ITPB3/4510-275/16-3/MJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/4510-275/16-3/MJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2016 r. (data wpływu 1 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy działalność Spółki w zakresie przesiewania, czyszczenia, suszenia i magazynowania ziaren zbóż, a następnie ich transport drogowy, mieszczące się w grupowaniach: PKWiU 01.63.10.0 - "Usługi następujące po zbiorach", PKWiU 52.10.13.0 - "Magazynowanie i przechowywanie ziaren zbóż", PKWiU 49.41.1 - "Transport drogowy towarów", wykonywane na rzecz podmiotów trzecich na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe, (pytanie nr 2 wniosku).

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy działalność Spółki w zakresie przesiewania, czyszczenia, suszenia i magazynowania ziaren zbóż, a następnie ich transport drogowy, mieszczące się w grupowaniach: PKWiU 01.63.10.0 - "Usługi następujące po zbiorach", PKWiU 52.10.13.0 - "Magazynowanie i przechowywanie ziaren zbóż", PKWiU 49.41.1 - "Transport drogowy towarów", wykonywane na rzecz podmiotów trzecich na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W ww. wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich. Prowadzona działalność odbywa się w oparciu o zakłady produkcyjne zlokalizowane na terenie całego kraju. Przedmiotowe zakłady znajdują się poza Specjalną Strefą Ekonomiczną.

W związku z rozwojem działalności, Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: "SSE") na podstawie uzyskanego zezwolenia.

Wnioskodawca dysponuje Zezwoleniem nr...z dnia 6 maja 2014 r., wydanym przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie...Specjalnej Strefy Ekonomicznej "..." (dalej: "Zezwolenie"), rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określonych w następujących pozycjach PKWiU:

* Sekcja A, Dział 01, Klasa 01.63 - Usługi następujące po zbiorach,

* Sekcja C, Dział 10, Klasa 10.91 - Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich,

* Sekcja H, Dział 49, Klasa 49.41 - Transport drogowy towarów,

* Sekcja H, Dział 52, Klasa 52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów.

Spółka rozważa inwestycję opierającą się o dwa modele biznesowe:

1.1. OPIS PIERWSZEGO MODELU BIZNESOWEGO - PIERWSZE ZDARZENIE PRZYSZŁE.

Działalność produkcji paszy dla zwierząt gospodarskich, jako złożony proces produkcyjny, będzie prowadzona w oparciu zarówno o nowopowstały zakład produkcyjny, znajdujący się w SSE, prowadzący działalność w ramach działalności zwolnionej, jak również w oparciu o zakłady produkcyjne zlokalizowane poza SSE na terenie całego kraju.

Surowcem wyjściowym do realizacji czynności produkcji pasz będą zboża (m.in. ziarna kukurydzy), które skupowane są przez Spółkę na rynku, przykładowo od producentów (rolników), a następnie przejdą proces czyszczenia, suszenia i magazynowania. Czynności te wykonywane będą w obrębie zakładu produkcyjnego położonego na terenie SSE. W skutek wykonania powyższych czynności przez zakład będą powstawać oczyszczone ziarna zbóż o obniżonym stopniu wilgotności, mogące służyć zarówno jako gotowa pasza dla zwierząt, jak i również po dodaniu innych materiałów paszowych jako mieszanina będąca gotową paszą o optymalnych wartościach odżywczych dla zwierząt gospodarskich (dalej: "półprodukt").

Spółka przez pewien okres będzie magazynować powstały po przesiewaniu, oczyszczeniu i suszeniu półprodukt, który następnie, w zależności od zaistniałych warunków biznesowych:

a.

będzie transportowany (transportem drogowym) do innych zakładów produkcyjnych należących do Spółki, znajdujących się na terenie całego kraju (poza SSE), w których dokonywany będzie proces mieszania zbóż z innymi materiałami paszowymi, na skutek czego powstanie wyrób w postaci mieszanki paszowej będącej gotową paszą dla zwierząt gospodarskich. Następnie wyrób ten tj. gotowa pasza dla zwierząt gospodarskich sprzedawany będzie klientom, których ogromną większość stanowić będą hodowcy drobiu, trzody i bydła oraz dystrybutorzy paszy dla drobiu, trzody i bydła;

b.

będzie sprzedawany na rynku kontrahentom Spółki, którzy traktują produkt jako paszę, używają produktu jako głównego składnika do produkcji mieszanek paszowych, lub też wykorzystują produkt do innych celów gospodarczych.

Współpraca pomiędzy zakładem położonym w SSE a zakładami zlokalizowanymi poza SSE będzie się odbywać z zachowaniem warunków rynkowych.

W dniu 9 maja 2016 r. Spółka otrzymała opinię Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, w której potwierdziła, iż wykonywane przez nią czynności polegające na zakupie ziaren zbóż, ich przesiewaniu, czyszczeniu, suszeniu, magazynowaniu, transporcie do innych zakładów produkcyjnych Spółki i wykorzystywaniu dla potrzeb własnej działalności gospodarczej - byłyby czynnościami wewnątrzzakładowymi, związanymi z działalnością podstawową Spółki (produkcją pasz dla zwierząt gospodarskich) i należałoby je klasyfikować w grupowaniu: PKWiU 10.91 "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich".

Spółka dokona wyodrębnienia działalności opodatkowanej i zwolnionej, w oparciu o § 5 pkt 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. 2015.465 z dnia 1 kwietnia 2015 r., dalej: "Rozporządzenie SSE") oraz będzie prowadzić odrębną ewidencje dla zakładu położonego na terenie SSE. Oznacza to, iż będzie w stanie dokonać identyfikacji przychodów i kosztów, a tym samym dochodu zwolnionego z działalności prowadzonej na terenie SSE.

1.2. OPIS DRUGIEGO MODELU BIZNESOWEGO - DRUGIE ZDARZENIE PRZYSZŁE

Spółka rozważa również wdrożenie modelu biznesowego opierającego się na rozpoczęciu działalności na terenie SSE w zakresie przesiewania, czyszczenia, suszenia i magazynowania zbóż oraz ich transportu (transportem samochodowym) na zlecenie wyspecjalizowanej spółki zajmującej się zakupem i sprzedażą zbóż (dalej: "Podmiot Trzeci").

Zgodnie z rozważanym modelem biznesowym, Podmiot Trzeci zajmowałyby się skupem zboża (m.in. ziarna kukurydzy) przykładowo od producentów (rolników). Następnie, na zlecenie Podmiotu Trzeciego, Spółka świadczyłaby usługi przyjęcia, przesiewania, czyszczenia, suszenia i magazynowania ziaren zbóż oraz ich wydania i transportu. Procesy te odbywałyby się w zakładzie produkcyjnym, położonym na terenie SSE. W wyniku opisanych czynności powstawałyby oczyszczone ziarna zbóż o obniżonym stopniu wilgotności, mogące służyć zarówno jako pasza dla zwierząt, jak również po dodaniu innych materiałów paszowych jako mieszanina paszowa będąca gotową paszą o optymalnych wartościach odżywczych dla zwierząt gospodarskich.

Spółka przez pewien okres magazynowałaby na zlecenie Podmiotu Trzeciego powstały po przesiewaniu, oczyszczeniu i suszeniu półprodukt, do momentu jego odbioru przez Podmiot Trzeci.

W przyszłości może zdarzyć się, że Spółka również odkupi od Podmiotu Trzeciego powstały po przesiewaniu, oczyszczeniu i suszeniu półprodukt, który następnie transportowałaby do innych zakładów należących do Spółki, znajdujących się na terenie całego kraju (poza SSE) celem mieszania zbóż z innymi materiałami paszowymi, czego produktem byłby wyrób w postaci mieszanki paszowej będącej gotową paszą dla zwierząt gospodarskich.

W dniu 9 maja 2016 r. Spółka otrzymała opinię Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Lodzi, w której potwierdziła, że wymienione usługi mieszczą się w grupowaniach:

* przesiewanie, czyszczenie, suszenie ziaren zbóż (bez magazynowania), wykonywane na zlecenie innych podmiotów gospodarczych - PKWiU 01.63.10.0 - "Usługi następujące po zbiorach",

* przesiewanie, czyszczenie, suszenie i magazynowanie ziaren zbóż, wykonywane na zlecenie innych podmiotów gospodarczych - PKWiU 52.10.13.0 - "Magazynowanie i przechowywanie ziaren zbóż",

* transport towarów na zlecenie innych podmiotów gospodarczych w przypadku transportu drogowego - PKWiU 49.41.1 - "Transport drogowy towarów" lub w przypadku transportu kolejowego PKWiU 49.20.1 - "Transport kolejowy towarów".

Spółka dokona wyodrębnienia działalności opodatkowanej i zwolnionej, w oparciu o § 5 pkt 5 Rozporządzenia SSE oraz będzie prowadzić odrębną ewidencje dla zakładu położonego na terenie SSE. Oznacza to, iż będzie w stanie dokonać identyfikacji przychodów i kosztów, a tym samym dochodu zwolnionego z działalności prowadzonej na terenie SSE.

W związku z powyższym opisem sformułowano następujące pytanie (oznaczone nr 2 wniosku):

Czy działalność Spółki w zakresie przesiewania, czyszczenia, suszenia i magazynowania ziaren zbóż, a następnie ich transport drogowy, mieszczące się w grupowaniach: PKWiU 01.63.10.0 - "Usługi następujące po zbiorach", PKWiU 52.10.13.0 - "Magazynowanie i przechowywanie ziaren zbóż", PKWiU 49.41.1 - "Transport drogowy towarów", wykonywane na rzecz podmiotów trzecich na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, zgodnie z opisem drugiego zdarzenia przyszłego, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych?

(W zakresie pytania nr 1 wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie).

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko:

Zdaniem Wnioskodawcy w przyjętym modelu biznesowym działalność Spółki w zakresie przesiewania, czyszczenia, suszenia i magazynowania ziaren zbóż, a następnie ich transport drogowy, mieszczące się w grupowaniach: PKWiU 01.63.10.0 - "Usługi następujące po zbiorach", PKWiU 52.10.13.0 - "Magazynowanie i przechowywanie ziaren zbóż", PKWiU 49.41.1 - "Transport drogowy towarów", wykonywane na rzecz podmiotów trzecich na terenie SSE, na podstawie Zezwolenia, zgodnie z opisem drugiego zdarzenia przyszłego, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Jak zostało wspomniane powyżej, w drugim modelu biznesowym, który rozważa Spółka, Wnioskodawca będzie prowadził produkcję w zakładzie położonym na terenie SSE. Na mocy § 5 pkt 5 Rozporządzenia SSE, Spółka wyodrębni organizacyjnie działalność strefową oraz będzie dla niego prowadzić odrębną ewidencję, zaś wielkość zwolnienia będzie określana jedynie w oparciu o dane zakładu, prowadzącego działalność na terenie SSE.

W związku z tym, że Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą w SSE w oparciu o wyodrębniony organizacyjnie zakład, zajmujący się oczyszczaniem, suszeniem, magazynowaniem ziaren zbóż dla podmiotów trzecich, pozwoli to na przypisanie przychodów i kosztów do podatkowego wyniku strefowego. Uzyskany przez Wnioskodawcę dochód będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części odpowiadającej produkcji strefowej, czyli zakładu zlokalizowanego na terenie SSE.

Analiza przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 w zw. z art. 17 ust. 4 Ustawy CIT w zw. z § 5 pkt 5 Rozporządzenia SSE wskazuje, że zwolnienie z opodatkowania dochodu przysługuje, jeśli dany dochód, lub jego konkretna część, łącznie spełnia poniższe warunki:

* wynika z działalności prowadzonej przez podatnika na terenie SSE,

* przedmiotowa działalność zwolniona jest organizacyjnie wydzielona od pozostałej (opodatkowanej) działalności podatnika,

* przedmiot działalności podatnika wskazany jest w zezwoleniu strefowym.

Zarówno regulacje strefowe, jak i Ustawa CIT nie wprowadza definicji terminu "prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy". W związku z powyższym, należy za Ordynacją podatkową odwołać się do definicji zawartej w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), w której działalność gospodarcza zdefiniowana jest jako parobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły". Na podstawie powyższej definicji, działalność prowadzoną przez Wnioskodawcę na pewno można zakwalifikować jako działalność gospodarczą.

Ograniczenie zezwolenia, które zgodnie z podstawowymi zasadami prawodawstwa podatkowego musi być interpretowane w sposób literalny i precyzyjny, co do działalności prowadzonej na terenie SSE oznacza, że czynności w zakresie produkcji towarów lub świadczenia usług, wymienione w zezwoleniu, muszą mieć miejsce w określonym, wydzielonym obszarze, położonym na terenie SSE. Intencją Wnioskodawcy jest objęcie zwolnieniem wyłącznie dochodów wynikających z działalności wytwórczej zakładu położonego na terenie SSE. W związku z powyższym, w rozumieniu Wnioskodawcy, należy uznać, iż pierwszy z warunków jest spełniony.

Spółka dokona wyodrębnienia działalności opodatkowanej i zwolnionej, w oparciu o § 5 pkt 5 Rozporządzenia SSE oraz będzie prowadzić odrębną ewidencję dla zakładu położonego na terenie SSE. Oznacza to, iż będzie w stanie dokonać identyfikacji przychodów i kosztów a tym samym dochodu zwolnionego z działalności. Oznacza to, że drugi warunek, wynikający z przepisów ustawy CIT również zostanie spełniony.

Co się tyczy spełnienia trzeciego warunku, jak zostało wspomniane w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca dysponuje zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określonych w następujących pozycjach PKWiU:

* Sekcja A, Dział 01, Klasa 01.63 - Usługi następujące po zbiorach,

* Sekcja C, Dział 10, Klasa 10.91 - Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich,

* Sekcja H, Dział 49, Klasa 49.41 - Transport drogowy towarów,

* Sekcja H, Dział 52, Klasa 52.10- Magazynowanie i przechowywanie towarów.

Zważywszy na fakt, iż opisywana we wniosku działalność Wnioskodawcy została określona w otrzymanej w dniu 9 maja 2016 przez Spółkę opinii, wystawionej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, jako działalność, którą należy klasyfikować w grupowaniach:

* przesiewanie, czyszczenie, suszenie ziaren zbóż (bez magazynowania), wykonywane na zlecenie innych podmiotów gospodarczych - PKWiU 01.63.10.0 - "Usługi następujące po zbiorach",

* przesiewanie, czyszczenie, suszenie i magazynowanie ziaren zbóż, wykonywane na zlecenie innych podmiotów gospodarczych - PKWiU 52.10.13.0 - "Magazynowanie i przechowywanie ziaren zbóż",

* transport towarów na zlecenie innych podmiotów gospodarczych w przypadku transportu drogowego - PKWiU 49.41.1 - "Transport drogowy towarów" lub w przypadku transportu kolejowego PKWiU 49.20.1 - "Transport kolejowy towarów",

to zdaniem Wnioskodawcy trzeci warunek skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT również zostaje spełniony.

Reasumując, w przyjętym modelu biznesowym działalność Spółki w zakresie przesiewania, czyszczenia, suszenia i magazynowania ziaren zbóż, a następnie ich transport drogowy, mieszczące się w grupowaniach: PKWiU 01.63.10.0 - "Usługi następujące po zbiorach", PKWiU 52.10.13.0 - "Magazynowanie i przechowywanie ziaren zbóż", PKWiU 49.41.1 - "Transport drogowy towarów", wykonywane na rzecz podmiotów trzecich na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, zgodnie z opisem drugiego zdarzenia przyszłego, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W oparciu o przedstawione powyżej argumenty Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl