ITPB3/423-580b/13-6/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-580b/13-6/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów - po uwzględnieniu postanowieniem z dnia 5 maja 2014 r. Nr ITPB3/423Z-6/14/DK zażalenia Spółki na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 26 lutego 2014 r. Nr ITPB3/423-580/13/DK - stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r-uzupełnionym w dniu 15 maja 2014 r. - dotyczącym wydania pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie konieczności wydzielenia ksiąg rachunkowych dla działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego uzupełniony w dniu 15 maja 2014 r. w zakresie konieczności wydzielenia ksiąg rachunkowych dla działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X sp. z o.o. (dalej jako Spółka) prowadzi działalność w zakresie produkcji wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów, sieci rybackich. W dniu X maja 2013 r. zostało udzielone Spółce przez Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. zezwolenie nr XX na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: Zezwolenie). Zezwolenie zostało wydane na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. Zezwolenie dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, w wymienionych w treści zezwolenia pozycjach dotyczących powiązanych z konkretnym grupowaniem w Klasyfikacji PKWiU pozycjach dotyczących: wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów i wyrobów sieciowych; produkcji wyrobów z drutu, łańcuchów i sprężyn; sprzętu sportowego, usług naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu i wyposażenia, transportu drogowego towarów, z wyłączeniem działalności gospodarczej określonej w paragrafie 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (dalej jako: Rozporządzenie z dnia 10 grudnia 2008 r.). W dalszej części wniosku zakres przedmiotowy Zezwolenia będzie określany jako: Zakres Przedmiotowy Zezwolenia. W Zezwoleniu ustalono warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

* poniesienie na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: Strefa) wydatków inwestycyjnych w rozumieniu paragrafu 6 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w wysokości co najmniej XY złotych w terminie do dnia XX listopada 2013 r.;

* zatrudnienie na terenie Strefy co najmniej X pracowników, w tym utworzenie na terenie Strefy po dniu uzyskania zezwolenia co najmniej X nowych miejsc pracy w rozumieniu paragrafu 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w terminie do dnia 30 stycznia 2015 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie X pracowników od dnia XX stycznia 2015 r. do dnia XX stycznia 2018 r. W przypadku osiągnięcia docelowego zatrudnienia na poziomie X pracowników przed dniem XX stycznia 2015 r., zatrudnienie to zostanie utrzymane przez okres minimum 3 lat od momentu jego osiągnięcia. Liczba pracowników oznacza pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie roku wraz z pracownikami zatrudnionymi w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz pracownikami sezonowymi, w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy.

zakończenie inwestycji w terminie do dnia XX listopada 2013 r.;

* przestrzeganie regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania Strefy.

Zezwolenie określa maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych:

* w przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji wyniesie XZ zł;

* w przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów tworzenia nowych miejsc pracy do odliczenia maksymalnej wysokości dwuletnich kosztów pracy przyjmuje się koszty pracy X nowo zatrudnionych pracowników.

W dniu XX maja 2013 r. Spółka zawarła umowę przeniesienia prawa własności nieruchomości położonej na terenie Strefy, w wykonaniu warunkowej umowy sprzedaży zawartej w dniu XX marca 2013 r. Zawarcie wspomnianej warunkowej umowy sprzedaży było związane z przysługującym Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. prawem pierwokupu nieruchomości, przy czym agencja nie skorzystała z prawa pierwokupu. Nabyta nieruchomość składa się z sześciu działek geodezyjnych, przy czym dla jednej z tych działek prowadzona jest odrębna księga wieczysta, trzy kolejne działki objęte są drugą księgą wieczystą i wreszcie dwie pozostałe działki - trzecią księgą wieczystą. Jedna z działek jest zabudowana budynkiem administracyjno-produkcyjnym oraz budynkiem magazynowym, druga - niezabudowana, trzy kolejne działki stanowią place utwardzone polbrukiem a ostatnia działka - stanowi parking utwardzony polbrukiem. Budynki i budowle posadowione na zakupionej nieruchomości nie są nowe. Cena nabycia nieruchomości wyniosła XXX zł netto, XXX zł brutto. Udział środków własnych Spółki wyniósł XXX zł. Kwota XXX zł pochodziła z kredytu bankowego. Spółka zakupiła także inne środki trwałe a udział własny przy nabyciu tych innych środków trwałych był wyższy niż 25%. Do dnia złożenia niniejszego wniosku łączna wartość wydatków netto Spółki z tytułu nabycia nieruchomości i nabycia maszyn i urządzeń stanowiących odrębne środki trwałe przekroczyła XZ zł. W budynkach posadowionych na jednej z działek składających się na zakupioną nieruchomość Spółka zleciła wykonanie prac, których kwalifikacja na gruncie prawa podatkowego może być sporna w zakresie tego, czy stanowią one remont, czy modernizację tych budynków. Wartość opłaconych faktur z tytułu tych robót Spółka uwzględni przy określaniu wartości początkowej poszczególnych budynków jako środków trwałych. Spółka nie zaliczy wydatków udokumentowanych tymi fakturami bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Spółka opłaciła faktury z tytułu wykonania tych prac ale wartości wydatków z tego tytułu nie zamierza uwzględnić przy obliczaniu wartości inwestycji przy skorzystaniu ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka jest średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001. Spółka zamierza skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym w zakresie kosztów tzw. nowej inwestycji dla dochodu osiągniętego w Strefie do wysokości stanowiącej 50% wydatków na nabycie opisanej wyżej nieruchomości oraz nabycie środków trwałych.

Spółka przed skorzystaniem z powyższego zwolnienia zakończy inwestycję do dnia XX listopada 2013 r. Dodatkowo Spółka spełni warunki w zakresie:

* utrzymania własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;

* utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tutejszego organu w dniu 15 maja 2014 r. Spółka wskazała, że wykonane na nieruchomości położonej w strefie prace miały charakter prac modernizacyjnych i były modernizacją nabytych budynków - środków trwałych na ww. prace zostało wydane przez Urząd Miasta stosowne pozwolenie na budowę. Ponadto, wykonane na nieruchomości położonej w strefie prace nie miały i nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w opisanym stanie faktycznym, przy założeniu spełnienia warunków co do zakończenia inwestycji do 30 listopada 2013 r. i co do utrzymania własności składników majątku i utrzymania inwestycji w regionie (opisanych w ostatnim akapicie stanu faktycznego w załączniku ORD-IN/A), to czy Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w kwocie 50% wartości dokonanych wydatków na nabycie nieruchomości i nabycie środków trwałych a zwolnienie to będzie miało zastosowanie do dochodu z działalności w Strefie.

2. Czy zlecenie i opłacenie wykonania prac na zakupionej nieruchomości, podwyższających wartość początkową poszczególnych środków trwałych, ale których wartość nie jest wliczana przez Spółkę do wydatków inwestycyjnych uprawniających do zwolnienia w podatku dochodowym nie stanowi przeszkody do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w sposób opisany w stanowisku Spółki w zakresie odpowiedzi na pytanie 1.

3. Czy dla spełnienia wymogu z art. 9 ust. 1 Ustawy i z paragrafu 5 ust. 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych, dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy, Spółka może prowadzić w ramach tych samych ksiąg rachunkowych jedną ewidencję dla działalności w Strefie podlegającej zwolnieniu a drugą dla działalności prowadzonej poza Strefą i podlegającej opodatkowaniu i czy nie jest konieczne tworzenie przez Spółkę odrębnego oddziału lub zakładu prowadzącego działalność w Strefie.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie trzecie w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębnie.

W odniesieniu do pytania trzeciego Wnioskodawca wskazał, że na podstawie paragrafu 5 ust. 5 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), zwolnienia podatkowe przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Wyodrębnienie organizacyjne, o którym mowa w tym przepisie nie zostało przez prawodawcę zdefiniowane. Spółka uważa, że na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w paragrafu 5 ust. 5 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. winna zapewnić możliwość wyodrębnienia dochodów uzyskiwanych z działalności podlegającej zwolnieniu oraz z działalności nieobjętej zwolnieniem z podatku dochodowego (pozostającej poza zakresem określonym w zezwoleniu lub poza terytorialnym obszarem specjalnej strefy ekonomicznej).

Zdaniem Spółki zarówno wykładnia literalna, jak i celowościowa powyższych przepisów wskazuje, że obowiązkiem korzystającego ze zwolnienia jest prowadzenie odrębnej ewidencji rachunkowej dla działalności zwolnionej oraz działalności nieobjętej zwolnieniem. Powyższe podejście zostało potwierdzone przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską z dnia 19 kwietnia 2006 r. Znak SPS-023-2267/06 "Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. A zatem wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym.".

Wcześniej Ministerstwo Finansów zajęło podobne stanowisko w piśmie z dnia 31 października 2003 r. znak PB4/KGK-8214-2434-319/03, skierowanym do Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z którym: "Zdaniem Ministerstwa Finansów organizacyjne wyodrębnienie, służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym".

Spółka uważa więc, że dla spełnienia wymogu określonego w paragrafie 5 ust. 5 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. nie jest konieczne tworzenie oddziału lub zakładu a wystarczające będzie prowadzenie jednych ksiąg rachunkowych, jeżeli będą one zawierały wyodrębnienie takich zespołów kont, które pozwolą na odrębne ewidencjonowanie zdarzeń dotyczących działalności prowadzonej w Strefie i odrębne zdarzeń dotyczących działalności prowadzonej poza Strefą. Wystarczające będzie, że na podstawie tak wyodrębnionych zespołów kont będzie możliwe jednoznaczne przyporządkowanie wydatków inwestycyjnych, przychodów i kosztów do działalności prowadzonej w Strefie i odrębnie do działalności prowadzonej poza Strefą. Ewidencja taka winna umożliwić wyodrębnienie środków trwałych oraz miejsc pracy związanych z działalnością w Strefie i odrębnie z działalności poza Strefą oraz pozwolić na ustalenie, czy spełnione zostały warunki określone w Zezwoleniu oraz ile wynoszą koszty kwalifikowane poniesione przez Spółkę.

W podobny sposób w tym zakresie wypowiedziały się organy podatkowe w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych, przykładowo w:

* interpretacji Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 marca 2010 r., znak IBPBI/2/423-1520/09/MO;

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 października 2008 r., znak IBPB3/423-661/08/MO oraz z dnia 13 października 2008 r., znak IBPB3/423-894/08/MO;

* interpretacji Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 maja 2009 r., znak IBPBI/2/423-150/09/AM;

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 października 2008 r. znak ITPB3/423-414/08/MK;

* interpretacji Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 października 2008 r. znak IBPB3/423-585/08/MO);

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 3 marca 2008 r. znak IBPB3/423-37/08/MO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo tut. organ wskazuje, że cytowane przez Spółkę interpretacje podatkowe zostały wydane w odmiennych od przedstawionego we wniosku stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych, oraz dotyczyły indywidualnych spraw wnioskodawców w konsekwencji nie mogą one wywierać wpływu na sposób rozstrzygnięcia w sprawie przedmiotowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl