ITPB3/423-732a/12/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-732a/12/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości Spółce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości Spółce.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital w D. Sp. z o.o. powstała na zasadach określonych w art. 69 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Nowopowstała spółka jest następcą prawnym Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w D. i wstąpiła w jego prawa i obowiązki. Jest spółką z wyłącznym udziałem Powiatu i realizuje zadania, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Spółka zawarła z Powiatem umowę użyczenia nieruchomości, z przeznaczeniem na prowadzenie działalności leczniczej oraz związanej z nią obsługi i administracji (budynki, w których mieszczą się: oddziały, poradnie i pracownie; w których przechowywane są materiały gospodarcze, środki czystości i apteka; pralnia, miejsce do zbierania i odbioru z pralni bielizny i pościeli; tlenownia, w której stoją butle gazów medycznych; prosektorium, w którym przechowywane są zwłoki zmarłych pacjentów; transformatorownia, w której mieści się transformator prądowy; warsztaty; administracja).

Podkreślić należy, iż Spółka wypełnia zadania publiczne i do tego też celu została utworzona przez Powiat. Większa część działalności jest związana z realizacją kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, tj. ok. 96% przychodów. Nadmieniamy, iż Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego ze 100% udziałem Powiatu, który działa w sektorze publicznym. Spółka świadczy usługi medyczne w szczególności na rzecz pacjentów Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółkę obejmuje wyłączenie podmiotowe i przedmiotowe z opodatkowania z tytułu umowy użyczenia nieruchomości.

2.

Czy nieodpłatne użyczenie nieruchomości na podstawie umowy zawartej z Powiatem, zobowiązuje Spółkę do naliczenia przychodu.

3.

Czy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ewentualnie naliczony przychód byłby wówczas wyłączony z podstawy opodatkowania.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przedmiotowej sprawie nie ustala wartości przychodu z umowy użyczenia nieruchomości ponieważ przysługuje mu wyłączenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wyłączenie to ma charakter przedmiotowy i podmiotowy. Dotyczy wartości świadczeń otrzymanych nieodpłatnie od jednostek samorządu i to kryterium jest niewątpliwie spełnione, użyczającym jest Powiat - organ administracji samorządowej, a przy tym jedyny udziałowiec Spółki. Przedmiotem użyczenia są wyłącznie rzeczy i prawa wykorzystywane w działalności leczniczej. Nieodpłatne przysporzenie służy realizacji zadań publicznych. W opinii Wnioskodawcy, nieodpłatne użyczenie nieruchomości na podstawie zawartej umowy z Powiatem, której wyłącznym udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego nie stanowi przychodu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem Spółka jest spółką użyteczności publicznej w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie

Pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcie to ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy.

Zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka powstała na zasadach określonych w art. 69 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. Nr 217), tj. poprzez przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową. Wnioskodawca jest spółką z wyłącznym udziałem powiatu - jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.). Spółka zawarła z powiatem umowę użyczenia nieruchomości, z przeznaczeniem na prowadzenie działalności leczniczej oraz związanej z nią obsługi i administracji. Spółka wypełnia zadania publiczne i do tego też celu została utworzona przez powiat.

W związku z powyższym Spółka osiągnęłaby przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, który zgodnie z ww. art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegałby opodatkowaniu. Jednakże ww. przepis określa wyjątki od tej zasady; nie jest przychodem wartość świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Przy definiowaniu pojęcia "spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego" należy kierować się przepisami ustaw:

* z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.),

* z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

* z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym między innymi w zakresie promocji i ochrony zdrowia. W myśl natomiast art. 6 ust. 1 tej ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2).

Zatem spółki prawa handlowego, których wyłącznymi udziałowcami są m.in. jednostki samorządu terytorialnego, wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej zaliczane są do spółek użyteczności publicznej.

Zatem jeżeli Spółka prowadzi działalność gospodarczą o charakterze użyteczności publicznej, a jej udziałowcem jest wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego i otrzymała w nieodpłatny zarząd lub używanie środki trwałe od jednostki samorządu terytorialnego, to są spełnione przesłanki z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozwalające na niezaliczenie do przychodów Spółki wartości otrzymanych nieodpłatnych świadczeń związanych z nieodpłatnym używaniem środków trwałych w postaci nieruchomości.

W konsekwencji stanowisko Spółki, w świetle którego Wnioskodawca nie ustala wartości przychodu z umowy użyczenia nieruchomości ponieważ przysługuje mu wyłączenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uznać należy za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl