ITPB3/423-93a/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-93a/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu kompleksu handlowo-rozrywkowego pod marką C., obejmującego:

* centrum gastronomiczne,

* centrum handlowe,

* centrum rekreacyjne wraz z zoo,

* centrum motoryzacyjne obejmujące stację paliwową oraz salon samochodowy.

Spółka przystąpi jako komplementariusz do spółki komandytowej. Komandytariuszami spółki komandytowej będą osoby fizyczne lub odrębna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Na poczet swojego wkładu Wnioskodawca wniesie znak towarowy C., uzyskując tym samym prawo do udziału w zysku Spółki Komandytowej. Znak towarowy (słowny i słowno-graficzny) jest zastrzeżony w urzędzie patentowym. Spółka będzie partycypować w zysku spółki komandytowej zgodnie z jej umową. Przedmiot wkładu nie będzie stanowił przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Przedmiotem działalności spółki komandytowej będzie wyłącznie zarządzanie prawami do znaku towarowego. Spółka komandytowa będzie wykorzystywać znak towarowy będący przedmiotem aportu w ramach swojej działalności poprzez udzielenie licencji na odpłatne korzystanie ze znaku towarowego Spółce (lub spółkom z Grupy C. w sytuacji podziału Spółki na odrębne podmioty prowadzące poszczególne, wskazane powyżej, rodzaje działalności).

W przyszłości spółka komandytowa może dokonywać zwrotu Wnioskodawcy części wniesionego wkładu w gotówce (skutkujące zmniejszeniem udziału kapitałowego w spółce komandytowej), jednakże w kwocie nie przekraczającej wartości rynkowej wniesionego przez Spółkę wkładu na dzień dokonania aportu.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym w charakterze podatnika VAT czynnego. Spółka komandytowa będzie podatnikiem podatku VAT oraz będzie zarejestrowana w charakterze podatnika VAT czynnego. Przedmiotowa transakcja zostanie zgodnie z przepisami ustawy o VAT opodatkowana na zasadach ogólnych (22% VAT) właściwych dla odpłatnego świadczenia usług. W efekcie Wnioskodawca udokumentuje analizowaną transakcję wniesienia znaku towarowego aportem fakturą VAT.

W związku z powyższym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z wniesieniem przez Spółkę wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej powstanie dla Spółki przychód zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Jak należy określić wartość początkową wnoszonego przez Spółkę znaku towarowego w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych spółki komandytowej.

3.

Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę zwrotu w gotówce części wniesionego do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego na skutek obniżenia kapitału udziałowego w Spółce komandytowej w wysokości nie wyższej niż wartość wkładu określonego w statucie spółki komandytowej na dzień wniesienia (odpowiadającej wartości obniżonego kapitału) będzie stanowić przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego i trzeciego rozpatrzony zostanie odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wniesienia do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego nie powstaje dla Spółki - wnoszącej aport - przychód w podatku dochodowym od osób prawnych z uwagi na fakt, że w ustawie z dnia o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest szczególnego przepisu określającego konsekwencje podatkowe wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy przychodem osoby prawnej jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Z kolei stosownie do art. 12 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy powstaje w dniu:

1.

zarejestrowania spółki kapitałowej albo

2.

wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, albo

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji związane jest z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Zdaniem Spółki przepis zawarty w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) spółkami kapitałowymi są: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna. Natomiast zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych spółka komandytowa zaliczana jest do spółek osobowych.

Jednocześnie, jak wynika z przepisów Kodeksu spółek handlowych, w przypadku spółki komandytowej nie występuje pojęcie kapitału zakładowego. Pojęcie kapitału zakładowego występuje wyłącznie w spółkach kapitałowych, tj. spółce z o.o. (art. 152 Kodeksu spółek handlowych) i spółce akcyjnej (art. 302 Kodeksu spółek handlowych), a ze spółek osobowych tylko w spółce komandytowo-akcyjnej (art. 126 Kodeksu spółek handlowych).

Jako że w spółce komandytowej nie występuje pojęcie kapitału zakładowego, należy stwierdzić, iż przepis zawarty w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 12 ust. 1b tej ustawy nie znajduje zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów analogicznych do art. 12 ust. 1 pkt 7 w odniesieniu do wkładu niepieniężnego do spółek osobowych. W konsekwencji wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie jest zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego, ponieważ zgodnie z zasadami prawa podatkowego podatek może być należny wyłącznie w przypadku, gdy istnieje ustawowa podstawa do jego nałożenia.

Ponadto, w świetle przyjętej doktryny prawa podatkowego o przychodzie można mówić jedynie wtedy, gdy następuje trwałe i definitywne przysporzenie majątkowe. W przypadku wkładu wnoszonego przez wspólnika do spółki komandytowej nie występuje definitywny przyrost majątku, ponieważ zgodnie z Kodeksem spółek handlowych wkład taki może być zwrócony w całości lub części.

W konsekwencji, zgodnie ze stanowiskiem Spółki wniesienie znaku towarowego jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie generuje przychodu podatkowego ani dla Spółki ani dla pozostałych wspólników spółki komandytowej.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że przedstawione stanowisko było często wyrażane przez organy podatkowe. Zostało ono potwierdzone między innymi w następujących pismach organów podatkowych:

* interpretacja z dnia 20 listopada 2009 r., wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPBI/2/423-998/09/MO),

* interpretacja z dnia 19 listopada 2009 r., wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB3/423-476/09/MK),

* interpretacja z dnia 2 listopada 2009 r., wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPBI/2/423-923/09/PC),

* interpretacja z dnia 1 lipca 2009 r. wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB3/423-262a/09/DK),

* interpretacja z dnia 10 czerwca 2009 r. wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB3/423-184/08-2/MS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego dotyczącego skutków podatkowych związanych z wniesieniem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej uznaje się za prawidłowe, w części odnoszącej się do braku powstania przychodu u Wnioskodawcy w związku z tą operacją. W konsekwencji przedmiotowe rozstrzygnięcie nie odnosi się do pozostałych wspólników spółki komandytowej oraz nie wywołuje skutków prawnych dla innych niż Wnioskodawca wspólników tej spółki.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl