ITPB3/423W-33/08/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423W-33/08/DK

W odpowiedzi na wezwanie Spółdzielni D. z dnia 9 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) do usunięcia naruszenia prawa uzupełnionej pismem bez daty (data wpływu 19 maja 2008 r.) poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 23 kwietnia 2008 r. znak ITPB3/423-86/08/DK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, zmienia uzasadnienie ww. interpretacji, w części dotyczącej uzasadnienia oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

W dniu 14 lutego 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania przez Spółdzielnię ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia jest grupą producentów rolnych i posiada zgłoszenie u Marszałka Województwa oraz ARiMR. Jednostka skupuje żywiec tylko od swoich członków na umowę kontraktacyjną i sprzedaje z zyskiem. Członkowie Spółdzielni podjęli uchwałę o wpłacie dodatkowych udziałów na pokrycie różnic, które powstają w wartości brutto i VAT w pierwszym okresie jej działalności. Zarząd Spółdzielni pracuje społecznie, Spółdzielnia zatrudnia tylko jedną osobę. Wypracowany dochód Jednostka zamierza przeznaczyć na cele statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia jest całkowicie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych i w jakim zakresie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w wydanej interpretacji indywidualnej stwierdził, iż nie wszystkie dochody Spółdzielni będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosownie natomiast do art. 12 ust. 4 pkt 11 ww. ustawy, wpłaty dodatkowych udziałów przeznaczonych na pokrycie różnic jakie powstają w rozliczeniach będą stanowić dla Spółdzielni przychód podatkowy.

Interpretacja została doręczona w dniu 28 kwietnia 2008 r.. Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 9 maja 2008 r. (data nadania). Zachowany tym samym został ustawowy termin do wniesienia wezwania.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

Spółdzielnia wskazała, iż w uzasadnieniu interpretacji pominięty został przepis art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z treści którego wynika, że do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego. Wpłaty dodatkowych udziałów dokonywane są przez członków Spółdzielni wyłącznie na jej fundusz udziałowy. Wskazany przepis jednoznacznie określa, iż wpłaty dokonane na zwiększenie tego funduszu nie stanowią przychodu. Fundusz zasobowy tworzony jest jedynie w spółdzielniach, a wpłat dodatkowych udziałów nie można dokonać na inny fundusz jak na fundusz udziałowy. Tak więc powołanie się na przepis art. 12 ust. 4 pkt 11 jest chybione, bowiem przepis ten dotyczy wpłat na fundusz zasobowy.

Ponadto w uzupełnieniu do wezwania do usunięcia naruszenia prawa Spółdzielnia wskazała, iż zwiększenie funduszu udziałowego może nastąpić wyłącznie w drodze wpłat członków Spółdzielni na dodatkowe udziały, bowiem zwiększenie wartości obowiązkowych udziałów możliwe jest wyłącznie w drodze zmiany statutu Spółdzielni, a nie jak w spółce kapitałowej, na zasadzie dopłat do kapitału zakładowego.

O charakterze wpłat na zwiększenie funduszu udziałowego w sensie podatkowym decyduje wskazany przepis art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który mówi o zwiększeniu funduszu udziałowego, co jest jednoznaczne z utworzeniem dodatkowych udziałów. Przepis ten wskazuje, że nie stanowią przychodu środki otrzymane na zwiększenie funduszu udziałowego i nie różnicuje w tym zakresie wpłat na udziały dodatkowe i wpłat na udziały podstawowe. Jedynym kryterium pozwalającym na uznanie, iż nie jest to przychód jest zwiększenie funduszu udziałowego. Zdaniem Spółdzielni forma w jakiej doszło do zwiększenia funduszu udziałowego, czy to poprzez dodatkowe udziały, czy zmianę wartości udziałów podstawowych nie ma żadnego znaczenia dla oceny, czy jest to przychód Spółdzielni.

Odpowiedź na zarzuty.

Po ponownej analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 23 kwietnia 2008 r. znak ITPB3/423-86/08/DK i stwierdza, co następuje.

Ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwolnił z dniem 1 stycznia 2007 r. od podatku dochodowego od osób prawnych dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

Zgodnie natomiast z treścią art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za wydatki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49 uważa się wydatki na zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych oraz szkolenia członków grupy producentów rolnych.

Jak wynika z brzmienia cyt. przepisów, wolne od podatku dochodowego są dochody grupy producentów rolnych spełniające łącznie następujące warunki:

* grupa producentów rolnych powinna być wpisana do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw;

* dochody grupy muszą pochodzić ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona;

* produkty lub grupy produktów, ze sprzedaży których dochód jest wolny od podatku, muszą zostać wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych;

* dochody wydatkowane zostały na:

* szkolenie członków grupy producentów rolnych lub

* zakup środków produkcji;

* dochody zostały wydatkowane na rzecz członków tej grupy:

* w roku podatkowym lub

* po roku po nim następującym.

Zauważyć należy, że zgodnie z utrwalonym stanowiskiem prezentowanym zarówno w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, jak i piśmiennictwie, wszelkie ulgi i zwolnienia stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Zatem przepisy regulujące ulgi i zwolnienia należy interpretować w sposób ścisły natomiast wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wydatki związane z wynajmem i utrzymaniem biura - w części, która nie dotyczy szkoleń członków grupy producentów rolnych - oraz wynagrodzenie księgowej, nie spełniają kryterium określonego w art. 17 ust. 1 pkt 49 w związku z art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w konsekwencji dochody, które zostały wydatkowane na wskazane powyżej cele nie będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym niemniej zauważyć należy, iż powyższe wydatki będą neutralne podatkowo, gdyż mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jako wydatki stanowiące koszty pośrednie związane z prowadzoną przez Spółdzielnię działalnością.

Ponadto należy wskazać, iż stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

W konsekwencji, o ile dokonane wpłaty członków Spółdzielni zwiększają fundusz udziałowy nie będą stanowiły przychodów dla Spółdzielni.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie w dniu 23 kwietnia 2008 r. znak ITPB3/423-86/08/DK stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Referencje

ITPB3/423-86/08/DK, interpretacja indywidualna

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl