ITPB3/423-548/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-548/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości przychodu ze sprzedaży decydującej o statusie "małego podatnika" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości przychodu ze sprzedaży decydującej o statusie "małego podatnika".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług doradczych dla samorządów w obszarze przygotowania wniosków i studiów wykonalności do programów pomocowych Unii Europejskiej, organizowania szkoleń, wynajmu nieruchomości własnych, udzielania pożyczek dla przedsiębiorców oraz świadczy usługi polegające na realizacji powierzonych zadań w zakresie osi priorytetowej "Przedsiębiorczość" Regionalnego Programu Operacyjnego na podstawie podpisanej z Zarządem Województwa umowy.

Za powyższe czynności Spółka wystawia kontrahentom faktury VAT i ewidencjonuje na koncie "Sprzedaż usług". Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży towarów i materiałów. Natomiast na koncie "Pozostałe przychody operacyjne" ewidencjonuje otrzymywane kwoty wsparcia (dotacje) w związku z realizacją zadań wynikających z zawartych umów, np. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Zarządem Województwa, czy Wojewodą. Otrzymane kwoty wsparcia (dotacje) przeznaczone są w całości na pokrycie wydatków bezpośrednio związanych z realizacją programów operacyjnych ZPORR, SPO WKP, POIG, POKL oraz projektów własnych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Jak należy ustalić wartość przychodu ze sprzedaży, która decyduje o statusie małego podatnika dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i przysługującego z tego tytułu przywileju wynikającego z art. 16k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy w kwocie tej sprzedaży należy również uwzględnić otrzymane w roku podatkowym wsparcia (dotacje), refundacje.

Zdaniem Wnioskodawcy, z definicji określonej w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, małym podatnikiem jest ten, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł. Według Wnioskodawcy, jego wartością przychodu ze sprzedaży, która decyduje o statusie małego podatnika jest wyłącznie wartość sprzedaży zaewidencjonowana na podstawie wystawionych faktur VAT na koncie "Sprzedaż usług" powiększona o kwotę należnego podatku od towarów i usług, natomiast kwoty wsparcia przez nią ewidencjonowane na koncie "Pozostałe przychody operacyjne" nie wchodzą do tej wartości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do definicji zawartej w art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 - są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Opierając się zatem na literalnej wykładni powyższego przepisu przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja "przychodu ze sprzedaży" koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w myśl której przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro.

Z kolei sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - pkt 22 art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż przyjęte na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych rozwiązanie w zakresie definicji "małego podatnika" jest zbieżne z regulacjami w ustawie o podatku od towarów i usług.

Tym samym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż do ustalenia wartości przychodu ze sprzedaży, decydującej o statusie małego podatnika, przyjmuje się wartość sprzedaży zaewidencjonowaną na podstawie wystawionych faktur VAT powiększoną o kwotę należnego podatku od towarów i usług. Do wartości tej nie wchodzą kwoty otrzymanych dotacji bądź refundacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl