ITPB3/423-702/09/PS - Określenie sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółdzielni mieszkaniowej wydatków poniesionych na odnowienie elewacji wraz z dociepleniem budynku gospodarczo-usługowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-702/09/PS Określenie sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółdzielni mieszkaniowej wydatków poniesionych na odnowienie elewacji wraz z dociepleniem budynku gospodarczo-usługowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na odnowienie elewacji wraz z dociepleniem budynku gospodarczo usługowego - jest prawidłowe, o ile wydatki z tego tytułu nie będą nosić znamion wydatków o charakterze ulepszeniowym w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na odnowienie elewacji wraz z dociepleniem budynku gospodarczo usługowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada budynek gospodarczo-usługowy, w którym znajdują się warsztaty konserwacyjno-remontowe Spółdzielni, biuro kierownika technicznego Spółdzielni oraz lokale wynajęte innym firmom na zasadzie umowy najmu. Budynek ten został wybudowany w 1972 r. jako budynek tymczasowy i służył jako zaplecze techniczne w trakcie budowy osiedla mieszkaniowego. Po zakończeniu inwestycji został on przekwalifikowany na budynek do użytku stałego. Jest to budynek jednokondygnacyjny bez podpiwniczenia. Został wykonany z płyt betonowych, posiada ściany jednowarstwowe, cienkie. Do ogrzania budynku potrzebna jest bardzo duża ilość energii cieplnej. Elewacja budynku wymaga remontu ze względów estetycznych. Stosowane dotychczas metody odnawiania elewacji, polegające na jej malowaniu, nie przynoszą spodziewanego efektu (po jakimś czasie farba łuszczy się). Aby uzyskać zadawalający efekt należałoby dokonać ponownego tynkowania ścian z zastosowaniem nowoczesnych tynków cienkowarstwowych. Spółdzielnia rozważa przeprowadzenie prac odnawiających stan elewacji budynku w połączeniu z jednoczesnym ich dociepleniem styropianem.

Spółdzielnia posiada opinie wydaną przez inspektora nadzoru budowlanego. Z opinii tej wynika, że ściany tego budynku są zbyt cienkie i nie odpowiadają współczynnikom izolacyjności przegród. Wymagany jest remont polegający na dociepleniu ścian zewnętrznych styropianem, aby obniżyć zapotrzebowanie tego budynku na energię cieplną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonane, na zlecenie Spółdzielni, prace polegające na odnowieniu stanu elewacji wraz z dociepleniem ścian budynku gospodarczo - usługowego można zaliczyć, traktując poniesione koszty jako remont, do kosztów uzyskania przychodów, czy też wykonane prace należy potraktować jako modernizację i wówczas zwiększyć wartość początkową tego środka trwałego i zaliczać poniesione nakłady do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne...

Zdaniem Spółdzielni Mieszkaniowej koszty, które Spółdzielnia poniesie w związku z odnowieniem stanu elewacji wraz z dociepleniem ścian budynku gospodarczo-usługowego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako remont. Spółdzielnia uważa, że poniesione koszty nie spowodują zmiany funkcji oraz charakteru tego budynku, a jedynie wyeliminują błędy popełnione podczas budowy budynku polegające na wykonaniu zbyt cienkich ścian, co powoduje zbyt wielką utratę ciepła. Planowane prace poprawią również stan estetyczny elewacji, co może się przyczynić do zwiększenia przychodów Spółdzielni z tytułu najmu lokali użytkowych w tym budynku się znajdujących, poprzez postrzeganie tego budynku jako atrakcyjniejszego dla firm, które chciałyby prowadzić w nim swoją działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, o ile wydatki z tego tytułu nie będą nosić znamion wydatków o charakterze ulepszeniowym w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z przepisu tego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Spółdzielnia posiada budynek gospodarczo-usługowy, w którym znajdują się warsztaty konserwacyjno-remontowe, biuro kierownika technicznego Spółdzielni oraz lokale wynajęte innym firmom na zasadzie umowy najmu. W związku z tym, iż budynek ten został wykonany z płyt betonowych oraz posiada ściany jednowarstwowe cienkie, do jego ogrzania potrzebna jest bardzo duża ilość energii cieplnej. Elewacja budynku wymaga również remontu ze względów estetycznych. W związku z powyższym Spółdzielnia planuje dokonać tynkowania ścian z zastosowaniem nowoczesnych tynków cienkowarstwowych oraz rozważa przeprowadzenie prac odnawiających stan elewacji budynku w połączeniu z jednoczesnym ich dociepleniem styropianem.

Aby prawidłowo określić charakter wydatków przeznaczonych na ten cel oraz sposób zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów, należy rozstrzygnąć, czy dotyczą one wykonania prac o charakterze remontowym, czy też wydatki takie związane są z ulepszeniem środków trwałych. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest definicji pojęcia remontu. Posiłkując się definicją zawartą w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) poprzez remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów innych niż ujęto w stanie pierwotnym. Istotą remontu są więc czynności związane z przywróceniem pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych (części zamienne), niezmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji środka trwałego i wynikające z tej eksploatacji - a więc będą to wszystkie zmiany przywracające pierwotny poziom techniczny danego środka trwałego, pierwotną zdolność użytkową utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji, przy czym pojęcie to nie obejmuje zwykłych zabiegów konserwacyjnych. Wydatki mające charakter remontowy zaliczane są w całości bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, bez względu na wysokość tych wydatków. Jeżeli wydatki te dotyczą z kolei okresu przekraczającego rok podatkowy stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wskazać należy również, iż w myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (...). Wydatki te w momencie ich poniesienia nie stanowią bezpośrednio kosztów uzyskania przychodów. Jednakże zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne), dokonane zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Stosownie do postanowień art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł.

Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. W takim wypadku przedmiotowe wydatki, jako niestanowiące remontu środka trwałego, nie mogą być zaliczone bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów, tylko rozliczane są poprzez odpisy amortyzacyjne.

Modernizacją, czy też ulepszeniem środka trwałego - w rozumieniu ustawy podatkowej - jest więc:

*

przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych,

*

rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten środek trwały,

*

rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu,

*

adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do spełniania odmiennych funkcji od tych, dla których został zbudowany lub użytkowany.

Przed zakwalifikowaniem określonych wydatków do inwestycji lub remontów należy każdorazowo w stosunku do konkretnego środka trwałego szczegółowo przeanalizować zakres rzeczowy wykonywanych robót, porównując je do stanu istniejącego na podstawie dokumentacji technicznej, a w przypadku wątpliwości co do prawidłowej kwalifikacji poniesionych wydatków oprzeć się na opinii biegłego do spraw budowlanych, który w oparciu o stosowną dokumentację i oględziny wypowie się co do charakteru poniesionych nakładów.

W przedmiotowej sprawie Spółdzielnia posiada opinie wydaną przez inspektora nadzoru budowlanego. Z opinii tej wynika, że ściany tego budynku są zbyt cienkie i nie odpowiadają współczynnikom izolacyjności przegród i wymagany jest remont polegający na dociepleniu ścian zewnętrznych styropianem, aby obniżyć zapotrzebowanie tego budynku na energię cieplną.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę przedstawione uwarunkowania stwierdzić należy, iż o ile prace które ma zamiar wykonać Spółdzielnia w budynku gospodarczo - usługowym można zakwalifikować w całości do prac o charakterze remontowym, tj. nie będą wydatkami na ulepszenie budynku (art. 16g ust. 13 ustawy), wówczas poniesione z tego tytułu wydatki stanowić będą koszty uzyskania przychodów odpowiednio do postanowień art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, wydatki dotyczące planowanych prac w zakresie tynkowania ścian z zastosowaniem nowoczesnych tynków cienkowarstwowych oraz odnawiających stan elewacji budynku w połączeniu z jednoczesnym ich dociepleniem styropianem - w zależności od całokształtu okoliczności związanych z tym zdarzeniem - mogą mieć zarówno znamiona wydatków o charakterze remontowym jak i ulepszeniowym. Jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych wydatków wymagałoby przeprowadzenia postępowania podatkowego. Tutejszy organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni wcześniej wskazanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wskazania elementów faktycznych, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się natomiast dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, o czym stanowi art. 15 ust. 4e cyt. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl