych), ustawa reguluje opodatkowaniem podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami".

Wnioskodawca działający w formie stowarzyszenia posiada osobowość prawną, tak więc jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a w konsekwencji podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

* przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

* przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

* zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy dochody Wnioskodawcy przeznaczone na spłatę zobowiązań zlikwidowanego stowarzyszenia o tożsamych celach statutowych mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wskazać należy, że sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między "celami działania", a "sposobem jego realizacji". Określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Statut stowarzyszenia powinien określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których zostało ono ustanowione. Oznacza to, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez stowarzyszenie takiej działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie § 7 statutu, Stowarzyszenie realizuje swoje zadania między innymi poprzez współpracę z pokrewnymi stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi. Zlikwidowane Stowarzyszenie pozostawiło po sobie niespłacone zobowiązania wobec wierzycieli związane z działalnością statutową, objętą dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (m.in. działalność kulturalna, działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu), które Stowarzyszenie planuje teraz spłacić.

Skoro więc ze statutu Wnioskodawcy wynika, że może on wspierać działalność innych stowarzyszeń, których działalność jest zbieżna z celami Stowarzyszenia, to co do zasady wpierając finansowo taki stowarzyszenie, z wyraźnym wskazaniem tych jego celów statutowych, które będą zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód Wnioskodawcy w części wydatkowanej w taki sposób będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. przepisie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego koszty związane ze spłatą zobowiązań Zlikwidowanego Stowarzyszenia, dotyczących jego działalności statutowej, będą stanowiły wydatki o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym dochody przeznaczone na te wydatki będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

Podkreślić należy jednak, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Odnośnie natomiast powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach w określonych stanach faktycznych i tylko do niech się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl