ITPB3/423-590/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-590/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych w wyniku podziału innego podmiotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych w wyniku podziału innego podmiotu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka posiadała 85% akcji w "O." Spółka Akcyjna. "O." jest podmiotem, którego główną działalność gospodarczą stanowi dystrybucja energii elektrycznej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo Energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.). "O." jest operatorem systemu dystrybucyjnego w rozumieniu tej ustawy, to jest stanowi przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się dystrybucją paliw gazowych lub energii elektrycznej, odpowiedzialne za ruch sieciowy w systemie dystrybucyjnym gazowym lub systemie dystrybucyjnym elektroenergetycznym, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tego systemu, eksploatację, konserwację, remonty oraz niezbędną rozbudowę sieci dystrybucyjnej, w tym połączeń z innymi systemami gazowymi lub innymi systemami elektroenergetycznymi.

Powyżej wskazana działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej stanowi główną i podstawową działalność: "O.". Zgodnie z art. 9d wspomnianej ustawy - Prawo Energetyczne, operator systemu dystrybucyjnego, jakim jest "O.", będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostać pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależny od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej. W związku z tym "O." musiała dokonać podziału swojego majątku.

W związku z brzmieniem art. 3 ustawy - Prawo Energetyczne oraz art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 139/204 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 024 z 29 stycznia 2004 r.) należy uznać, iż "O." znajduje się w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo. W rezultacie, do Wnioskodawcy znajduje zastosowanie wspomniany wyżej art. 9d ustawy - Prawo Energetyczne. Tym samym jest on zobowiązany do wydzielenia ze swojej struktury innych działalności niż dystrybucja energii elektrycznej. W związku z powyższym podjęta została decyzja o dokonaniu podziału "O.", w wyniku którego w ramach "O." pozostać miała jedynie działalność polegająca na dystrybucji energii elektrycznej, natomiast pozostała działalność została przeniesiona do Wnioskodawcy.

Zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym przez zarząd "O." oraz zarząd Wnioskodawcy planem podziału, podział ten został dokonany w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 94, poz. 1037), to jest miał miejsce tzw. "podział przez wydzielenie". Podział taki polega na przeniesieniu części majątku spółki dzielonej, wskazanej w planie podziału, na rzecz innej spółki nowoutworzonej lub istniejącej. Jednocześnie akcjonariusze spółki dzielonej otrzymują akcje w kapitale zakładowym spółki otrzymującej majątek w wyniku podziału zgodnie z parytetem wymiany określonym w planie podziału. Większościowym akcjonariuszem "O." była "E." S.A. (Wnioskodawca) posiadająca 85% akcji "O.". Pozostałe akcje "O." posiadał Skarb Państwa, aczkolwiek w dniu podziału właścicielami 15% akcji "O." były też osoby fizyczne (uprawnieni pracownicy).

W wyniku przeprowadzenia procedury podziału "O." przez wydzielenie, doszło do podwyższenia kapitału zakładowego "E." S.A. (Wnioskodawcy) o 15% wartości przejętego majątku "O.". Czynnikiem warunkującym takie podwyższenie kapitału zakładowego w "E." S.A. był fakt, iż "E." S.A. posiadała 85% akcji spółki przejmowanej. Stosując procedury przewidziane przez ustawę Kodeks Spółek Handlowych, w tym ograniczenia w nabywaniu akcji własnych (art. 550 Kodeksu), nowe akcje zostały wydane jedynie osobom fizycznym. Żadne akcje nie zostały wydane "E." S.A (Wnioskodawcy).

Podział "O." dokonany w oparciu o przedstawiony wyżej plan podziału, został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 20 marca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu całość odpisów amortyzacyjnych od otrzymanych w wyniku podziału środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4, ust. 9, ust. 10 oraz ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na fakt, że w wyniku przeprowadzenia procedury podziału "O." przez wydzielenie, doszło do podwyższenia kapitału zakładowego "E." S.A. o 15% wartości przejętego majątku "O.", a żadne akcje nie zostały wydane "E." S.A....

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu całość odpisów amortyzacyjnych od otrzymanych w wyniku podziału środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4, ust. 9, ust. 10 oraz ust. 19 bez względu na fakt, że w wyniku przeprowadzenia procedury podziału "O." S.A. przez wydzielenie, doszło do podwyższenia kapitału zakładowego "E." S.A. o 15% wartości przejętego majątku "O." S.A., a żadne akcje nie zostały wydane "E." S.A.

Opisane w stanie faktycznym podwyższenie kapitału zakładowego "E." S.A. o 15% wartości przejętego majątku "O." spowodowane było zastosowaniem odpowiednich regulacji z zakresu prawa handlowego, a w szczególności art. 550 Kodeksu spółek handlowych, który nakłada na Wnioskodawcę zakaz obejmowania w wyniku podziału własnych akcji w zamian za akcje spółki dzielonej, które Wnioskodawca posiadał w tej spółce.

Na podstawie art. 16g ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku otrzymania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w drodze podziału przez wydzielenie u spółki przejmującej wartość początkową tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dla celów amortyzacji podatkowej ustala się zgodnie z:

1.

art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, stanowi zorganizowaną części przedsiębiorstwa, albo

2.

stosuje się odpowiednio 16g ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Artykuł 16 ust. 1 pkt 63 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

a.

nabytych nieodpłatnie, jeżeli:

* nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw, lub

* dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub

* nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku,

b.

jeżeli przed dniem 1 stycznia 1995 r. zostały nabyte, lecz nie zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

c.

oddanych do nieodpłatnego używania - za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania,

d.

nabytych w formie wkładu niepieniężnego, od tej części ich wartości, która nie została przekazana na utworzenie lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

W ocenie Wnioskodawcy, żadna z sytuacji wymienionych w tym przepisie nie zachodzi w przedmiotowym stanie faktycznym, tj.:

a.

nie nastąpiło nieodpłatne nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, bowiem w zamian za przejęty majątek wydano akcje Wnioskodawcy,

b.

środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 1995 r.,

c.

środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie zostały oddane do nieodpłatnego używania,

d.

środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie zostały nabyte w formie wkładu niepieniężnego.

W konsekwencji, art. 16 ust. 1 pkt 63 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma w przedmiotowej sprawie zainteresowania.

Spółka stoi zatem na stanowisku, że ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całość odpisów amortyzacyjnych od otrzymanych w wyniku podziału środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych albo stosując odpowiednio art. 16g ust. 1 pkt 4 lub 10 tej ustawy bez względu na fakt, że w wyniku przeprowadzenia procedury podziału "O." przez wydzielenie, doszło do podwyższenia kapitału zakładowego "E." S.A. o 15% wartości przejętego majątku "O.", a żadne akcje nie zostały wydane "E." S.A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80 - 219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl