ITPB3/423-706/10/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-706/10/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 grudnia 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym w dniu 21 lutego 2011 r. - dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wystąpienia przychodu w związku ze zwrotem wkładu w spółdzielni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełniony w dniu 21 lutego 2011 r. - dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wystąpienia przychodu w związku ze zwrotem wkładu w spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielcze Gospodarstwo Rolne będące następcą prawnym Spółdzielni Kółek Rolniczych zamierza zwrócić Kółkom Rolniczym wkłady w formie pieniężnej. W latach 60 i 70 wieku 20, ówczesna Spółdzielnia Kółek Rolniczych przejęła od okolicznych Kółek Rolniczych majątek rzeczowy w postaci gruntów, budynków, sprzętu rolniczego, inwentarza żywego jako wkłady do Spółdzielni. Powyższe wkłady zostały wycenione wg cen ewidencyjnych z dokumentów księgowych. W roku 1991 na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo Spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210 z późn. zm.) wkłady powyższe zostały zwaloryzowane wg cen urzędowych skupu na kwintale żyta. Zgodnie z art. 152 § 2 Prawa Spółdzielczego wkłady rzeczowe wniesione do Spółdzielni zostały przeliczone wg zasad określonych w statucie. Obecnie Kółka Rolnicze będące członkami Spółdzielczego Gospodarstwa Rolnego wystąpiły z wnioskiem o zwrot wkładów.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy zwrot wkładów w wartości zwaloryzowanej jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w danym przypadku winien mieć zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wypłata środków pieniężnych nie powinna być opodatkowana. Wartość wniesionych wkładów przez Kółka Rolnicze w okresie ich wniesienia była znaczna. Obecnie po inflacji i denominacji wynosiłaby kilka złotych. Dlatego Wnioskodawca uważa, że urealniona w 1991 r. wartość wkładów powinna być traktowana jako wartość ich faktycznego wniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Stosownie do brzmienia art. 10 ust. 1 ww. ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także (...).

Przepis ten stanowi otwarty katalog dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych, do których zaliczyć również należy udział w zyskach członka spółdzielni, wynikający w tym przypadku ze zwrotu wkładu.

Na podstawie art. 22 ust. 1 podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 1 wskazanej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Innymi słowy w przedmiotowej sprawie na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku od dochodu z tytułu zwrotu wkładu.

Odnosząc się do pytania postawionego we wniosku, należy zauważyć, iż jak wynika z treści art. 12 ust. 1 przytoczonej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Stosownie do postanowień zawartych w art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Literalna wykładnia powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi podatnik może rozporządzać jak właściciel.

Odmiennie jednak została uregulowana kwestia katalogu przysporzeń niebędących przychodem, neutralnych podatkowo (nierzutujących na podstawę opodatkowania). Art. 12 ust. 4 ww. ustawy zawiera bowiem zamknięty katalog takich przypadków. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w świetle tej ustawy co do zasady przychodem jest każde przysporzenie majątkowe, za wyjątkiem sytuacji, określonych ustawie. I tak w myśl art. 12 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji) oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia, a także zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

Z powyższego wynika, iż do przychodów nie zalicza się zwróconych wkładów w spółdzielni jednak tylko w części stanowiącej koszt ich objęcia.

Z przedstawionego natomiast stanu faktycznego w zdarzeniu przyszłym wynika, iż wkłady wniesione przez poszczególnych członków, tj. Kółka Rolnicze, do Spółdzielni Kółek Rolniczych, której następcą prawnym jest Wnioskodawca zostały zwaloryzowane tym samym ich wartość wzrosła w konsekwencji, należy stwierdzić, iż różnica pomiędzy wartością wniesionych wkładów, a wartością zwróconych z tego tytułu kwot będzie stanowiła dochód podlegający opodatkowaniu, co za tym idzie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Niezależnie od powyższego należy stwierdzić, iż stosownie do brzmienia art. 10 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli osoba prawna uzyskuje przychody z działalności rolniczej oraz z innych źródeł przychodów, łączną kwotę dochodu, o którym mowa w ust. 1, zmniejsza się o dochód z działalności rolniczej, uzyskany za ten sam okres sprawozdawczy, z wyjątkiem dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Gdy ustalenie dochodu zmniejszającego jego łączną kwotę nie jest możliwe, dochód ten ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, w ogólnej kwocie przychodów.

Innymi słowy w przypadku gdy Wnioskodawca będzie spełniał warunki, o których mowa w przytoczonym przepisie wysokość dochodu, o którym mowa w ust. 1 art. 10 omawianej ustawy, stanowiącego podstawę opodatkowania może być odpowiednio pomniejszona wpływając tym samym na wielkość odprowadzonego podatku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl