ITPB3/423-93/07/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-93/07/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 15 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości przekazywanego majątku Spółki w związku z jej likwidacją, wniesionego uprzednio jako aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości przekazywanego majątku Spółki w związku z jej likwidacją, wniesionego uprzednio jako aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Proces likwidacji Spółki dobiega końca. Po zaspokojeniu wszystkich wierzytelności w likwidowanej Spółce pozostanie majątek trwały (grunty, budynki), który będzie zwrócony jedynemu udziałowcowi - osobie prawnej (spółce z o.o.). Majątek ten został wniesiony do Spółki jako aport przy jej tworzeniu. Pozostały po likwidacji majątek ujmuje się w sporządzonym sprawozdaniu finansowym na dzień poprzedzający podział majątku między wspólników. Wartość majątku jaką Spółka w likwidacji wydaje wspólnikowi w ramach podziału majątku stanowi dla wspólnika - osoby prawnej przychód z udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Opodatkowaniu podlega wartość otrzymanego majątku w części przekraczającej koszty nabycia bądź objęcia udziałów.

Spółka w likwidacji jako płatnik ma obowiązek od powstałego dochodu pobrać 19% podatku i przekazać na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Dodatkowo w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 listopada 2007 r. o uzupełnienie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Spółka wskazała, iż wniesione w formie aportu do Spółki środki trwałe, które będą zwracane w związku z jej likwidacją udziałowcowi - osobie prawnej, stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

W jakiej wartości należy przekazać majątek likwidowanej Spółki uprzednio wniesiony jako aport przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zdaniem Wnioskodawcy, majątek likwidowanej Spółki wniesiony do niej wcześniej w formie aportu należy przekazać w wartości wynikającej z ewidencji księgowej likwidowanej Spółki. Wprawdzie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie mówi się bezpośrednio jak należy ustalić wartość przekazywanego majątku pozostałego po likwidacji, ale pośrednio świadczy o tym art. 16g ust. 10b w związku z ust. 9 - jeżeli przejmowany majątek likwidowanej Spółki został wniesiony do niej w formie aportu, to wartość początkową środkó1)w trwałych ustala się w wysokości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych w Spółce likwidowanej, a amortyzacja przejętych składników majątkowych powinna być kontynuowana. Przepis ten obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. mówi jak należy ustalić wartość środków trwałych w spółce przejmującej likwidowany majątek, zdaniem Wnioskodawcy należy tak samo postąpić w Spółce w likwidacji, która przekazuje pozostały po likwidacji majątek. Jeżeli natomiast majątek likwidowanej Spółki nie został do niej wniesiony w formie aportu, to wartość przekazywanych środków trwałych ustala się w wartości rynkowej zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także: wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Wskazać należy, iż użyte przez ustawodawcę sformułowanie "wartość majątku" należy odczytywać w kontekście brzmienia art. 12 ust. 5 ww. ustawy, zgodnie z którym, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wartość przekazywanego majątku pozostałego po likwidacji Spółki wniesionego uprzednio aportem w postaci zorganizowanego przedsiębiorstwa lub jego części należy ustalać na podstawie art. 12 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zauważyć należy, iż art. 16g ust. 10b powołanej ustawy, odnosi się do kwestii związanych z ustaleniem wartości początkowej przejętych składników majątkowych wniesionych aportem do likwidowanej Spółki w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, która w przedmiotowej sytuacji powinna być ustalona zgodnie z brzmieniem art. 16g ust. 9 ww. ustawy, czyli w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki likwidowanej.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Spółki dotyczące przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl