ITPB3/423-580a/13-5/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-580a/13-5/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów - po uwzględnieniu postanowieniem z dnia 5 maja 2014 r. Nr ITPB3/423Z-6/14/DK zażalenia Spółki na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 26 lutego 2014 r. Nr ITPB3/423-580/13/DK - stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r. - uzupełnionym w dniu 15 maja 2014 r. - dotyczącym wydania pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie zasad prowadzenia inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego uzupełniony w dniu 15 maja 2014 r. w zakresie zasad prowadzenia inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

P. (dalej jako Spółka) prowadzi działalność w zakresie produkcji wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów, sieci rybackich. W dniu 2 maja 2013 r. zostało udzielone Spółce przez Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. zezwolenie nr 90 na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: Zezwolenie). Zezwolenie zostało wydane na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. Zezwolenie dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, w wymienionych w treści zezwolenia pozycjach dotyczących powiązanych z konkretnym grupowaniem w Klasyfikacji PKWiU pozycjach dotyczących: wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów i wyrobów sieciowych; produkcji wyrobów z drutu, łańcuchów i sprężyn; sprzętu sportowego, usług naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu i wyposażenia, transportu drogowego towarów, z wyłączeniem działalności gospodarczej określonej w paragrafie 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (dalej jako: Rozporządzenie z dnia 10 grudnia 2008 r.). W dalszej części wniosku zakres przedmiotowy Zezwolenia będzie określany jako: Zakres Przedmiotowy Zezwolenia. W Zezwoleniu ustalono warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

* poniesienie na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: Strefa) wydatków inwestycyjnych w rozumieniu paragrafu 6 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w wysokości co najmniej 2.000.000,00 złotych w terminie do dnia 30 listopada 2013 r.;

* zatrudnienie na terenie Strefy co najmniej 15 pracowników, w tym utworzenie na terenie Strefy po dniu uzyskania zezwolenia co najmniej 4 nowych miejsc pracy w rozumieniu paragrafu 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w terminie do dnia 30 stycznia 2015 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie 15 pracowników od dnia 30 stycznia 2015 r. do dnia 30 stycznia 2018 r. W przypadku osiągnięcia docelowego zatrudnienia na poziomie 15 pracowników przed dniem 30 stycznia 2015 r., zatrudnienie to zostanie utrzymane przez okres minimum 3 lat od momentu jego osiągnięcia. Liczba pracowników oznacza pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie roku wraz z pracownikami zatrudnionymi w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz pracownikami sezonowymi, w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy.zakończenie inwestycji w terminie do dnia 30 listopada 2013 r.;

* przestrzeganie regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania Strefy.

Zezwolenie określa maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych:

* w przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji wyniesie 3 000 000,00 zł;

* w przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów tworzenia nowych miejsc pracy do odliczenia maksymalnej wysokości dwuletnich kosztów pracy przyjmuje się koszty pracy 6 nowo zatrudnionych pracowników.

W dniu 15 maja 2013 r. Spółka zawarła umowę przeniesienia prawa własności nieruchomości położonej na terenie Strefy, w wykonaniu warunkowej umowy sprzedaży zawartej w dniu 29 marca 2013 r. Zawarcie wspomnianej warunkowej umowy sprzedaży było związane z przysługującym Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. prawem pierwokupu nieruchomości, przy czym agencja nie skorzystała z prawa pierwokupu. Nabyta nieruchomość składa się z sześciu działek geodezyjnych, przy czym dla jednej z tych działek prowadzona jest odrębna księga wieczysta, trzy kolejne działki objęte są drugą księgą wieczystą i wreszcie dwie pozostałe działki - trzecią księgą wieczystą. Jedna z działek jest zabudowana budynkiem administracyjno-produkcyjnym oraz budynkiem magazynowym, druga - niezabudowana, trzy kolejne działki stanowią place utwardzone polbrukiem a ostatnia działka - stanowi parking utwardzony polbrukiem. Budynki i budowle posadowione na zakupionej nieruchomości nie są nowe. Cena nabycia nieruchomości wyniosła 1 950 000,00 zł netto, 2 398 000,00 zł brutto. Udział środków własnych Spółki wyniósł 848 500,00 zł. Kwota 1 550 000,00 zł pochodziła z kredytu bankowego. Spółka zakupiła także inne środki trwałe a udział własny przy nabyciu tych innych środków trwałych był wyższy niż 25%. Do dnia złożenia niniejszego wniosku łączna wartość wydatków netto Spółki z tytułu nabycia nieruchomości i nabycia maszyn i urządzeń stanowiących odrębne środki trwałe przekroczyła 2 000 000,00 zł. W budynkach posadowionych na jednej z działek składających się na zakupioną nieruchomość Spółka zleciła wykonanie prac, których kwalifikacja na gruncie prawa podatkowego może być sporna w zakresie tego, czy stanowią one remont, czy modernizację tych budynków. Wartość opłaconych faktur z tytułu tych robót Spółka uwzględni przy określaniu wartości początkowej poszczególnych budynków jako środków trwałych. Spółka nie zaliczy wydatków udokumentowanych tymi fakturami bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Spółka opłaciła faktury z tytułu wykonania tych prac ale wartości wydatków z tego tytułu nie zamierza uwzględnić przy obliczaniu wartości inwestycji przy skorzystaniu ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka jest średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001. Spółka zamierza skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym w zakresie kosztów tzw. nowej inwestycji dla dochodu osiągniętego w Strefie do wysokości stanowiącej 50% wydatków na nabycie opisanej wyżej nieruchomości oraz nabycie środków trwałych.

Spółka przed skorzystaniem z powyższego zwolnienia zakończy inwestycję do dnia 30 listopada 2013 r. Dodatkowo Spółka spełni warunki w zakresie:

* utrzymania własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;

* utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tutejszego organu w dniu 15 maja 2014 r. Spółka wskazała, że wykonane na nieruchomości położonej w strefie prace miały charakter prac modernizacyjnych i były modernizacją nabytych budynków - środków trwałych na ww. prace zostało wydane przez Urząd Miasta stosowne pozwolenie na budowę. Ponadto, wykonane na nieruchomości położonej w strefie prace nie miały i nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w opisanym stanie faktycznym, przy założeniu spełnienia warunków co do zakończenia inwestycji do dnia 30 listopada 2013 r. i co do utrzymania własności składników majątku i utrzymania inwestycji w regionie (opisanych w ostatnim akapicie stanu faktycznego w załączniku ORD-IN/A), to czy Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w kwocie 50% wartości dokonanych wydatków na nabycie nieruchomości i nabycie środków trwałych a zwolnienie to będzie miało zastosowanie do dochodu z działalności w Strefie.

2. Czy zlecenie i opłacenie wykonania prac na zakupionej nieruchomości, podwyższających wartość początkową poszczególnych środków trwałych, ale których wartość nie jest wliczana przez Spółkę do wydatków inwestycyjnych uprawniających do zwolnienia w podatku dochodowym nie stanowi przeszkody do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w sposób opisany w stanowisku Spółki w zakresie odpowiedzi na pytanie 1.

3. Czy dla spełnienia wymogu z art. 9 ust. 1 Ustawy i z paragrafu 5 ust. 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych, dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy, Spółka może prowadzić w ramach tych samych ksiąg rachunkowych jedną ewidencję dla działalności w Strefie podlegającej zwolnieniu a drugą dla działalności prowadzonej poza Strefą i podlegającej opodatkowaniu i czy nie jest konieczne tworzenie przez Spółkę odrębnego oddziału lub zakładu prowadzącego działalność w Strefie.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębnie.

W odniesieniu do pytania pierwszego Wnioskodawca wskazał, że z Zezwolenia wynika, że zostało ono udzielone Spółce w dniu 2 maja 2013 r., co oznacza że podstawą prawną zwolnień w podatku dochodowym od osób prawnych dla Spółki jest art. 12 ustawy z 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym ostatnim przepisem wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Z art. 17 ust. 4-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. W razie cofnięcia zezwolenia podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego. W takiej sytuacji podatnik jest obowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia, a w razie poniesienia straty do jej zmniejszenia o tę kwotę - w rozliczeniu zaliczki za wybrany okres wpłaty zaliczek, w którym utracił to prawo, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim okresie wpłaty zaliczek danego roku podatkowego - w zeznaniu rocznym. Wysokość powyższego zwolnienia jest limitowana przez obowiązujące przepisy. Z treści paragrafu 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych (dalej jako: Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r.) wynika, że w opisanym stanie faktycznym w grę wchodzi pomoc regionalna z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą wymienionych w paragrafie 6 tego rozporządzenia. Ponieważ Spółka jest średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001, to maksymalna intensywność pomocy regionalnej dla Spółki z tytułu działalności w Strefie wynosi 50%, co wynika z paragrafu 4 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 2 tego Rozporządzenia z 10 grudnia 2008 r. (40% wskaźnik obowiązujący dla województwa, w którym leży Strefa może zostać podniesiony o 10%).

Udział własny Spółki przy zakupie nieruchomości wyniósł 848 500,00 zł z ogólnej ceny brutto 2 398 000,00 zł, co stanowi 35,37%, a więc spełniony jest warunek określony w paragrafie 3 ust. 2 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. minimum 25% udziału własnego. Udział własny przy zakupie innych środków trwałych wyniósł więcej niż 25%. Nowa inwestycja została zdefiniowana w paragrafie 3 ust. 4 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. jako inwestycja w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne polegająca na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez samodzielnego przedsiębiorcę w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych). Oznacza to, zdaniem Spółki, że dokonując zakupu nieruchomości w Strefie i środków trwałych, które zostaną ulokowane w zakupionej nieruchomości i wykorzystane do produkcji sieci rybackich Spółka spełni warunek dokonania nowej inwestycji w rozumieniu powyższego przepisu, bowiem rozbudowane zostanie istniejące przedsiębiorstwo Spółki o zakład zlokalizowany w nieruchomości zakupionej w Strefie. Zgodnie z paragrafem 6 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

* ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;

* ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;

* ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej;

* kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji;

* ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.

Wartości niematerialne i prawne powinny spełniać łącznie następujące warunki:

* będą wykorzystane przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną wyłącznie w przedsiębiorstwie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, oraz będą ujęte w aktywach tego przedsiębiorstwa i pozostaną w nim przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku przedsiębiorcy małego lub średniego - przez okres co najmniej 3 lat;

* będą nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych;

* będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Z treści Zezwolenia wynika, że wydatki inwestycyjne musiałyby wynieść 2 000 000,00 zł do dnia 30 listopada 2013 r. Zestawiając treść powyższych przepisów z zakupami opisanymi w stanie faktycznym Spółka uważa, że dokonała zakupów na kwotę netto przekraczającą 2 000 000,00 zł a tym samym - to łączna wartość wydatków inwestycyjnych poniesionych przez Spółkę w rozumieniu paragrafu 6 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. wyniosła ponad 2 000 000,00 zł. Tym samym Spółka spełniła warunek dokonania wydatków stanowiących nową inwestycję i będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego kwoty stanowiącej 50% powyższych wydatków, czyli będzie zwolniona z podatku dochodowego do kwoty 50% poniesionych wydatków a kwota zwolnienia dotyczyłaby wyłącznie dochodu osiągniętego przez Spółkę w Strefie. Takie zwolnienie będzie przysługiwało począwszy od miesiąca, w którym Spółka poniosła wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Oczywiście Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia w opisanym wyżej wymiarze przy założeniu, że inwestycja została zakończona do dnia 30 listopada 2013 r. oraz że spełni warunki, określone w paragrafie 5 ust. 2 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r., takie jak:

* utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;

* utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata. Zwolnienie to przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. Ponieważ Spółka prowadzi działalność gospodarczą także poza Strefą, to działalność prowadzona w Strefie będzie musiała zostać wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określać się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

W odniesieniu do pytania drugiego Spółka wskazała, że poniesienie wydatków na prace w budynkach znajdujących się na zakupionej nieruchomości, w sytuacji gdy z uwagi na to że wydatki z tytułu tych prac zostały poniesione przed oddaniem poszczególnych budynków do użytkowania jako kompletnych i nadających się do użytkowania środków trwałych, to wydatki te muszą zostać uwzględnione przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych budynków stanowiących środki trwałe nie pozbawi Spółki możliwości skorzystania ze zwolnienia z tytułu wydatków na nabycie opisanej w stanie faktycznym nieruchomości oraz środków trwałych, których łączna wartość netto wyniesie minimum 2 000 000,00 zł.

Niezależnie od opisania faktur przez usługodawców jako usług remontowych i faktycznej konieczności doliczenia wartości zakupionych usług do wartości początkowej poszczególnych środków trwałych wartość takich zakupionych usług nie będzie uwzględniana przez Spółkę w limicie wydatków inwestycyjnych uprawniających do zwolnienia w podatku dochodowym, co oznacza, że zapis paragrafu 3 ust. 5 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. będzie miał taki skutek, że wartość wydatków Spółki na tego typu usługi nie będzie mogła być wliczona do limitu poniesionych wydatków inwestycyjnych uprawniających do zwolnienia w podatku dochodowym.

Sam więc fakt zlecenia i opłacenia takich prac nie pozbawi Spółki możliwości skorzystania ze zwolnienia z tytułu wydatków na nabycie opisanej w stanie faktycznym nieruchomości oraz środków trwałych, których łączna wartość netto wyniesie minimum 2 000 000,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do treści art. 17 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Tak więc warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

Z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), które będzie miało zastosowanie do Spółki, która uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w 2013 r.

Na podstawie § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez samodzielnego przedsiębiorcę w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych).

Stosownie natomiast do brzmienia § 3 ust. 5 wskazanego rozporządzenia, nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe.

W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

1.

ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;

2.

ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;

3.

kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;

Ww. przepis określa zatem w szczególności następujące warunki do uznawania wydatków za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą:

1.

muszą to być koszty inwestycji;

2.

poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia strefowego;

3.

poniesione w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy.

Inwestycje odtworzeniowe powodowane są zużyciem majątku a ich zadaniem jest zapewnienie zdolności produkcyjnej na dotychczasowym poziomie. Inwestycje odtworzeniowe to zastępowanie zużytych środków trwałych identycznymi. Na takie inwestycje nie przysługuje pomoc w myśl § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia.

Reasumując, wydatki na rozbudowę i modernizację istniejących środków trwałych, na które Spółka uzyskała zezwolenie i które nie wiążą się z inwestycją odtworzeniową, można uznać za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej. Tym samym poniesienie wskazanych wydatków nie stanowi przeszkody do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zauważyć przy tym należy, że w przypadku gdy Spółka nie wliczy wartości poniesionych wydatków modernizacyjnych do wartości wydatków kwalifikowanych, nie będzie to skutkowało utratą możliwości korzystania z omawianego zwolnienia, przy założeniu spełnienia wszystkich wymaganych przez ustawodawcę warunków określonych dla tego zwolnienia.

Odnosząc się do pytania pierwszego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, że na gruncie postępowania dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest możliwe jednoznaczne przesądzenie o możliwości korzystania z przedmiotowego zwolnienia przez Spółkę bez przyjęcia założeń co do spełnienia warunków nałożonych na podmioty prowadzące działalność na terenie specjalnych stref ekonomicznych. Mając jednakże na względzie istotę problemu przedstawionego we wniosku, zauważyć należy, że nabycie przez Spółkę nieruchomości oraz innych środków trwałych, które będą służyły utworzeniu nowego przedsiębiorstwa Spółki, lub rozbudowaniu istniejącego przedsiębiorstwa Spółki mogą zostać uznane za wydatki spełniające kryterium określone w § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, co w konsekwencji będzie uprawniało Spółkę do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy założeniu spełnienia szeregu innych warunków wyszczególnionych w przepisach regulujących kwestie związane z prowadzeniem działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych.

Końcowo należy podkreślić, że postępowanie dotyczące wydawania interpretacji indywidulnych przepisów prawa podatkowego jest postępowaniem odrębnym od postępowania kontrolnego, czy też podatkowego, na podstawie których właściwe organy mogą weryfikować, sprawdzać okoliczności danej sprawy. W przedmiotowym postępowaniu tutejszy organ rozstrzygając, co do meritum daną sprawę opiera się tylko i wyłącznie na treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, gdyż nie ma uprawnień oraz możliwości ich faktycznej weryfikacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl