ITPB3/423-63a/14/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-63a/14/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie rozliczenia zwolnienia przez Spółkę powstałą w wyniku przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie rozliczenia zwolnienia przez Spółkę powstałą w wyniku przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szpital imienia Z w X jako spółka z ograniczona odpowiedzialnością (dalej: Spółka) został utworzony z dniem 9 grudnia 2013 r. w wyniku dokonanego przez organ tworzący Gminę Miasto X aktu przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej na zasadach określonych w art. 69 w związku z art. 75 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.) ze 100% udziałem Gminy Miasta X.

Powstała Spółka jest następcą prawnym Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Miejski im. Z w X (dalej: Szpital), posiada osobowość prawną oraz wstąpiła we wszystkie jego prawa i obowiązki.

Gmina Miasto X na rzecz SP ZOZ Szpitala Miejskiego ustanowiła:

* w formie aktu notarialnego bezpłatne użytkowanie nieruchomości (gruntów i budynków) z możliwością używania i pobierania pożytków;

* w formie odrębnych umów bezpłatne użytkowanie rzeczy ruchomych.

Utworzona Spółka z mocy prawa wstąpiła w prawa Szpitala i będzie bezpłatnie użytkowała nieruchomości na cele działalności leczniczej oraz związanej z nią obsługi i administracji. Nowo powstała Spółka będzie wydzierżawiała część powierzchni użytkowej na rzecz:

* innych podmiotów leczniczych świadczących usługi medyczne;

* podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, np. sprzedaży żywności i napojów za pośrednictwem automatów;

* osób fizycznych, którym planuje się oddać w dzierżawę grunty pod garaż.

Spółka realizuje zadania publiczne i w tym celu została utworzona przez Gminę Miasto X, oraz świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia, które stanowią blisko 99% przychodów, pozostałe przychody (około 1%) pochodzą ze sprzedaży innych usług między innymi wynajmu powierzchni.

Wnioskodawca działając jako SP ZOZ Szpital Miejski im. Z w X w roku 2010 poniósł stratę podatkową, którą zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w rozliczeniach podatkowych CIT-8 można odliczyć kolejno w następujących po sobie latach, nie przekraczając 50% kwoty tej straty w każdym roku. Powstała strata została ustalona zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy także podkreślić, że Szpital na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystał ze zwolnienia od osiągniętych dochodów od podatku dochodowego, przeznaczając te dochody na cele statutowe w zakresie ochrony zdrowia.

W związku z tym sformułowano następujące pytania.

1. Czy przekształcenie Szpitala w spółkę kapitałową spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie dochodów podatkowych za okres kiedy działalność szpitala prowadzona była w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, a które przeznaczono na cele statutowe lecz jeszcze ich nie wydatkowano.

2. Czy przekształcenie Szpitala niesie za sobą utratę możliwości odliczenia straty podatkowej z roku 2010 (kiedy to szpital funkcjonował w formie SP ZOZ) od dochodów osiągniętych przez szpital funkcjonujący w formie spółki z ograniczona odpowiedzialnością.

3. Czy Spółkę obejmuje wyłączenie podmiotowe i przedmiotowe z opodatkowania z tytułu umowy bezpłatnego użytkowania rzeczy ruchomych oraz nieruchomości z uwzględnieniem możliwości pobierania pożytków i w związku z tym spółka nie będzie miała obowiązku ustalania przychodów podatkowych z tytułu bezpłatnego użytkowania.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

W zakresie pytania pierwszego Spółka wskazała, że w odniesieniu do wolnych od podatku dochodów osiągniętych przez Szpital (jako SP ZOZ Szpital Miejski im. Z w X i przekształconego w spółkę kapitałową), przeznaczonych do realizacji celów statutowych, będzie miał zastosowanie przepis art. 80 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej, który mówi że jeśli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka kapitałowa z dniem przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był Szpital. Powyższy przepis statuuje zasadę sukcesji generalnej, co oznacza, że powstała w wyniku przekształcenia Spółka staje się następcą prawnym Szpitala pod tytułem ogólnym. W związku z powyższym wydatkowane po przekształceniu przez spółkę kapitałową dochody przeznaczone przez Szpital na cele statutowe i inne dające prawo do zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych nie spowoduje konieczności uiszczania przez Spółkę podatku dochodowego, ponieważ będą miały zastosowanie przepisy uwzględniające sukcesję uniwersalną, o której mowa w art. 93a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 93a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej,

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Jak wynika z brzmienia powyższego przepisu spółka kapitałowa powstała w związku z przekształceniem osoby prawnej - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wstępuje nie tylko we wszystkie obowiązki osoby przekształconej ale także we wszystkie uprawnienia jakie osoba przekształcana posiadała.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca (samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej) korzystał ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawu z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej: Ustawa). Przepis ten stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W związku z przekształceniem Szpitala w Spółkę kapitałową oraz niewykorzystaniem w całości osiągniętego przez niego i przeznaczonego na cele preferowane w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy dochodu, należy stwierdzić, że skoro Szpital był uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie, to obowiązek wydatkowania dochodu na cele statutowe przejdzie na następcę prawnego, tj. Spółkę kapitałową powstałą w związku z przedmiotowym przekształceniem.

Należy podkreślić, że uprawnienie to będzie dotyczyć wyłącznie dochodu osiągniętego i przeznaczonego na cele statutowe, osiągniętego przez Szpital, a nie dochodu osiągniętego przez Spółkę kapitałową powstałą w wyniku jego przekształcenia.

Stosownie bowiem do brzmienia art. 17 ust. 1c Ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl