ITPB3/423-551/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-551/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej otrzymanej dotacji na podstawie decyzji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009 r. złożono ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej otrzymanej dotacji na podstawie decyzji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia powstała, aby reprezentować i bronić interesów wszystkich członków - producentów mleka należących do grupy. Wnioskodawcę wpisano do rejestru grup producentów rolnych w dniu 21 czerwca 2004 r.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, wydała decyzję przyznającą Spółdzielni pomoc finansową na wsparcie grup producentów rolnych w okresie od 25 czerwca 2004 r. do 24 czerwca 2009 r. w wysokości limitów procentowych i kwotowych określonych w planie rozwoju obszarów wiejskich.

W dniu 27 listopada 2008 r. Agencja wydała decyzję przyznającą Spółdzielni, na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz § 5 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich, środki finansowe z tytułu pomocy finansowej w wysokości 215 610 zł, z czego pomoc z budżetu UE wynosi 161 707,50 zł, tj. za 4 rok korzystania z pomocy na wspieranie grup producentów rolnych, zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich oraz art. 33d rozporządzenia 1257/1999/WE z 17 maja w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, zmieniającego i uchylającego niektóre rozporządzenia.

Środki przyznane decyzją z dnia 27 listopada 2008 r. wpłynęły na rachunek bankowy Wnioskodawcy w dniu 14 stycznia 2009 r. Spółdzielnia opodatkowała podatkiem dochodowym od osób prawnych dotację pochodzącą z budżetu UE.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy dotacja przyznana decyzją w 2008 r., której środki wpłynęły w 2009 r., powinna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana z budżetu UE winna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Grupy producentów rolnych otrzymują pomoc wypłacaną przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: Agencja) w formie rocznych płatności. Roczna płatność jest wypłacana w łącznej kwocie, mimo że jest współfinansowana ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz krajowych środków budżetowych.

Rozważając kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym otrzymano pomoc. Przy czym przez otrzymanie pomocy należy rozumieć datę wydania decyzji przez Agencję o wypłacie środków finansowych z tytułu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych.

Mając na względzie fakt, iż decyzja o wypłacie pomocy za czwarty rok jej korzystania została wydana w 2008 r., do przedstawionego przez Spółdzielnię stanu faktycznego będą miały zastosowanie przepisy obowiązujące właśnie w tym roku.

Od 2007 r. w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki:

* Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, oraz

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich

stanowią dochód budżetu państwa na podstawie art. 96 pkt 16 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.).

Środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, w tym także środki z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, zgodnie z art. 212 powołanej ustawy, są wydatkowane przez agencje płatnicze.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wypłacane środki pomocowe grupom producentów rolnych będzie wydatkowała otrzymane na ten cel środki z budżetu państwa. Zatem przychody Spółdzielni pochodzące z dotacji wypłaconej przez Agencję (finansowanej z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W tym miejscu wypada również zwrócić uwagę na regulację art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 (...). Tym samym wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych z tej pomocy, jako wolnych od podatku, nie są zaliczane do kosztów podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl