ITPB3/423-80b/14/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-80b/14/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 18 lutego 2014 r.) dotyczącym wydania pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym w dniu 28 maja 2014 r. w zakresie skutków podatkowych wypłaty dywidendy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego uzupełniony w dniu 28 maja 2014 r. w zakresie skutków podatkowych wypłaty dywidendy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi zarówno działalność rolniczą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od osób prawnych jak również działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Spółka nadmienia, że prowadzona przez nią działalność rolnicza ma charakter dominujący. W roku 2013 jak i w latach poprzednich Spółka uzyskała przychody zarówno ze źródeł opodatkowanych jak i z działalności rolniczej, z tym, że zarówno w roku 2013 jak i w latach poprzednich udział przychodów z działalności rolniczej w przychodach ogółem Spółki przewyższał 60%, co pozwalało na zastosowanie zwolnienia z opodatkowania również działalności gospodarczej na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ramach prowadzonej ewidencji księgowej Spółka wyodrębnia operacje gospodarcze dotyczące działalności gospodarczej opodatkowanej jak i działalności rolniczej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych, w związku z tym, wynik bilansowy z obu działalności jest możliwy do wyodrębnienia. Spółka w roku 2013 uzyskała zysk bilansowy na obu rodzajach działalności. Spółka planuje w ramach zatwierdzania sprawozdania finansowego za rok 2013 przeznaczyć część zysków na wypłatę dywidendy dla wspólników. Ponieważ Spółka wykazuje zyski zarówno na działalności podlegającej opodatkowaniu, jak i na działalności rolniczej, Walne Zgromadzenie uchwałą planuje przeznaczyć zysk z działalności w części na wypłatę dywidendy, a w części przeznaczyć na rozwijanie działalności rolniczej w latach następnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w sytuacji, w której Spółka wypłacająca dywidendę osiągnęła zysk bilansowy zarówno z prowadzonej działalności rolniczej oraz pozarolniczej działalności gospodarczej, to czy Spółka wypłacająca dywidendę może zdecydować w sposób wiążący dla organów podatkowych o tym z której działalności zysk (tekst jedn.: rolniczej, czy pozarolniczej) przeznaczany jest na wypłatę dywidendy i czy uchwała Walnego Zgromadzenia podjęta w tym zakresie będzie wystarczającym z punktu widzenia organów podatkowych, dokumentem określającym źródło pochodzenia środków do wypłaty dywidendy.

2. Czy w sytuacji prowadzenia dwóch rodzajów działalności: rolniczej niepodlegającej opodatkowaniu oraz gospodarczej podlegającej opodatkowaniu, gdy stosunek przychodów z działalności rolniczej do działalności ogółem wynosi ponad 60%, wypłata dywidendy pochodząca z zysku bilansowego na działalności gospodarczej powoduje konieczność opodatkowania dochodu z tego źródła podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania drugie w zakresie pytania pierwszego sprawa zostanie rozpoznana odrębnie.

We własnym stanowisku w sprawie Spółka wskazała, że w przypadku dywidendy będącej ułamkową częścią osiągniętego w danym okresie zysku bilansowego możliwe jest zdecydowanie o przeznaczeniu wyłącznie części zysku bilansowego osiągniętego z rolniczej działalności na wypłatę dywidendy. Spółka planuje ciągły rozwój działalności rolniczej, w związku z czym planuje przeznaczać część dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej na cele związane z działalnością rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie Spółka nadmieniła, że udział przychodu z działalności rolniczej w ogólnym przychodzie osiągniętym w roku poprzedzającym rok podatkowy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest spełniony. W opinii Spółki, w przypadku spełnienia powyższych przesłanek możliwe będzie zastosowanie zwolnienia, o którym mowa powyżej.

W związku z powyższym, skoro można przyjąć, że dochód zostanie przeznaczony na działalności rolniczą lub zostanie wypłacony w formie dywidendy, to należy przyjąć, że ewentualna wypłata dywidendy nie zrodzi obowiązku opodatkowania części dochodu z działalności gospodarczej przeznaczonego na wypłatę dywidendy. Mając na uwadze powyższe Spółka decydując o przeznaczeniu części dochodu osiągniętego z działalności pozarolniczej decyduje również o źródle będącym podstawą do wypłaty przedmiotowej dywidendy. Skoro przychód osiągnięty w związku z prowadzoną działalnością pozarolniczą wynosi mniej niż 40% udziału w przychodach spółki ogółem i w zawiązku z tym korzysta ze zwolnienia z podatku od osób prawnych, to przeznaczenie go na wypłatę dywidendy nie zrodzi obowiązku podatkowego od tej części wypłaconej z zysku na działalności gospodarczej przeznaczonej na dywidendę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Tak określony dochód stanowi - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4e cytowanej ustawy, musi przede wszystkim osiągnąć dochód w rozumieniu cytowanego art. 7 ust. 2 ustawy, tj. "dochód podatkowy". Podatnik musi spełnić jeszcze jeden warunek niezbędny dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4e, tj. przeznaczyć (zadeklarować), a następnie wydatkować ten dochód na cele wymienione w tym przepisie.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, który stanowi, że działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika natomiast, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e. Ten ostatni wskazany przepis ustawy zwalnia od podatku dochody z działalności pozarolniczej w części przeznaczonej na działalność rolniczą. Zwolnienie to znajduje zastosowanie w odniesieniu do podatników, którzy prowadzą poza działalnością rolniczą jednocześnie inną działalność gospodarczą.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4e tej ustawy, wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy).

A więc kluczowym dla zwolnienia od podatku dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie ww. przepisu jest - obok oczywiście wymogu co najmniej 60% udziału przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym podatnik uzyskał dochód podlegający zwolnieniu - warunek przeznaczenia i wydatkowania dochodów z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej, na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że korzysta ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka zamierza przeznaczyć część wypracowanego przez siebie zysku bilansowego na wypłatę dywidendy na rzecz wspólnika.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że przeznaczenie zysku Spółki (dywidendy) wynikającego z sprawozdania finansowego nie podlega ocenie w kontekście możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e. Takiej ocenie może podlegać jedynie uzyskany przez Spółkę dochód podatkowy, tj. dochód wynikający ze złożonego przez Spółkę zeznania podatkowego CIT-8.

Tym samym, w przypadku przeznaczenia przez Spółkę zysku (wypłata dywidendy) na wypłatę dywidendy, zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4e powołanej ustawy nie znajdzie zastosowania. Zwolnienie to ma bowiem zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy "dochód podatkowy" Spółki będzie przeznaczony, oraz wydatkowany przez nią na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy. W świetle zacytowanej powyżej definicji działalności rolniczej wypłata dywidendy udziałowcowi nie wypełnia dyspozycji przeznaczenia i wydatkowania dochodów zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka chcąc zachować zwolnienie z opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele działalności rolniczej musi spełnić warunek wydatkowania dochodu na działalność rolniczą, a działaniem takim jak wskazano uprzednio nie jest przeznaczenie dochodu (części zysku) na wypłatę dywidendy dla udziałowca Spółki.

Reasumując, jeśli Spółka przeznaczy uzyskany dochód z działalności pozarolniczej na wypłatę dywidendy, to tym samym nie zachowa warunku zwolnienia zapisanego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w konsekwencji, dochód w tej części nie będzie podlegał zwolnieniu na podstawie ww. przepisu i powinien być opodatkowany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl