ITPB3/423-719b/10/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-719b/10/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości pomniejszenia dochodu ze sprzedaży masy majątkowej o straty poniesione w poprzednich latach podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2010 r. złożono ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości pomniejszenia dochodu ze sprzedaży masy majątkowej o straty poniesione w poprzednich latach podatkowych

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie prowadziło działalność gospodarczą polegającą na obrocie zbożami, materiałem siewnym, itp. Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia podjęło w marcu 2008 r. uchwałę o postawieniu Wnioskodawcy w stan likwidacji, powołaniu likwidatora i o przekazaniu całości majątku następcy prawnemu - Spółdzielni Producentów Rolnych (dalej: Spółdzielnia).

Spółdzielnia została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 15 czerwca 2009 r., czyli znacznie później niż postawienie w stan likwidacji Stowarzyszenia i od tego czasu prowadzi działalność gospodarczą na majątku postawionego w stan likwidacji Stowarzyszenia na podstawie porozumienia Likwidatora i Zarządu Spółdzielni.

Majątek Stowarzyszenia obejmuje:

* środki trwałe, czyli budynki i budowle (kupione przez Stowarzyszenie na podstawie aktu notarialnego i faktury VAT ze stawką zwolnioną) oraz maszyny i urządzenia zakupione przez Stowarzyszenie na podstawie faktur VAT, od których Wnioskodawcy przysługiwało odliczenie podatku od towarów i usług i dokonano tego odliczenia,

* środki obrotowe, czyli zapasy, które zakupiono od dostawców i odliczono podatek od towarów i usług,

* należności i zobowiązania, kredyty bankowe, itp.

Ponadto intencją członków Wnioskodawcy było przekształcenie stowarzyszenia w spółdzielnię, czyli zmiana jedynie formy prawnej. Przejęcie majątku rozumiane jest jako przejęcie wszystkich składników, czyli z jednej strony aktywów, ale i pasywów, tj. majątku trwałego, obrotowego, ale również m.in. zobowiązań i kredytów - czyli całego przedsiębiorstwa w myśl art. 551 Kodeksu cywilnego.

Zdarzenie przyszłe polegać będzie na przejęciu całości majątku Stowarzyszenia przez Spółdzielnię. Forma sprzedaży, ze względu na nieruchomości, w formie aktu notarialnego. Stowarzyszenie, które postawione jest w stan likwidacji, nie prowadzi działalności gospodarczej. Na majątku Wnioskodawcy Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą. Zarząd Spółdzielni i Likwidator Stowarzyszenia oczekują na podpisanie aktu notarialnego przekazania majątku.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych):

Jakie konsekwencje będzie miała opisana transakcja w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla Stowarzyszenia i dla Spółdzielni. Czy Stowarzyszenie osiągając dochód ze sprzedaży będzie mogło pomniejszyć dochód do opodatkowania o poniesione w latach poprzednich straty, a w szczególności, czy w opisanej sytuacji mają zastosowanie przepisy art. 7 ust. 3 pkt 4 oraz art. 7 ust. 4 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy - w części odnoszącej się do powyższego zagadnienia - Stowarzyszenie osiągając dochód ze sprzedaży będzie mogło pomniejszyć dochód do opodatkowania o poniesione w latach poprzednich straty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Jako że sytuacja zbycia składników majątkowych (całego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub poszczególnych komponentów masy majątkowej) nie została objęta odrębnymi regułami opodatkowania, ocena skutków podatkowych takich transakcji podlega ogólnym regulacjom zawartym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Okoliczność ta przekłada się z kolei na obowiązek ujęcia w rachunku podatkowym przychodów i kosztów jego uzyskania wynikających z przeprowadzenia transakcji sprzedaży masy majątkowej łącznie z pozostałymi przychodami i kosztami podatkowymi wygenerowanymi w danym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej: ustawa - przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą - art. 7 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji powyższego, dochód osiągnięty z transakcji zbycia składników majątkowych podlega sumowaniu z wynikiem uzyskanym z pozostałej działalności podatnika. W takim przypadku dochód ten ulegnie pomniejszeniu o wielkość "straty" poniesionej np. na pozostałej działalności w danym roku podatkowym, bądź też wpłynie na zwiększenie podstawy opodatkowania w razie wystąpienia dodatniego wyniku finansowego z pozostałej działalności.

Stosownie do regulacji art. 7 ust. 5 ustawy, o wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. Wskazana norma stwarza podatnikom możliwość zniwelowania w ściśle określonym okresie czasu (i w konkretnym stopniu) negatywnych efektów finansowych prowadzonej działalności poprzez ich kompensatę osiągniętym dochodem.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży przedsiębiorstwa podmiotowi prowadzącemu działalność na majątku Stowarzyszenia. Zauważyć należy, iż przedmiotowe zbycie przedsiębiorstwa nie będzie przekształceniem Stowarzyszenia w Spółdzielnię, gdyż zdarzenie takie jest prawnie niemożliwe (działania restrukturyzacyjne w sensie prawnym nie obejmują bowiem stowarzyszeń). Transakcja taka nie będzie tym bardziej prowadziła do powstania następstwa prawnego. Z oczywistych zatem względów dyspozycje art. 7 ust. 3 pkt 4 i ust. 4 ustawy, powołane przez Wnioskodawcę w zapytaniu, a obejmujące swym zakresem przedsiębiorców zrestrukturyzowanych, nie będą miały tutaj zastosowania.

W kontekście powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, iż Stowarzyszenie będzie miało możliwość odliczenia poniesionych we wcześniejszych latach podatkowych strat od dochodu osiągniętego ze sprzedaży posiadanej masy majątkowej, oczywiście na warunkach wskazanych w art. 7 ust. 5 ustawy, czyli jeżeli nie upłynął pięcioletni okres, w którym stratę można odliczyć, a odliczenie to nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Organ upoważniony informuje jednocześnie, że zagadnienie dotyczące podatku od towarów i usług będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl