ITPB3/423-698/09/DK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dotacji otrzymanej przez zrzeszenie na podstawie decyzji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-698/09/DK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dotacji otrzymanej przez zrzeszenie na podstawie decyzji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zrzeszenia, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanej na podstawie decyzji ARiMR z 2008 r. dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanej na podstawie decyzji ARiMR z 2008 r. dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zrzeszenie powstało aby reprezentować i bronić praw i interesów wszystkich hodowców i producentów trzody należących do Zrzeszenia.

Na wsparcie prowadzonej działalności Jednostka uzyskała pomoc finansową dla grup producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich. Dotacje na wsparcie działalności jest przyznawane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W dniu 21 listopada 2008 r. Zrzeszenie otrzymało Decyzję przyznającą dotację w wysokości 83.560,69 zł, z czego pomoc z budżetu Unii Europejskiej wynosi 62.670,51 zł jest to dotacja za 4 rok działalności.

Środki te pochodzą z programu pomocowego - Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006; Działanie 7 Grupy Producentów Rolnych, Priorytet 1 Zwiększenie efektywności ekonomicznej gospodarstw, z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej - Sekcja Gwarancji.

Podstawa prawna: art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, § 5 ust. 4 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

Dotacja jest przyznawana na pierwszych 5 lat działalności Zrzeszenia na podstawie corocznie składanego do ARiMR wniosku.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy dotacja za 4 rok działalności Zrzeszenia przyznana w dniu 21 listopada 2008 r. a otrzymana na konto bankowe w dniu 15 stycznia 2009 r. będzie opodatkowana czy wolna od podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota dotacji przyznana w dniu 21 listopada 2008 r., a otrzymana na konto bankowe w dniu 15 stycznia 2009 r. będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu prawnego właściwego dla opisanego we wniosku stanu faktycznego, dotyczącego przełomu roku 2008 i 2009.

Od 2007 r. w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki:

*

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

*

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, oraz

*

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

stanowią dochód budżetu państwa na podstawie art. 96 pkt 16 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm.).

Środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, w tym także środki z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, zgodnie z art. 212 powołanej ustawy, są wydatkowane przez agencje płatnicze.

Zgodnie natomiast z treścią art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074), środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej - także akty wykonawcze wydane na ich podstawie, z wyjątkiem art. 42, art. 43, art. 97 ust. 1 pkt 10, art. 100 ust. 2, art. 120 ust. 3, 3a i 5, art. 124 pkt 9, art. 133 ust. 1 i 2a, art. 137 ust. 1 pkt 5 i 6, art. 144 ust. 1, art. 148 ust. 1a, art. 157 ust. 8a i 8b i art. 208 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, które stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

W ramach Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006 realizowane są następujące programy

*

PO - PT - Program Operacyjny Pomoc Techniczna

*

SPO - ROL - Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich 2004-2006

*

SPO - RZL - Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich

*

SPO - Ryby - Sektorowy Program Operacyjny Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb

*

SPO - T - Sektorowy Program Operacyjny Transport

*

SPO - WKP - Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw

*

ZPORR - Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego

Tymczasem dotacje otrzymywane przez Jednostkę pochodzą z programu pomocowego Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich finansowanego z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, który nie stanowi programu realizowanego w ramach Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie wydatkowała w przedmiotowej sytuacji środki otrzymane z budżetu państwa. A zatem przychody grup producentów rolnych pochodzące z pomocy realizowanej w ramach 7 Działania Priorytetu 1 Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich finansowanej z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zgodnie z którym, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Mając na względzie powyższe, należy stwierdzić, iż kwota otrzymana przez Zrzeszenie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w 2009 r., korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl