ITPB3/423-547b/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-547b/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia kursu waluty mającego zastosowanie przy przeliczaniu faktury korygującej wystawionej w następnym roku podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia kursu waluty mającego zastosowanie przy przeliczaniu faktury korygującej wystawionej w następnym roku podatkowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy usługi polegające na organizacji transportu, przeładunku i magazynowania surowców zakupionych przez "I." S.A. z siedzibą w Hiszpanii ("I. Hiszpania") m.in. na terytorium Polski, Czech oraz Węgier. Wymienione usługi świadczone są na podstawie umowy zawartej w dniu 1 stycznia 2002 r. oraz aneksu z dnia 25 lipca 2005 r.

Zgodnie z zapisami umowy wstępna cena usługi jest ustalana pomiędzy Spółką a "I. Hiszpania" z góry za każdy rok obrachunkowy. Cena ta szacowana jest w oparciu o planowany koszt własny sprzedaży usług na rzecz "I. Hiszpania", obejmujący koszty bezpośrednie i pośrednie związane z wykonywaniem usług w danym roku, powiększone o narzut zysku w wysokości 16%. Płatność za usługi dokonywana jest w EUR w okresach miesięcznych (każdorazowo 1/12 część wstępnej ceny skalkulowanej jak wyżej w ujęciu rocznym) na podstawie faktur wystawianych przez Wnioskodawcę.

Zważywszy, że faktyczna wielkość usług, które mają być świadczone (będąca pochodną zakupów surowców dokonywanych przez "I. Hiszpania") jest w praktyce trudna do oszacowania, strony przewidziały w umowie mechanizm korekty na wypadek, gdyby pomiędzy prognozowanymi a faktycznie poniesionymi w danym roku kosztami doszło do znaczącego odchylenia. W umowie strony ustaliły, iż przez znaczące odchylenie rozumie się takie, które przekracza +/- 15% kosztów planowanych.

W przypadku stwierdzenia, iż wstępna cena usługi oszacowana została na początku roku na zbyt wysokim lub niskim poziomie, Spółka jest zobowiązana do dokonania korekty ceny celem zapewnienia ustalonego narzutu 16% na faktycznych kosztach własnych sprzedaży. Przy czym z uwagi na efekt kursowy (ryzyko związane ze zmianą kursu EUR leży bowiem po stronie Spółki) poziom faktycznie uzyskiwanych przychodów jest zmienny, przez co rzeczywista marża może być wyższa lub niższa niż 16%.

Przykładowo w 2008 r. koszty rzeczywiste były znacząco niższe od kosztów planowanych, a więc odchylenie kosztów przekroczyło próg 15%, w związku z czym Spółka była zobowiązana do zmniejszenia ceny w oparciu o przewidziany mechanizm korekty poprzez wystawienie w styczniu 2009 r. zbiorczej faktury korygującej.

Konsekwentnie, w każdym kolejnym roku, w którym koszty rzeczywiste będą znacząco różnić się od kosztów planowanych (gdy odchylenie przekroczy próg 15%), Spółka będzie zobowiązana do zmniejszenia lub zwiększenia ceny w oparciu o przewidziany mechanizm korekty poprzez wystawienie w ciągu pierwszych 90 dni roku następującego po roku, w którym zostały osiągnięte przychody, zbiorczej faktury korygującej. W praktyce zatem Spółka będzie każdorazowo znała wysokość ewentualnej korekty przed złożeniem zeznania rocznego.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka powinna ująć zmniejszenie/zwiększenie przychodów wynikające z wystawionej w roku X+1 (następującym po roku X, w którym zostały osiągnięte przychody) faktury korygującej odnoszącej się do przychodów roku X, w rozliczeniu za miesiąc roku X, za który wystawiono fakturę pierwotną.

2.

Czy do przeliczenia faktury korygującej wystawionej w roku X+1 dla celów podatku dochodowego od osób prawnych Spółka powinna podzielić kwotę wynikającą z faktury korygującej na 12 miesięcy i do tak uzyskanych kwot zastosować historyczne kursy waluty, które były przez Spółkę stosowane do przeliczenia faktur pierwotnych wystawionych w poszczególnych miesiącach roku X.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Zagadnienie zawarte w pytaniu pierwszym będzie przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy - w części dotyczącej pytania drugiego - do przeliczenia dla celów podatku dochodowego od osób prawnych faktury korygującej wystawionej w roku X+1 Spółka powinna zastosować kursy historyczne, które były przez nią stosowane do przeliczenia faktur pierwotnych. W praktyce kwota korekty powinna zostać podzielona na 12 miesięcy, a każda z uzyskanych kwot powinna zostać przeliczona po właściwym dla niej kursie, przykładowo dla faktury pierwotnej z dnia 31 stycznia 2008 r. kursem tym będzie średni kurs NBP z dnia 30 stycznia 2008 r.

Stosownie do art. 12 ust. 2 ustawy, przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Natomiast stosownie do art. 12 ust. 3a ustawy, za datę powstania tak rozumianego przychodu uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności.

Faktura korygująca nie kreuje przychodu, a jedynie może mieć wpływ na jego zmniejszenie lub zwiększenie. Faktura korygująca wystawiona przez Spółkę na rzecz "I. Hiszpania" nie dokumentuje bowiem wykonania nowej czynności, lecz koryguje wcześniejszą transakcję. Jeżeli zatem ustawodawca nakazuje przeliczenie przychodów wyrażonych w walutach obcych na złote według kursów średnich NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, to ma na myśli datę powstania przychodu, o której mowa w art. 12 ust. 3a ustawy, a w konsekwencji dzień wystawienia faktury pierwotnej. Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wydanej w dniu 9 października 2008 r.

Wobec powyższego, skoro Spółka w roku X+1 wystawia zbiorczą fakturę korygującą dotyczącą faktur pierwotnych wystawionych w roku X, kwota wynikająca z faktury korygującej powinna zostać podzielona na 12 miesięcy, a każda z uzyskanych kwot powinna zostać następnie przeliczona po średnim kursie NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia poszczególnych faktur pierwotnych, przykładowo dla faktury pierwotnej z dnia 31 stycznia 2008 r. kursem tym będzie średni kurs NBP z dnia 30 stycznia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zastrzega się jednocześnie, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie oceny stanowiska Spółki w odniesieniu do powiązanego z nim pytania, wpisanych w nakreślony wnioskiem stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Ocena ta nie przesądza natomiast o prawidłowości postępowania Wnioskodawcy w kwestii momentu ujmowania przychodów w rachunku podatkowym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl